لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

کره شمالی: ادامه باج گيری از جنوب؟


نمایی از حملات توپخانه ای کره شمالی به جزیره مورد مناقشه با کره جنوبی
نمایی از حملات توپخانه ای کره شمالی به جزیره مورد مناقشه با کره جنوبی
موج های ناشی از گلوله باران جزيره يانگ پيونگ در کره جنوبی توسط توپخانه کره شمالی، نه تنها وضعيت امنيتی منطقه دريای زرد و شرق آسيا که حتی شرايط حساس و شکننده اقتصاد جهانی را نيز تحت تاثير قرار داده است.

در نتيجه حمله اخير توپخانه کره شمالی عليه کره جنوبی که طی آن دو سرباز جنوبی به قتل رسيده و تعدادی زخمی شده اند، کشورهای کره جنوبی و ژاپن عملا در وضعيت خاص امنيتی قرار گرفته و آماده مقابله با حملات احتمالی تازه پيونگ يانگ شده اند.

بازارهای جهانی نيز در شرايطی که آثار و نتايج اعلام ورشکستگی مالی ايرلند جنوبی در آنها هنوز کاملا جذب نشده، با بروز رويداد تازه در شرق آسيا، اينک کاهش بيشتر ارزش سهام، بی تعادل شده نرخ برابری ارزهای عمده به خصوص دلار و افزايش قيمت نفت خام را تجربه مي کنند.

حمله توپخانه ای اخير شمالی ها شديد ترين اقدام نظامی آنها عليه مناطق مسکونی کره جنوبی طی ۲۰ سال گذشته بوده است. در نتيجه شليک ۲۰۰ گلوله توپ توسط کره شمالی بيش از ۶۰ خانه از مجموع ۶۰۰ محل مسکونی جزيره يانگ پيونگ در کره جنوبی به آتش کشيده شده و ۱۳۰۰ تن ساکنان جزيره مجبور به ترک منازل خود شده اند.

سابقه درگیری ها

بعد از جنگ های خونين سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳، هرگز ميان دو کره صلح بر قرار نشده است. به اين ترتيب دو کشور همسايه دريای زرد عملا با يکديگر در شرايط جنگی به سر مي برند.

در سال ۱۹۸۷ کره شمالی پرواز شماره ۸۵۸ خطوط مسافری کره جنوبی را مورد حمله قرار داد. طی تازه ترين رويداد در منطقه در سال جاری، يک فروند ناوچه کره جنوبی در دريای زرد غرق شد و سرنشينان آن به قتل رسيدند. تقريبا تمامی شواهد حاکی از شليک اژدر از سوی کره شمال به ناوچه کره جنوبی بوده است.

در پاسخ به حمله توپخانه ای اخير، کره جنوبی که از ظرفيت نظامی غير اتمی بالاتری نسبت به کره شمالی بر خوردار است، ضمن به پرواز درآوردن هواپيماهای جت اف-۱۶ و شليک ۸۰ گلوله توپ به سمت کره شمالی و محل توپخانه های مهاجم، تهديد کرد که در صورت تکرار حملات شمالی ها اقدامات تلافی جويانه سخت تری را مورد توجه قرار خواهد داد.

کره شمالی دارای يک ميليون سرباز در ارتشی نه چندان پيشرفته است که همچنان با الگوهای دهه ۶۰ تجهيز شده است.

آزمایش اتمی

کره شمالی در ۹ اکتبر سال ۲۰۰۶ به يک آزمایش آزمايشی اتمی مبادرت ورزيد و از آن پس در جرگه کشور های دارای بمب اتمی قرار گرفت. داشتن بمب اتمی بی ترديد موازنه قوا مابين دو کره را تا حدود قابل ملاحظه ای تغيير داده است.

پيش از انجام موفق آزمايش اتمی کره شمالی مذاکراتی که آمريکا به منظور متوقف کردن تلاش های اتمی آن کشور صورت مي داد در سال ۲۰۰۵ به بن بست رسيده بود. کره شمالی پيش از آن پذيرفته بود که در صورت دريافت کمک های اقتصادی کافی تلاش برای ساختن بمب اتمی را متوقف سازد.

بعد از انجام آزمايش اتمی کره شمالی، مذاکرات آمريکا با آن کشور بار ديگر با حضور چين، روسيه، ژاپن و کره جنوبی از سر گرفته شد. مذاکرات تازه نيز عليرغم ارسال کمک های آمريکا، ژاپن و کره جنوبی به کره شمالی بار ديگر در آوريل سال ۲۰۰۹ به بن بست رسيد. کره شمالی در آن تاريخ خواستار کمک های بيشتری بود.

مسدود کردن ۲۵ ميليون دلار دارايی دولت کره شمالی در ماکائو نيز از ديگر دلايل متوقف ماندن مذاکرات گروه شش محسوب مي شد، اگرچه بعد از آزاد ساختن اعتبار ياد شده نيز مشکلات گفت و گو با کره شمالی حل نشد.

غنی سازی در کره

طی اقدام تازه ای که جامعه جهانی آن را مخالف قطعنامه های شورای امنيت و غير سازنده در جهت استقرار صلح در منطقه تلقی مي کند، کره شمالی دو هفته پيش اعلام کرد که با نصب ۱۰۰۰ سانتريفيوژ قصد دارد به غنی سازی اورانيوم مبادرت نمايد.

با توجه به اين که بمب مورد آزمايش قرار گرفته کره شمالی از نوع پلوتونيوم بوده، غنی سازی اورانيوم حتی با استفاده از ۱۰۰۰ سانتريفيوژ مي تواند مسير تازه ای را برای توليد تعداد بيشتری بمب اتمی در اختيار کره شمالی قرار دهد.

در مقايسه با اقتصاد پويا و پيشرفته کره جنوبی، همسايه شمالی فقير و عقب مانده است. بدون کمک های اقتصادی کره جنوبی، همسايه شمالی مي تواند حتی در شرايط قحطی قرار بگيرد. از اين جهت فارغ از اختلاف نظر در مورد حدود ملی، کره شمالی مورد تهديد قرار دادن جنوب را وسيله ای برای دريافت کمک های مالی و اقتصادی از کشورهای منطقه دريای زرد به خصوص ژاپن و کره جنوبی قرار داده است.

کمک خواهی با زور

جزيره ای که روز گذشته مورد حمله توپخانه شمالی ها قرار گرفت در منطقه مورد اختلاف دو کره قرار دارد. اين جزيره که مساحت آن در حدود سه مایل مربع است، در نزديکی محلی است که نيروی دريايی کره جنوبی در آن مشغول انجام يک مانور محدود دريايی بوده است.

اقدام اخير کره شمالی در گلوله باران کردن کره جنوبی، بی ترديد ادامه گفت و گوهای گروه شش را در وضعيت دشواری قرار خواهد داد. در عين حال مي تواند از راه پا در ميانی چين، به آغاز دور تازه ای از گفت و گوها مابين پيونگ يانگ و پنج کشور درگیر در بحران کره منجر شود.

شايد در تدارک حمله تازه توپخانه ای شمالی ها به جنوب، بيش از شايعه مرگ کيم جونگ ايل رهبر بيمار آن کشور و تاکيد عوامل نظامی بر تحت کنترل بودن وضعيت در کره شمالی در شرايط انتقال قدرت به فرزند رهبر، آن گونه که مورد اشاره پاره ای از رسانه های قرار گرفته، نياز پيونگ يانگ به افزايش دريافت کمک مالی در قبال حفظ آرامش در دريای زرد از اولويت بيشتری برخوردار باشد.
XS
SM
MD
LG