لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

اعلام آمادگی رهبر کره شمالی برای خلع سلاح اتمی


رهبر کره شمالی گفته است که «اخيرا نشانه هايی از آرامش در شبه جزيره کره مشاهده شده است.»
رهبر کره شمالی گفته است که «اخيرا نشانه هايی از آرامش در شبه جزيره کره مشاهده شده است.»

کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، در تازه ترين اظهار نظر خود در باره پيمان خلع سلاح اتمی آن کشور اظهار داشت: «اخيرا نشانه هايی از آرامش در شبه جزيره کره مشاهده شده است.»


وی روز سه شنبه در ديدار با وزير امور خارجه چين گفت: «همه کشورهای درگير در مذاکرات شش جانبه بايد قدم های اول را در اجرای اين پيمان بردارند.»


بر اساس موافقتنامه ای که شش کشور آمريکا، روسيه، چين، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی در پکن تصويب کردند، کره شمالی متعهد شده است در قبال دريافت ۵۰ هزار تن نفت، نيروگاه اتمی يونگ بيون را تعطيل کند.


اين کشور اگر به همه برنامه های هسته ای خود پايان دهد، معادل ۹۵۰ هزار تن ديگر انرژی دريافت خواهد کرد.


طی يکی دو روز گذشته، خبرهايی منتشر شد مبنی بر اينکه کره شمالی اعلام کرده است که نيروگاه يونگ بيون را در صورتی تعطيل می کند که ۵۰ هزار تن نفت اوليه را پيشاپيش دريافت کرده باشد.


در همين رابطه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، بی آن که به مقدار مشخصی اشاره کند گفت: «کره شمالی بخشی از اين نفت را درخواست کرده است و واشينگتن با ارسال «مقدار کمی» از آن به کره شمالی مخالفتی ندارد.


از سوی ديگر، رسانه های کره جنوبی روز چهارشنبه از آمادگی سئول برای ارسال نفت به کره شمالی خبر دادند.


بر اساس اظهارات وزير اتحاد دو کره، اولين محموله نفتی که بين پنج تا ده هزار تن اعلام شده است هفته آينده به کره شمالی ارسال خواهد شد.


تلاش ها برای اجرای پيمان خلع سلاح اتمی کره شمالی در حالی پيگيری می شود که آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه از همکاری کره شمالی با اين آژانس خبر داد و گفت طرفين برای بستن نيروگاه اتمی يونگ بيون به توافق رسيده اند.


XS
SM
MD
LG