لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

نورى زاد: سخنان رهبرى آتش فتنه در ۱۴ خرداد را شعله ورتر كرد


نامه اخير محمد نورى زاد ششمین نامه وى است كه در آن به صورت علنى، عملكرد و سياست هاى آيت الله على خامنه اى در مقام رهبر جمهورى اسلامى مورد انتقاد شديد قرار مى گيرد.
نامه اخير محمد نورى زاد ششمین نامه وى است كه در آن به صورت علنى، عملكرد و سياست هاى آيت الله على خامنه اى در مقام رهبر جمهورى اسلامى مورد انتقاد شديد قرار مى گيرد.
محمد نورى زاد، روزنامه نگار زندانى، با انتشار نامه اى، آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهوری اسلامی، را به شعله ورتر كردن «آتش فتنه» در مراسم سالگرد درگذشت آيت الله خمينى متهم كرد و گفت كه وى خود را جاى «حضرت على» نشانده است.

در مراسم روز ۱۴ خرداد و همزمان با سالگرد درگذشت آيت الله خمينى، تعدادى از جمعيت به صورت هماهنگ شعارهايى عليه حسن خمينى، نوه بنيانگذار جمهورى اسلامى سر دادند و سخنرانى او را ناتمام گذاشتند.

اين رويداد با واكنش هاى گسترده اى از سوى مخالفان دولت ايران روبرو شد و آنها چنين اقدامى را سازماندهى شده از سوى دولت محمود احمدى نژاد و دفتر رهبر جمهورى اسلامى ارزيابى كردند.

محمد نورى زاد در نامه ارسالى خود خطاب به حسن خمينى از سكوت آيت الله خامنه اى در قبال اين حادثه انتقاد كرده و گفته است: «در آن روز نامبارک چهاردهم خرداد...رهبر ما نيز نيك سخن نگفت. او با سخنان پدرانه خود بايد آب بر آتش فتنه رييس جمهور و دار و دسته او مى افشاند. اما سخنان رهبرمان، متاسفانه، آن آتش فتنه را شعله ور تر ساخت.»

به گفته وى، رهبر جمهورى اسلامى با سخن گفتن از طلحه و زيبر، دو شخصيت تاريخ صدر اسلام، «مستقيم و بدون تخفيف، خود را به جاى على نشاند. على كجا با مردم خود چنين مى كرد كه ما مى كنيم؟ على كجا به مردم خود وعده مى داد و از پشت به آنها خنجر مى زد؟»

آقاى نورى زاد همچنين آيت الله خامنه اى را متهم كرده كه «چندى است از سيره و راه امام فاصله گرفته است ...و امروز اغلب اطرافيان و بازوهاى اجرايى امام، از وضع موجود و نحوه رهبرى ايشان ناراضى هستند.»

اين روزنامه نگار و فیلمساز زندانى گفته است: «رهبرى كه بايد در همه حال، شان پدرى خود را رعايت كند، مستقيم به جانبدارى از فردى بى تعادل، پاى به صحنه گذارده است...در زمان امام، كجا يك رييس جمهور ثروت مردم را غارت مى كرد؟ امروز، اما ميلياردها پول گمشده، به شوخى گرفته مى شود.»

نامه اخير محمد نورى زاد ششمین نامه وى است كه در آن به صورت علنى، عملكرد و سياست هاى آيت الله على خامنه اى در مقام رهبر جمهورى اسلامى مورد انتقاد شديد قرار مى گيرد.

آقاى نورى زاد كه از سوى مدعى العموم به فعاليت تبليغى عليه نظام و توهين به مقام هاى جمهورى اسلامى متهم شده از سوى دادگاه انقلاب به سه سال و نيم حبس و ۵۰ ضربه شلاق محكوم شده است.

اين حكم روز ۱۱ خردادماه از سوى دادگاه تجديد نظر نيز تاييد شد.

بر اساس گزارش هاى منتشره، اين روزنامه نگار سابق كيهان، در خردادماه مورد ضرب و شتم زندانبانان قرار گرفته است و هشدار داده كه «امنيت جانى و اجتماعى» ندارد و «سربازان گمنام» جمهورى اسلامى مسئول «هر حادثه ناخواسته» براى او و خانواده ‌اش خواهند بود.

محمد نورى زاد در چهارمين نامه خود با اشاره به شعارها و وعده هاى اوليه انقلاب، كه تمام گروه هاى سياسى و مذاهب مختلف را با هم متحد كرد، خطاب به سيد حسن خمينى گفته است: «اما سيد عزيز، معامله كه انجام شد، دغلكارى ما نيز شروع شد. و ما روز به روز از موضوع آن قرارداد نورانى دور شديم.»

وى گفته است: «جنگ كه تمام شد، جنگ مسئولين با مردم شروع شد و اين، كمال نامردمى بود. به نحوى كه ما همان آزادى نيم بند زمان شاه را نيز از مردم خود سلب كرديم. با ايجاد چارچوب هاى خشك، مردم خود را به زحمت و نفرت انداختيم. گشايش هاى اجتماعى جايش را به به سختگيرى هاى كودنانه ما داد. مردمى كه بايد از مديريت ما به آن آرزوهاى نورانى دست مى يافتند، خودشان موضوع آوارهاى روز به روز ما شدند.»

اين روزنامه نگار همچنين از قواى سه گانه در جمهورى اسلامى انتقاد كرده و خطاب به نوه آيت الله خمينى گفته است: «به مجلس نگاه كن؛ كه چگونه با استقلال و قانون شوخى مى كنيم! به دستگاه قضايى بنگر، آيا اين بود آن عدالت معهود كه امروز در اين دستگاه، دست به دست مى شود؟ به دولت بنگر. قرار ما با مردم اين بود؟»
XS
SM
MD
LG