لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

هشدار در باره طرح اوباما برای خروج از عراق


باراک اوباما می گوید: ظرف ۱۶ ماه پس از شروع کارش به عنوان رييس جمهور، سربازان را از عراق خارج می کند.(عکس: AFP)
باراک اوباما می گوید: ظرف ۱۶ ماه پس از شروع کارش به عنوان رييس جمهور، سربازان را از عراق خارج می کند.(عکس: AFP)


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، هشدار داد که تعيين جدول زمانی خروج سربازان آمريکا از عراق، پيشرفت سياسی و اقتصادی صورت گرفته در اين کشور را به خطر می اندازد.


درياسالار مايک مولن روز يکشنبه گفت: تعيين زمانی دو ساله برای خروج سربازان از عراق می تواند عواقب « بسيار خطرناکی» در پی داشته باشد.


سخنان آقای مولن واکنشی است به اظهارات باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا که گفته بود: ظرف ۱۶ ماه پس از شروع کارش به عنوان رييس جمهور، سربازان را از عراق خارج می کند.


آقای اوباما اين اظهارات را در گفت و گويی با هفته نامه آلمانی «اشپيگل» مطرح کرده است. انتشار اين سخنان با سفر وی به افغانستان و پس از آن به عراق، همزمان شده است.


طرح نامزد رياست جمهوری آمريکا ابتدا با استقبال نوری المالکی، نخست وزير عراق روبرو شد اما کمی بعد يک سخنگوی دولت عراق گفت اظهارات آقای مالکی به اشتباه نقل شده است.


باراک اوباما که در افغانستان به سر می برد قرار است در مرحله دوم از ديدار خود به عراق سفر کند و از نزديک در جريان اوضاع امنيتی اين کشور قرار گيرد.


وی از سوی جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواهان متهم شده است که آشنايی چندانی با وضعيت عراق ندارد و به همين دليل خواستار خروج زودهنگام نيروهای آمريکايی از اين کشور شده است.


دولت جديد آمريکا در ماه ژانويه ۲۰۰۹ برسر کار می آيد؛ يعنی بلافاصله پس از ۳۱ دسامبر و پايان زمانی که سازمان ملل متحد برای حضور سربازان بين المللی در عراق تعيين کرده است.


اوضاع «بی ثبات» در افغانستان


در همين حال، نامزد دمکرات ها در انتخابات رياست جمهوری آمريکا وضعيت فعلی در افغانستان را « اضطراری و بی ثبات » خواند.


آقای اوباما می گويد: افغانستان بايد به کانون توجه مبارزه عليه تروريسم تبديل شود.


وی اين سخنان را طی سفر خود به افغانستان و در مصاحبه با تلويزيون آمريکايی «سی بی اس» بيان کرد. پخش اين مصاحبه از اين تلويزيون آمريکايی با ديدار ميان وی با حامد کرزای، رييس جمهور افغانستان همزمان شد. آقايان اوباما و کرزای در ديدار روز يکشنبه خود از جمله درباره تروريسم، فساد و قاچاق مواد مخدر گفت و گو کردند.


يک سخنگوی دولت افغانستان گفت: باراک اوباما بر تعهد خود به ادامه مبارزه جدی عليه تروريسم تاکيد کرد.


XS
SM
MD
LG