لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

اوباما: عراقى ها بايد مسئوليت كشورشان را بر عهده گيرند


رييس جمهور آمريكا روز سه شنبه بدون اعلام قبلى و در مسير بازگشت خود از استانبول به واشينگتن در بغداد توقف كرد و در جمع سربازان آمريكايى حاضر در عراق حضور يافت.
رييس جمهور آمريكا روز سه شنبه بدون اعلام قبلى و در مسير بازگشت خود از استانبول به واشينگتن در بغداد توقف كرد و در جمع سربازان آمريكايى حاضر در عراق حضور يافت.
باراك اوباما كه به طور غير منتظره به عراق سفر كرده است مى گويد: همزمان با خروج نيروهاى آمريكايى، عراقى ها بايد «مسووليت كشورشان» را به عهده گيرند.

رييس جمهور آمريكا روز سه شنبه بدون اعلام قبلى و در مسير بازگشت خود از استانبول به واشينگتن در بغداد توقف كرد و در جمع سربازان آمريكايى حاضر در عراق حضور يافت.

آقاى اوباما فرصت ۱۸ ماهه آينده را براى عراق «حساس» دانست.

وى گفت: در اين دوره زمانى كه نيروهاى آمريكايى از عراق خارج مى شوند عراقى ها بايد «مسووليت كشورشان» را به عهده گيرند.

رييس جمهور آمريكا خطاب به سربازان كشورش گفت: «شما به عراق اين فرصت را داديد كه به عنوان يك كشور دمكرات روى پاى خودش بايستد و اين يك دستاورد فوق العاده است.»

كاخ سفيد اعلام كرد: ژنرال ريموند اديرنو، فرمانده نيروهاى آمريكايى مستقر در عراق به باراك اوباما گفته است حتى با وجود بمبگذارى هايى كه اين هفته در عراق روى داد ميزان خشونت ها در اين كشور، از زمان آغاز جنگ تاكنون به پايين ترين حد رسيده است.

بنا به همين گزارش، رييس جمهورى آمريكا در اين سفر با نورى المالكى، نخست وزير عراق در يكى از پايگاه هاى نيروهاى آمريكايى در خارج از بغداد ملاقات مى كند.

باراک اوباما خطاب به سربازان آمریکایی: «شما به عراق اين فرصت را داديد كه به عنوان يك كشور دمكرات روى پاى خودش بايستد و اين يك دستاورد فوق العاده است.»
به گزارش شبكه تلويزيونى عراق، رهبران دو كشور در اين ملاقات درباره برنامه خروج نيروهاى آمريكايى از عراق، وضعيت كلى امنيتى و موضوع شبه نظاميان كرد مستقر در عراق با يكديگر مذاكره مى كنند.

سفر روز سه شنبه باراك اوباما سومين ديدار وى از عراق و نخستين سفر او به اين كشور از زمان در دست گرفتن پست رياست جمهورى در آمريكا است.

كاخ سفيد آمريكا به دليل مسائل امنيتى انجام اين سفر را اعلام نكرد و همچنين جزئياتى از برنامه هاى آقاى اوباما در عراق منتشر نكرده است.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، سفر آقاى اوباما به بغداد ساعاتى پس از آن انجام شد كه يك ماشين بمبگذارى شده در منطقه اى شيعه نشين در پايتخت منفجر شد و خشونت هاى مرگبار اين كشور را ياد آور شد.

در جريان شش سال جنگ در عراق تا كنون چهار هزار و ۲۶۶ نيروى ارتش آمريكا جان خود را از دست داده اند.

ديدار باراك اوباما از عراق آخرين مرحله سفر هشت روزه او به اروپا براى شركت در نشست اقتصادى لندن، گردهمايى رهبران ناتو در آلمان و فرانسه و همچنين ديدار دو روزه از تركيه است.

پيش از ترك تركيه، رييس جمهور آمريكا موضوع عراق را به عنوان نمونه اى براى مقايسه سياست خود با جرج بوش انتخاب كرد كه به گفته او متمايز از رييس جمهور سابق آمريكا است.

وى در جمع تعدادى از دانشجويان در استانبول اظهار داشت: «حركت كشتى دولت زمان مى برد.»

وى اشاره كرد كه عقب نشينى نيروهاى آمريكايى از عراق «با احتياط صورت مى گيرد به گونه اى كه در روند مقابله با خشونت وقفه اى ایجاد نشود.»

دولت جديد آمريكا كه ۱۱ هفته از عمر آن مى گذرد اعلام كرده است عمده نيروهاى رزمى اين كشور را ظرف ۱۹ ماه از عراق خارج مى كند. روند خروج ارتش آمريكا آهسته خواهد بود تا فرصت كافى براى آموزش نيروهاى عراقى به منظور كنترل امنيت اين كشور فراهم شود.

با اين حال ۵۰ هزار نيروى آمريكايى در عراق باقى خواهند ماند تا وظايف خود عليه فعاليت هاى تروريستى را انجام دهند.
XS
SM
MD
LG