لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

وزیران نفت و صنایع و معادن مشخص شدند


علی اکبر محرابیان ( راست) به عنوان وزیر صنایع و معادن و غلامحسین نوذری به عنوان وزیر نفت تایید شدند.
علی اکبر محرابیان ( راست) به عنوان وزیر صنایع و معادن و غلامحسین نوذری به عنوان وزیر نفت تایید شدند.

روز چهارشنبه و با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، غلامحسين نوذری برای تصدی وزارت نفت و علی اکبر محرابيان برای هدايت وزارت صنايع انتخاب شدند.


تحليلگران سياسی، اين دو انتصاب تازه از سوی محمود احمدی نژاد را گام های موفق وی برای تحت کنترل در آوردن کابينه خود ارزيابی کرده اند.


ايران دومين توليدکننده نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، است و به همين دليل تحولات مربوط به وزارت نفت جمهوری اسلامی عموما از سوی رسانه های بين المللی از نزديک دنبال می شود و مجلس شورای اسلامی نيز در دادن رای اعتماد به شخصی که قرار است اين سمت را به عهده بگيرد، با حساسيت بيشتری نسبت به دیگر وزرا برخورد می کند.


زمانی که محمود احمدی نژاد به قدرت رسيد، سه تن از کسانی که از سوی وی به عنوان وزير پيشنهادی وزارت نفت معرفی شدند، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفتند. در آن زمان نمايندگان مجلس می گفتند که انتخاب های آقای احمدی نژاد هيچ تجربه ای برای اداره وزارت نفت ندارند.


تحليلگران سياسی، اين دو انتصاب تازه از سوی محمود احمدی نژاد را گام های موفق وی برای تحت کنترل در آوردن کابينه خود ارزيابی کرده اند.

صنعت نفت و گاز ايران از جمله حوزه هايی بود که در شعارهای تبليغاتی آقای احمدی نژاد نيز جايگاهی ويژه داشت، چرا که به گفته وی «مافيايی قدرتمند» از سياستمداران ايرانی اداره بخش تعيين کننده اقتصاد ايران را به عهده دارند.


وی قول داده بود آنچه را که «مافيای نفت» می ناميد ريشه کن کند.


آخرين انتخاب احمدی نژاد برای سمت نفت، به گفته آگاهان صنعت نفت، مديری با سابقه در اين حوزه است.


صلاحيت غلامحسين نوذری به عنوان وزير نفت با ۲۱۷ رای موافق در مقابل ۲۰رای مخالف و نه رای ممتنع و وزارت علی اکبر محرابيان به عنوان وزير صنايع و معادن با ۱۷۴ رای موافق در برابر ۴۹ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع به تصويب رسيد.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس در دفاع ازغلامحسين نوذری و علی اکبر محرابيان ، گفته بود که اين دو نفر با مجلس «همخوانی کامل» دارند.


علی اکبر محرابيان، پس از برکناری عليرضا طهماسبی به سرپرستی وزارت صنايع و معادن و غلامحسين نوذری نيز پس از برکناری کاظم وزيری هامانه به سرپرستی وزرات نفت گماشته شدند.


کنار گذاشتن اين وزرای سابق نفت و صنايع با بازتاب های زيادی در صحنه سياست و اقتصاد ايران روبرو شد و کارشناسان سياسی علت اين تغييرات را ناشی از اختلاف ميان آنها با محمود احمدی نژاد ارزيابی کردند.


رييس جمهوری ايران روز چهارشنبه در مراسم معرفی نامزدهای جديد برای پست وزارت نفت و صنايع به انتقاد برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی به برکناری وزرای قبلی پاسخ داد و گفت که «وقتی يک وزير کنار می رود به اين معنا نيست که فداکار و دلسوز نيست. ما يک تيم هستيم که می خواهد کار کند و اين تيم بايد هماهنگ باشد.»


در نشست مجلس شورای اسلامی یکی از نمايندگان نیز به انتخاب افراد نزديک به محمود احمدی نژاد برای پست های وزارت انتقاد کردند و از جمله نسبت فاميلی علی اکبر محرابيان را عاملی برای معرفی او به عنوان وزير صنايع و معادن دانست.


اما آقای احمدی نژاد، اين انتقاد را رد کرد و گفت که کانديدای تصدی وزارت صنايع هيچ نسبتی با او ندارد.


XS
SM
MD
LG