لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

اولمرت: ایران هرگز قدرت اتمی نخواهد شد


آقای اولمرت گفته است که تلاش های بین المللی برای مقابله با برنامه اتمی ایران موفقیت آمیز خواهد بود.(عکس: AFP)
آقای اولمرت گفته است که تلاش های بین المللی برای مقابله با برنامه اتمی ایران موفقیت آمیز خواهد بود.(عکس: AFP)

اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای که روز پنج شنبه مننتشر شد گفته است که بر اساس «اطلاعات» وی، ایران به یک «قدرت اتمی» در جهان بدل نخواهد شد.


اهود اولمرت در گفت وگويی با روزنامه اسرائيلی معاريو گفت: «بر پايه آنچه که من می دانم و خوانده ام، می توانم بگويم که تلاش های جامعه بين المللی موفقيت آميز خواهد بود و ايران يک قدرت اتمی نخواهد شد.»


به گفته وی، «تلاش های گسترده ای از سوی جامعه بين المللی در جريان است تا مانع از تبديل شدن ايران به يک قدرت اتمی شود. اسرائيل نيز بدون اينکه اين تلاش ها را هدايت کند، نقشی مهم در آن بازی می کند.»


جمهوری اسلامی ايران و اسرائيل در روزهای اخير شديدترين حملات لفظی عليه يکديگر به راه انداخته اند و هر دو کشور يکديگر را تهديد به نابودی کرده اند.


  • «تلاش های گسترده ای از سوی جامعه بين المللی در جريان است تا مانع از تبديل شدن ايران به يک قدرت اتمی شود. اسرائيل نيز بدون اينکه اين تلاش ها را هدايت کند، نقشی مهم در آن بازی می کند.»
اهود اولمرت

هفته گذشته، بنيامين بن اليزر، وزير امور زيرساخت های ملی اسرائيل در سخنانی گفت که اگر ايران به اسرائيل حمله کند اين کشور را نابود خواهيم کرد.


در واکنش به اين اظهارات، سرتيپ محمدرضا آشتيانی، جانشين فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی گفت: «اسرائيل اگر بخواهد هر گونه حرکتی عليه جمهوری اسلامی ايران انجام دهد، او را از صحنه گيتی حذف خواهيم کرد.»


ايران، مقتدرترين ملت دنيا


اظهارات نخست وزير اسرائيل همزمان با سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی منتشر شد که روز پنجشنبه در مراسم روز ارتش گفت: «ملت ايران مقتدرترین و عزیزترین ملت دنيا است.»


وی افزود: «امروز اقتدار ملت ايران در حدی است که هيچ يک از قدرت های موجود دنيا قادر نيستند و جسارت آن را ندارند که منافع و امنيت ملت ايران را مورد تهديد قرار دهند.»


اسرائيل که گفته می شود ذخاير سلاح های اتمی خود را اعلام نکرده است همراه با ساير قدرت های غربی، ایران را متهم می کنند که در چارچوب برنامه اتمی خود به دنبال ساخت بمب اتمی است. ولی تهران اين ادعاها را رد کرده و ماهيت اين برنامه را صلح آميز می داند.


اخیرا سخنگوی دولت اولمرت اعلام کرد که وزارت امور استراتژيک اسرائيل که «تهديدات» جمهوری اسلامی ايران را در زمينه برنامه اتمی اين کشور زير نظر داشت، منحل می شود.


وزارت امور استراتژيک اسرائيل ۱۸ ماه پيش تاسيس شد و هدف از ايجاد آن نيز بررسی فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی و مقابله با اين برنامه ها بود.


دو کشور ايران و اسرائيل از سه دهه پيش تا کنون به عنوان دو دشمن سر سخت، عليه يکديگر موضع گيری کرده اند و در دو سال گذشته نيز محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران خواستار محو اسرائيل از نقشه جهان شده بود.


به رغم گسترش جنگ لفظی ميان دو کشور که نگرانی هايی را از احتمال حمله اسرائيل به ايران را در منطقه خاورميانه برانگيخته است، شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل گفته است که کشورش به طور يکجانبه در اين زمينه اقدام نخواهد کرد.


XS
SM
MD
LG