لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

مشعل بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن در یونان روشن شد


ماريا نافپليوتو، بازيگر زن سينمای يونان، نقش آفرين الهه برتر در روشن کردن مشعل بود.(عکس: AFP)
ماريا نافپليوتو، بازيگر زن سينمای يونان، نقش آفرين الهه برتر در روشن کردن مشعل بود.(عکس: AFP)

مشعل المپيک ۲۰۰۸ پکن روز دوشنبه طی مراسمی ويژه در کوه المپ يونان روشن شد تا برای رسیدن به محل بازی ها در چین سفری ۱۳۰ روزه را تجربه کند.



مشعل المپيک با متمرکز کردن اشعه خورشيد بر يک آينه استيل در خرابه های معبد هيرا در المپيای يونان روشن شد، ضمن آن که برنامه ريزان مراسم افروختن مشعل، با پیش بینی احتمال ریزش باران آتش روشنی را نیز تدارک دیده بودند.

مشعل المپيک در حرکتی مرحله به مرحله ۸۵۰۰۰ مايل را می پيمايد تا با عبور از ۲۳ شهر در پنج قاره جهان، ماه اوت آينده به محل بازی های المپيک تابستانی در پکن برسد.


در اين حرکت نمادين، کوه اورست بلندترين گذرگاه مشعل المپيک خواهد بود که اطراف آن اين روزها حوادثی می گذرد که سرخط همه رويدادهای روز جهان است و بازی های ۲۰۰۸ پکن را تهدید می کند.


مقامات المپيک پافشاری می کنند که مشعل از تبت و مناطق اطراف آن عبور نکند زيرا اعتراض های خشونت بار ضد چينی و درخواست فعالان تبتی برای تحريم بازی های پکن، می تواند در روند حمل آن مشکل ايجاد کند.


اعتراض ها و ديپلماسی خاموش


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس در مراسم افروختن مشعل المپيک، حدود یک هزار پليس مامور به حال آماده باش در آمده بودند تا تظاهر کنندگان را از نزديک شدن به محل مراسم بازدارند.


يک گروه مستقل هوادار معترضان تبتی اعلام کرد که به مراسم رسمی روشن کردن مشعل المپيک معترض بوده اند. ژاک روژه، رييس کميته بين المللی المپيک اعلام کرده است که تا پيش از بازی های پکن، در مورد تبت و ديگر موضوع های حقوق بشر با چين درگير «ديپلماسی خاموش» خواهد بود .



مشعل المپيک مظهر صلح جهانی محسوب می شود و خاستگاه آن نیز یونان است.

با اين که سفر مشعل المپيک بيشتر با يک جت چارتر انجام می گيرد، ولی ده ها هزار حمل کننده مشعل هم آن را پياده به حرکت در می آورند که فقط ۱۹هزار و ۴۰۰ نفر آنان در چين هستند.


ماريا نافپليوتو، بازيگر زن سينمای يونان، نقش آفرين الهه برتر در روشن کردن مشعل بود.


فاصله يک مایل اول سفر توسط الکساندروس نيکولاييديس، دونده يونانی برنده مدال نفره تکواندوی المپيک ۲۰۰۴ طی شد.


لو زوئه جوآن، دارنده مدال طلای شنای المپيک از چين، مشعل را از نيکولايديس گرفت تا پس از او ۶۰۳ حمل کننده ديگر يونان را طی کنند و روز ۳۰ مارس در آتن برای يک پرواز به پکن، به چينی ها سپرده شود. پس از مراسمی در پکن، سفر دور دنيای مشعل آغاز می شود.


پردرد سر ترين مرحله


پر دردسرترين مرحله حمل امدادی مشعل در ماه ژوئن است که طبق برنامه بايد از تبت و سه استان مجاور آن عبور کند و این در حالی است که در روزهای اخیر، نا آرامی های خشونت باری در اين مناطق رخ داده است.


جيانگ زيائويو، از سازمان دهندگان المپيک پکن و از مقامات کميته بين المللی المپيک می گويد که آماده سازی عبور مشعل از مناطق بحران زده تبت، زين جيانگ، کينگ های و گانسو بسيار خوب بوده است .


تابستان گذشته که هنوز تبت آرام بود، بعضی خبرگزاری های جهان، خطر تروريسم در جريان بازی های المپيک را هشدار دادند که مقامات چينی با اشاره به احاطه چين بر اوضاع کشورش و مناطقی مانند تبت، بروز هر گونه مشکلی را رد کردند.


در حال حاضر هم با وجود برخی درخواست ها برای تحريم المپيک و يا دست کم تحريم مراسم افتتاح المپيک، چين همان برنامه های پيشين را پيگيری می کند و کشورهای جهان تمايل خود را برای حضور در اين بازی ها اعلام کرده اند.


چین پس از ژاپن و کره جنوبی، سومين آسيايی ميزبان بازی های المپيک است.


مشعل المپيک علاوه بر حرکت در يونان و چين، از آلماتی در قزاقستان، سنت پيترزبورگ در روسيه و سان فرانسيسکو در کاليفرنيای آمريکا هم عبور خواهد کرد.


در چين دو منطقه ويژه يعنی هنگ کنگ و ماکائو نيز شامل گذرگاه مشعل می شوند.


مشعل المپيک که، مظهر صلح جهانی محسوب می شود، از راه «جاده ابريشم» و ايران عبور نمی کند و مسیر آن از بالای مرزهای ايران است.


XS
SM
MD
LG