لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

«هواداران بوتو به وضعیت اضطراری اعتراض می کنند»


خانم بوتو که به اسلام آباد رفته است می گوید که برنامه ای برای دیدار با پرویز مشرف ندارد.
خانم بوتو که به اسلام آباد رفته است می گوید که برنامه ای برای دیدار با پرویز مشرف ندارد.

بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان روز چهارشنبه وعده داد که تجمعی را علیه اعلام وضع فوق العاده در این کشور برپا خواهد کرد.



دولت پاکستان، به ریاست جمهوری ژنرال پرویز مشرف، هنوز وضعیت اضطراری را لغو نکرده و سرکوب تظاهر کنندگان، کماکان ادامه دارد.

در صورتی که طرفداران خانم بی نظیر بوتو به خیابان ها بریزند این مسئله می تواند تنش های سیاسی را در این کشور به اوج خود برساند.


بابر عوان، یک عضو برجسته حزب مردم خانم بوتو گفته است که « ما مخالف محدودیت های اعمال شده توسط حکومت هستیم و می خواهیم روشن کنیم که هوادارانمان و رهبران سیاسی برای حضور در تجمع به راولپندی خواهند آمد.»


شهردار این شهر می گوید که پلیس مانع برگزاری این تجمع خواهد شد. قرار است که نخست وزیر سابق پاکستان در جمع هواداران خود در این شهر سخنرانی کند.


در همین حال خانم بوتو روز چهارشنبه با رهبران سایر احزاب مخالف دولت گفت وگو کرد.


بی نظیر بوتو، که سه شنبه شب به اسلام آباد رفت، گفته است که برنامه ای برای دیدار با آقای مشرف ندارد.

بی نظیر بوتو، که سه شنبه شب به اسلام آباد رفت، گفته است که برنامه ای برای دیدار با آقای مشرف ندارد.


وی در هواپیما و در مسیر حرکت خود به سمت پایتخت پاکستان گفت: هرگونه خبری که اعلام می کند او به پاکستان آمده تا در معامله قدرت با آقای مشرف سهیم شود، درست نیست.


از سوی دیگر چوهدری شجاعت حسین، رهبر حزب مسلم لیگ که از ژنرال مشرف حمایت می کند، گفت که آقای مشرف از تاثیرات سوء اعلام وضعیت اضطراری آگاه است و احتمال داد تا دو یا سه هفته دیگر دستور لغو آنرا صادر کند.


گروه عمده معترض در پاکستان، در حال حاضر وکلا هستند که با لباس های متحد الشکل خود به خیابان ها آمده و اعتراض آنها در روز چهارشنبه، هفتم نوامبر، نیز با سرکوب پلیس روبرو شده است.


افتخار چوهدری، رییس دیوان عالی برکنار شده این کشور، هنوز دستگیر نشده اما اجازه خروج از خانه خود را ندارد. وی روز سه شنبه، به مردم پیام داد که برای نجات قانون اساسی، به خیابان ها ریخته و اعتراض کنند.


تا این لحظه، فقط وکلای دادگستری هستند که به عملکرد دولت، اعتراض کرده و به خیابان ها آمده اند. همین اعتراض وکلا بود که دو ماه پیش باعث شد، حکم برکناری آقای چوهدری که از سوی پرویز مشرف صادر شده بود، لغو شود.


بر اساس گزارش های منتشره، بیش از ۵۰۰ تن از فعالان سیاسی، در پاکستان بازداشت شده اند و با وجود گذشت چهار روز از اعلام وضعیت اضطراری در پاکستان، این کشور همچنان صحنه ناآرامی است.


کشورهای دیگر به وضعیت اضطراری در پاکستان، اعتراض کرده اند. رییس جمهوری آمریکا هم روز سه شنبه، به آقای مشرف پیام داد که وضعیت را به حال عادی برگرداند.


پرویز مشرف، پس از اعلام فرمان وضعیت اضطراری در پاکستان، وعده داد که به زودی، اوضاع به حالت عادی برمی گردد و انتخابات پارلمانی هم برگزار می شود.


XS
SM
MD
LG