لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

پاتایا؛ از پایگاه سربازان آمریکایی تا مقصد تازه گردشگران ایرانی


نمایی از ساحل پاتایا در تایلند که زمانی محل استراحت نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ویتنام بود و اکنون به مقصد گردشگران ایرانی تبدیل شده است.
نمایی از ساحل پاتایا در تایلند که زمانی محل استراحت نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ویتنام بود و اکنون به مقصد گردشگران ایرانی تبدیل شده است.
تفريحگاه «پاتايا» كه ابتدا به عنوان محلى براى استراحت و تجديد قواى نيروهاى نظامى آمريكا در طول جنگ ويتنام به شمار مى آمد، طرفداران تازه اى براى سواحلش پيدا كرده است؛ گردشگران ايرانى.

اين تفريحگاه ساحلى كه در حدود ۱۰۰ كيلومترى جنوب شرقى بانكوك قرار دارد در سال هاى اخير با افزايش چشمگير توريست هاى ايرانى مواجه شده است.



دو برابر شدن ورود گردشگران ايرانى به تايلند توجه مقامات اداره گردشگرى تايلند و به ويژه شهر ساحلى پاتايا را به خود جلب كرده و آنان را به اين فكر انداخته است كه بازاريابى سال آينده خود را بر گردشگران ايرانى متمركز كنند.

يك مدير آژانس تورهاى خارجى در تهران از افزايش ۳۰ درصدى سفر ايرانيان به تايلند و از جمله شهر پاتايا در سال گذشته نسبت به سال هاى قبل مى گويد:

«الان نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری به چشم مى خورد و چيزى حدود ۳۰ درصد مسافران ما براى شرق آسيا و به خصوص تايلند و شهرهاى مانند بانكوك و پاتايا افزايش يافته اند. اگر من بخواهم عدد اعلام كنم چيزى حدود ۳۰ درصد افزايش توريست به اين شهرها نسبت به سال گذشته داريم.»

دلايل متعددى در رشد تمايل گردشگران ايرانى به سوى شرق آسيا و از جمله تايلند دخيل هستند. با نگاهى به مجموعه عوامل تاثيرگذار مى توان به آسان بودن شرايط دريافت رواديد تايلند به عنوان مهم ترين انگيزه اشاره كرد.

آن دسته از گردشگران ايرانى كه به دنبال محلى براى استراحت و لذت بردن از آفتاب ساحلى هستند با توجه به پيچيدگى ها و سختگيرى هاى روزافزون دريافت ويزا از كشورهاى غربى و اروپايى با بخشيدن عطاى آنها به لقايشان به كشور تايلند روى مى آورند.

مدير آژانس تورهاى خارجى در اين باره مى گويد: «امكان دارد گردشگران ايرانى كشورهاى اروپايى را در ليست مقصد خود قرار ندهند، چون مى دانند ممكن است نتوانند ويزا بگيرند.»

از سوى ديگر تحريم هاى آمريكا و اروپا عليه برنامه هسته اى ايران، مسئولان صنعت توريسم تايلند را نسبت به جذب هر چه بيشتر پول هاى سرگردان گردشگران ايرانى ترغيب كرده است.

يكى از مديران مسئول اداره گردشگرى پاتايا در تايلند در گفت وگو با خبرگزارى آلمان با پولدار توصيف كردن مسافران ايرانى، تحريم هاى آمريكا و اروپا عليه برنامه هسته اى ايران را فرصتى دانسته كه تايلند مى تواند از آن به نحو احسن براى جلب گردشگران ايرانى استفاده كند.

ولى چه بسا مسئولان جمهورى اسلامى هم چندان از اين تغيير گرايش گردشگران ايرانى از سمت كشورهاى غربى به سوى شرق آسيا ناراضى نباشند و با فراهم آوردن تسهيلات از جمله پروازهاى مستقيم تهران- بانكوك، هم خودشان و هم كشورهاى شرق آسيا را از اين خوان نعمت بى بهره نگذاشته اند.

مدير آژانس تورهاى خارجى در تهران می گوید: «شركت ماهان براى بانكوك پشت سر هم پرواز دارد و در واقع مسئولان ما تلويحاً و غيرمستقيم دارند زمينه سفر به كشورهاى شرق آسيا به خصوص تايلند را فراهم مى كنند. »

تحريم هاى آمريكا و اروپا عليه برنامه هسته اى جمهورى اسلامى مضرات اقتصادى بسيارى بر روند زندگى مردم ايران برجاى مى گذارد ولى هم زمان منافعى را هم با خود همراه آورده است، اما نه براى ايرانيان بلكه براى صنعت گردشگری تايلند.
  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG