لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

شورای ملی صلح؛ گردهمایی فعالان ضد جنگ در ایران


از سمت راست: پروین اردلان، شیرین عبادی، سیمین بهبهانی و جعفر پناهی در حال گفت وگو پس از نخستین نشست شورای ملی صلح.(عکس: EPA)
از سمت راست: پروین اردلان، شیرین عبادی، سیمین بهبهانی و جعفر پناهی در حال گفت وگو پس از نخستین نشست شورای ملی صلح.(عکس: EPA)

شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده جایزه نوبل صلح، همراه با برخی دیگر از مدافعان صلح در ایران، شورایی ضد جنگ برای پرهیز از حمله نظامی به ایران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، تشکیل داده اند.


هیات موسس شورای ملی صلح ، روز پنج شنبه، تشکیل جلسه داده و در این جلسه قرار است که کمیته موقت صلح جای خود را به کمیته دائمی دهد.


در همین حال، شيرين عبادی، در گردهم آیی اعضای موسسان اين شورا در تهران از جمهوری اسلامی و آمريکا خواست تا مشکل برنامه هسته ای ايران را به طور مسالمت آميز حل کنند.


عبدالفتاح سلطانی از کمیته موقت صلح و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران در گفت و گو با رادیو فردا، از دلایل و اهداف تشکیل شورای ملی صلح می گوید:


رادیو فردا: چه دلایل و عواملی سبب شد تا خانم شیرین عبادی و سایر مدافعان صلح در ایران ایده تشکیل چنین شورایی را دنبال کنند؟


عبدالفتاح سلطانی: جنبش های صلح طلبی در سراسر دنيا وجود دارند. ملت ايران نيز از دير باز، فرهنگ صلح طلبی و صلح خواهی را داشته است.


  • «با سه مسئله می خواهيم مقابله کنيم. مسئله اول، جلوگيری از حمله نظامی است. مسئله دوم، مقابله با شرايط نه جنگ و نه صلحی که مدت هاست در جامعه ما حاکم است. مسئله سوم، تحريم هاست، به ويژه تحريم های اقتصادی که فشار آن بر روی مردم وارد می شود و بايد با آن مقابله شود.»
عبدالفتاح سلطانی، عضو شورای ملی صلح

با توجه به شرايط بين المللی و فشارهايی که بر کشور ما تحميل می شود، برای سامان دادن به اين جنبش مردمی صلح طلبی، اين انديشه در ذهن مؤسسين کانون مدافعان حقوق بشر و خانم شيرين عبادی به وجود آمد.


سرانجام در تاريخ ۲۸ آبان سال ۸۶، از همه ايران دوستان و صلح طلبان داخلی و خارجی دعوت به عمل آمد که شورای ملی صلح را تشکيل دهند. برای مقدمه کار، يک کميته موقت صلح از ۱۰ نفر تشکيل شد و اقداماتی صورت گرفت و با نهادها و صنوف مختلف نشست های زيادی انجام شد.


در این زمینه جلسه ای گذاشته ايم و هيئت مؤسس شورای ملی صلح را دعوت کرده ايم. حدود ۶۰ نفر از شخصيت های برجسته، از نمايندگان اصناف و تشکل های مختلف دعوت شده اند که به عنوان مؤسسين شورای ملی صلح که فراگير باشد، بيايند و برنامه ريزی کنند، تا بتوانيم جنبش صلح طلبی و صلح خواهی در ايران را سامان دهيم.


اهدافی که تا کنون برای فعاليت هايتان در نظر گرفته ايد، چيست؟


با سه مسئله می خواهيم مقابله کنيم. مسئله اول، جلوگيری از حمله نظامی است. مسئله دوم، مقابله با شرايط نه جنگ و نه صلحی که مدت هاست در جامعه ما حاکم است. مسئله سوم، تحريم هاست، به ويژه تحريم های اقتصادی که فشار آن بر روی مردم وارد می شود و بايد با آن مقابله شود.


بنابر اين از همه کسانی که به ايران علاقمندند و دنبال صلح و آزادی هستند، دعوت می کنيم به ما کمک کنند تا بتوانيم با اين سه موضوع که به ضرر ملت ايران و به ضرر منافع ملی است، به هر شيوه ممکن مقابله کنيم تا وضعيت بدتر از آن چه که هست نشود.


البته ما، هم با جنگ افروزان خارجی و هم با کسانی که تندروی می کنند و در کشور برای شرايط جنگ، زمينه ايجاد می کنند، سخن می گوييم. ما معتقديم بايد آنها را دعوت کنيم که با تندروی خود، شرايط بدی را برای کشور فراهم نکنند.


افراد به چه صورت می توانند علاقمندی خود را برای عضويت در اين شورا اعلام کنند و چگونه می توانند عضو شوند؟


در به روی همه اشخاص، همه ايران دوستان و همه صلح طلبان باز است. ولی بايد عده قليلی کار را آغاز و اساسنامه و آيين نامه های لازم را فراهم کنند.


تلاش کرديم اشخاصی را دعوت کنيم که نمايندگان جريان ها و تشکل های مختلف هستند، از معلم گرفته تا کارگر، استاد دانشگاه، هنرمند، نويسنده و پزشک و از همه اقشار تنوع ايجاد کرده ايم.


آيا تا کنون جدول زمانی و کاری خاصی برای فعاليت هايی که در آينده برای رسيدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته ايد، مشخص شده است؟


با توجه به اين که خودم عضو کميته موقت صلح بودم، تلاش کرديم در راستای اهداف کوتاه مدت، زمينه را برای فعاليت هيئت مؤسس فراهم کنيم و چشم اندازی را به صورت کوتاه مدت و مختصر تدوين کنيم و به عنوان پيشنهاد به هيئت مؤسس ارائه دهيم.


هيئت مؤسس، همگی انسان های فرهيخته، تحصيل کرده و شخصيت های مختلف سياسی، اجتماعی و دانشگاهی هستند، بنابر اين در کار آنها دخالت نمی کنیم.


XS
SM
MD
LG