لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

پرینو: آمریکا در برابر ایران راه دیپلماسی را دنبال می کند


دانا پرینو می گوید که آزمایش موشکی ایران نشان دهنده ادامه بی اعتنایی این کشور به التزام های بین المللی است.(عکس: AFP)
دانا پرینو می گوید که آزمایش موشکی ایران نشان دهنده ادامه بی اعتنایی این کشور به التزام های بین المللی است.(عکس: AFP)

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که آزمایش های موشکی ایران تصمیم آمریکا برای حل بحران هسته ای این کشور از طریق دیپلماتیک را تغییر نخواهد داد.


دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا از این آزمایش ها نگران شده است، گفت که این آزمایش ها نشان دهنده ادامه بی اعتنایی ایران به التزام های بین المللی و نیز انزوای بیشتر مردم این کشور است.


وی افزود:«اما من فکر نمی کنم که ما از موضوع خود منحرف شده ایم که سعی دارد آن را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند.»


به گفته سخنگوی کاخ سفید، آنچه که ایران انجام می دهد، جامعه بین المللی را در این اعتقاد راسخ تر می کند که ایران نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را داشته باشد.


اين اظهارات يک روز پس از آن انتشار می يابد که ايران در مانوری نظامی در خليج فارس موشک های دوربردی را آزمايش کرد که گفته می شود قادر است اسرائيل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را هدف قرار دهد.



  • «آنچه که ایران انجام می دهد، جامعه بین المللی را در این اعتقاد راسخ تر می کند که ایران نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را داشته باشد.»
سخنگوی کاخ سفید

آزمایش موشکی تازه جمهوری اسلامی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد موجی از نگرانی های بین المللی و واکنش های منفی در میان قدرت های غربی بدنبال داشت و با محکومیت آنها روبرو شد.


اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از مانور تازه موشکی جمهوری اسلامی از ایران خواست تا فعالیت های حساس غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


در بيانيه اتحادیه اروپا آمده است:« اين مانور نظامی به نگرانی در مورد صلح جهانی دامن می زند.»


برنامه هسته ای تهران و فعالیت های توسعه برد موشک های دوربرد آن از سوی کشورهای غربی گامی برای تهدید و تلاش ایران برای دستیابی به سلاح های کشتار دسته جمعی ارزیابی شده است.


اما ایران فعالیت های هسته ای خود را «صلح آمیز» خوانده و دنبال کردن فعالیت های موشکی اش را صرفا در چارچوب دفاعی عنوان می کند.


«برد موشک های ايران محدود است»


در همین حال، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز روز جمعه، گفت: «آزمايش های موشکی ايران که در اين هفته انجام شد، محدوديت برد موشکی ايران را نشان داد و ثابت کرد که برنامه آمريکا برای استقرار موشک های دفاعی در اروپا غير ضروری است.»


آقای لاورف گفت: «آزمايش هايی که در ايران انجام شدند فقط نشان دادند که دامنه برد موشکی ايران حداکثر دو هزار کيلومتر است. اين، گفته های قبلی ما، يعنی عدم ضرورت نصب سيستم دفاع ضد موشکی امريکا در اروپا، را تاييد می کند.»


روسيه استدلال های آمريکا برای استقرار سپر موشکی در اروپای مرکزی را رد می کند و اين اقدام را تهديدی برای امنيت ملی روسيه می داند.


آمريکا می گويد که اين اقدام را برای پيشگيری از حملات احتمالی ايران انجام می دهد. روسيه تهديد کرده است در صورتی که موافقتنامه نصب سپر موشکی، که اين هفته ميان جمهوری چک و آمريکا به امضا رسيد، در مجلس اين کشور به تصويب رسد، با واکنش «نظامی- فنی» روسيه روبرو خواهد شد.


XS
SM
MD
LG