لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

پترائوس: آمریکا برای مقابله با ایران به گزینه فشار روی آورده است


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاى آمريكا در جنوب آسيا و خاورميانه، می گوید: ايالات متحده آمریکا براى متوقف ساختن برنامۀ هسته ای جمهورى اسلامى ايران، به گزينۀ فشار روى آورده است.

ژنرال پترائوس، اين مطلب را روز يكشنبه، در برنامۀ «ديدار با مطبوعات» شبكۀ تلويزيونى ان بى سى آمریکا بيان كرد.

وى گفت: «فكر مى كنم هيچ كس در حال حاضر نمى تواند بگويد كه ايالات متحده و ديگر اعضاى جامعۀ جهانى، فرصت هاى كافى و لازم براى حل مسئله [ اتمى ايران] از راه ديپلماسى را به كار نگرفتند.»

فرمانده نيروهاى مركزى آمريكا كه حوزۀ ماموريت اش، منطقۀ خيلج فارس را نيز در بر مى گيرد، افزود: « اين امر ما را در موقعيت محكمى قرار داده تا آنچه را كه گزينۀ فشار ناميده مى شود، در پيش بگيريم.»

دولت باراك اوباما، در برخورد با برنامه اتمى جمهورى اسلامى ايران، همواره از «رويكرد دوگانۀ» موسوم به «تشویق و تنبیه» پيروى كرده كه شامل تلاش براى حل اين بحران از راه گفت و گو بوده و در صورت ناكامى در رويكرد مذاکره نيز، از اعمال فشارهاى سياسى و اقتصادى سخن گفته است.

ژنرال پترائوس همچنين گفت:اقدام اخير دولت ايران در عرصۀ فعاليت هاى اتمى، موجب تجديدنظر سرويس هاى اطلاعاتى ايالات متحده، در برآورد سال ۲۰۰۷ از ابعاد فعاليت هاى اتمى جمهورری اسلامى شده كه در آن هنگام به نظر مى رسيد تهديدهاى ناشى از برنامۀ اتمى تهران، كاهش يافته است.

به نظر می رسد اشاره این ژنرال آمریکایی به برنامه غنی سازی اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد باشد که ایران می گوید برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به آن نیاز دارد.

وی گفت: «هيچ ترديدى نيست كه برخى از فعاليت هاى اتمى ايران در آن زمان، جلو رفته و اكنون برآورد تازه اى از سوى سازمان هاى اطلاعاتى آمريكا در اين زمينه تهيه شده است.»

ژنرال پترائوس اضافه كرد كه به احتمال فراوان، طى هفتۀ آينده، ما در مورد فعاليت هاى اتمى ايران، بيشتر آگاه خواهيم شد. مدير كل جديد آژانس [بين المللى انرژى اتمى] هم آشكارا از اين فعاليت ها ابراز نگرانى كرده است.

فرمانده نيروهاى مركزى آمريكا در جنوب آسیا و خاورمیانه در اين گفت و گوى تلويزيونى، همچنين به نگرانى اعضاى شوراى امينت سازمان ملل نسبت به هدف هاى اتمى حكومت ايران اشاره كرد.

آمریکا و سایر متحدان غربی این کشور در سال های اخیر از روند فعالیت های اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و آن را گامس برای دستیابی به دانش ساخت سلاح هسته ای ارزیابی می کنند.

ایران هر گونه تلاشی در این زمینه را تکذیب کرده و می گوید که هدف برنامه اتمی اش تولید سوخت برای نیروگاه های آینده تولید برق است.

با این حال، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش روز پنجشنبه گذشته خود اعلام کرد: فعاليت های هسته ای اخير ایران نگرانی ها در باره اين که احتمالا جمهوری اسلامی در حال کار بر روی ساخت سلاح اتمی است را افزايش داده است.

يوکيا آمانو، در نخستين گزارش خود به شورای حکام اين نهاد نوشته است: «اطلاعاتی که آژانس به دست آورده است.... نگرانی ها درباره فعاليت های گذشته و فعلی اعلام نشده احتمالی ايران در ارتباط با توسعه کلاهک هسته ای را افزايش می دهد.»

مسئولان ایرانی در ابتدا با تفسیر این گزارش اعلام کردند که آقای آمانو بار دیگر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کرده است ولی در دو روز گذشته لحن این مقام ها نسبت به گزارش یاد شده انتقادی شده است.

کشورهای غربی گفته اند که در واکنش به آنچه عدم همکاری ایران با آژانس عنوان کرده اند، خواستار تشدید تحریم های علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت هستند.

آمریکا گفته است که در ماه جاری برای ارائه این تحریم ها تلاش می کند ولی هنوز مشخص نیست که چین و روسیه چه موضعی در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG