لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۸

فلپس با هشت مدال طلای المپيک جاودانه شد


مایکل فلپس تنها ورزشکاری است که در تاريخ ۱۱۰ ساله المپيک، در يک دوره هشت مدال طلا برده است.
مایکل فلپس تنها ورزشکاری است که در تاريخ ۱۱۰ ساله المپيک، در يک دوره هشت مدال طلا برده است.

مايکل فلپس، شناگر آمریکا با کسب هشتمين مدال طلای خود در مدت يک هفته از پيکارهای المپيک پکن، نام خود را در تاريخ المپيک جاودانه کرد.



او تنها ورزشکاری است که در تاريخ ۱۱۰ ساله المپيک، در يک دوره هشت مدال طلا برده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، فلپس در روز يکشنبه ۱۷ اوت با يک هفته رکورد شکنی طلايی در شنای المپيک، با پيروزی تيم چهار در صد متر امدادی چهار شنای مردان آمريکا، پرده نمايش با شکوه خود را پايين آورد. او با کسب هشتمين مدال طلا رکورد ۳۶ ساله هموطنش مارک اسپيتز در مونيخ ۱۹۷۲ را شکست.


فلپس ۲۳ ساله همچنين هفتمين رکورد جهانی در طول يک هفته را جا به جا کرد. او موفق ترين المپين تاريخ با مجموع ۱۴ مدال طلا در دو المپيک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن است.


اين شناگر با ارج نهادن به تيم المپيک آمريکا که به او کمک کرد تا به رکورد هشت مدال طلا برسد، گفت: «نمی دانم چه بگويم. همه چيز، هر مسابقه، يکی پس از ديگری از بردن با يک صدم ثانيه اختلاف تا پايان دادن حتی با يک رکورد جهانی، همه در اين جا برايم يک تجريه عجيب بود.»


نمايش های فوق انسانی هر روز در المپيک، شاهد حکومت هميشگی فلپس در مرکز نمايش پکن بود؛ هر چند تنها در اواخر شنبه نور برای مدتی روی اوسين بالت، دونده جاماييکايی متمرکز شد که در فينال ۱۰۰ متر مردان يک رکورد تازه برای جهان بر پا کرد و با بردن طلا سريعترين مرد جهان شد.

در چهار در صد متر چهارشنای امدادی، او بخش صد متر پروانه را شنا کرد و نقشی کليدی در پيروزی تيمش داشت، زيرا در حالی که در ميانه راه نفر سوم و پشت سر شناگران ژاپنی و استراليايی بود، با برتری دور سوم را به پايان رساند و در شنای دور چهارم و آخر، جيسون لزاک با شنای آزاد هرگز اين برتری را از دست نداد تا آمريکا و تيم فلپس به طلا برسند.


نمايش های فوق انسانی هر روز در المپيک، شاهد حکومت هميشگی فلپس در مرکز نمايش پکن بود؛ هر چند تنها در اواخر شنبه نور برای مدتی روی اوسين بالت، دونده جاماييکايی متمرکز شد که در فينال ۱۰۰ متر مردان يک رکورد تازه برای جهان بر پا کرد و با بردن طلا سريعترين مرد جهان شد.


چين با ۳۲ طلا به حکومت خود در رده بندی مدال بگيران ادامه داد. آمريکا با ۱۹ طلا، که هشت تای آن توسط مايکل فلپس بدست آمد، در رده دوم ايستاد و بريتانيا با ۱۱ طلا آلمان رابه رده چهارم فرستاد. آلمان با ۹ طلا تا کنون چهارم است.


کنستانتينا توسوسکو، مادر رومانيايی دو فرزند، پرکار ترين روز المپيک رادر يکشنبه، ۱۷ اوت، پشت سر گذاشت. او در ماراتن زنان با زمان دو ساعت و ۲۶ دقيقه و ۴۴ ثانيه به مدال طلا رسيد.


روز يکشنبه، ۳۷ مسابقه پايانی داشت. پنج طلای ديگر هم در دو وميدانی توزيع شد که شامل ۱۰۰ متر زنان و ده هزار متر مردان نيز بود. تنيس، بدمينتون، دوچرخه سواری، شيرجه، شمشيربازی، ژيمناستيک، پاروزنی، قايقرانی بادبانی، تيراندازی، تنيس روی ميز و وزنه برداری هم رقابتهای فينال داشت.


در ده هزار متر مردان، اتيوپی حاکم بر پيست بود و با « که نه نيسا- به که له » طلا گرفت. او در برابر هموطنانش، هايله گبرسه لاسی، قهرمان پيشين، و سيله شی سی هينه، برنده مدال نقره المپيک آتن پيروزمندانه از عنوانش دفاع کرد.


به نظر می آيد که کرون استيوارت با اول شدن در مسابقه مقدماتی، پس از قهرمانی بالت در ۱۰۰متر مردان، جاماييکا را در ۱۰۰ متر زنان هم برنده مدال طلا کند.


در استخرهای پکن تيم امدادی مردان آمريکا يک ثانيه و سه صدم ثانيه رکورد پيشين جهان را بهبود بخشيد. استراليا در چهار در صد متر امدادی زنان، بيش از سه ثانيه رکورد جهان را کاهش داد.


اما برای استراليا رويای تاريخی سه طلای پياپی شنای ۱۵۰۰ متر مردان در سه المپيک پياپی توسط گرانت هکت وقتی نقش بر آب شد که پس از حدود ۱۵ دقيقه رقابت در آب، اسامه ملولی از تونس باتنها ۴۹ صدم ثانيه اختلاف، جلوتر از او خط پايان را طی کرد و قهرمان شد.


در تنيس رافائل نادال، تنيس باز شماره يک جهان از اسپانيا برای طلای انفرادی مردان به پيکار فرناندو گونزالز شيليايی رفت.


XS
SM
MD
LG