لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

چرا زنان هنگام بارداری سقوط نمی کنند؟


يکی از مفاصل ران زنان هنگامی که اندازه بدن تغيير می کند بر خلاف مردان ۱۴ درصد بزرگتر است.
يکی از مفاصل ران زنان هنگامی که اندازه بدن تغيير می کند بر خلاف مردان ۱۴ درصد بزرگتر است.

دانشمندان و محققان فکر می کنند اين موضوع را کشف کرده اند که چرا زنان باردار تعادل خود را حفظ می کنند و به رغم برآمدن روز به روز شکمشان، واژگون نمی شوند.


محققان می گويند زنان در قسمت پايين کمر و مفاصل ران خود با مردان تفاوت جزئی دارند که به آنها اجازه می دهد بتوانند مرکز ثقل و سنگين بدن خود را تنظيم کنند.


بر اساس مطالعه ای که در شماره روز پنج شنبه نشريه «نيچر» منتشر شده است، اين مهندسی هوشمندانه تنها در زنان ابنای بشر و اجداد اوليه انسان ها که بر روی دو پا راه می رفتند ديده شده است، و نه در شامپانزه ها و ميمون ها.


ليزا شاپيرو، پروفسور انسان شناسی در دانشگاه تگزاس و يکی از سه نويسنده اين مطالعه که خود نيز باردار بوده است، می گويد: «بار بزرگی وجود دارد که شما را به جلو می کشاند. شما احساس ناراحتی می کنيد. اگر اين (تغييرات طراحی) وجود نداشته باشد ممکن است که وضع بدتر شود.»


زنان در قسمت پايين کمر و مفاصل ران خود با مردان تفاوت جزئی دارند که به آنها اجازه می دهد بتوانند مرکز ثقل و سنگين بدن خود را تنظيم کنند.

کاترينه ويتکام، محقق در دانشگاه هاروارد دو تفاوت فيزيکی در کمر مردان و زنان پيدا کرده است که تاکنون به آن توجهی نشده بود: يکی از مهره های پايينی کمر زنان شکلی قوسی دارد ولی در مردان بيشتر گرد است؛ همچنین يکی از مفاصل ران زنان هنگامی که اندازه بدن تغيير می کند بر خلاف مردان ۱۴ درصد بزرگتر است.


محققان با انجام آزمايش هايی نشان دادند که چگونه اين تغييرات جزئی به زنان امکان می دهد تا بار اضافی و رو به رشدی را بدون اينکه سرنگون شوند و يا دردی را در پشت خود حس کنند، حمل کنند.


ويتکام می گويد: «وقتی شما به اين مسئله فکر می کنيد، زنان آن را به راحتی انجام می دهند. آنها در حال تجربه کردن يک تغيير بسيار موثر هستند. اين تحول در حال رشد که زنان چگونه با اين تغيير می توانند کنار آيند.»


وی افزود: «اين بسيار زيباست. يک چنين چيز جزئی می تواند تغييری ژرف به وجود آورد.»


اين تغيير در فسيل های کشف شده نيز بوضوح قابل مشاهده است. زمانی که محققان فسيل های اجداد بشر را بررسی کردند از جمله نمونه ای که مربوط به دو ميليون سال پيش است، آنها مردی را يافتند که اين تغييرات پايين کمر را نداشت در حالی که يک زن چنين بود.


اما وضعيت در مورد مردانی که شکم آنها به اندازه يک بچه يا بزرگتر از آن است، چگونه است؟ چه چيزی آنها را از سقوط حفظ می کند؟


مطالعات نشان می دهد که ماهيچه های پشت آنها تاوان اين چاقی را می دهد و احتمالا همين مسئله نيز دليل درد کمر آنهاست.


ليزا شاپيرو می گويد: «اين خيلی جذاب است درباره افرادی تحقيق شود که چگونه آبجو بدست، بدن خود را به اين سو آن سو می کشانند.»


XS
SM
MD
LG