لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۷

ولادیمیر پوتین سفر به ایران را تایید کرد


رییس جمهوری روسیه برای دیداری یک روزه در آلمان به سر می برد.
رییس جمهوری روسیه برای دیداری یک روزه در آلمان به سر می برد.

به رغم انتشار اخباری مبنی بر احتمال ترور پوتين در ايران، وی تاييد کرد که اواخر روز دوشنبه برای شرکت در نشست سران کشورهای ساحلی دريای خزر به تهران سفر می کند.



آقای پوتين که برای ديدار و مذاکره با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به اين کشور سفر کرده است روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران که آيا سفر خود را به ايران انجام می دهد، گفت: « البته من به ايران می روم.»

وی اظهار داشت قرار است در سفر خود به ايران با رهبران اين کشور درباره اتمی تهران گفت وگو کند.


رييس جمهوری روسيه به جامعه بين المللی درباره تلاش برای ترساندن ايران هشدار داد و خواستار استفاده از ابزارهای صلح آميز برای حل برنامه اتمی اين کشور شد.


رييس جمهوری روسيه به جامعه بين المللی درباره تلاش برای ترساندن ايران هشدار داد و خواستار استفاده از ابزارهای صلح آميز برای حل برنامه اتمی اين کشور شد.

سفر رييس جمهوری روسيه به ايران نخستين سفر يک رهبر کرملين به اين کشور ظرف ۳۲ سال گذشته است.


«طرح ترور پوتين»


يکشنبه شب منابع خبری به نقل از يکی از سخنگويان کاخ کرملين روسيه اعلام کردند که به ولاديمير پوتين، اطلاع داده شده است که عده ای در صدد ترور وی در تهران هستند.


سخنگوی دولت روسيه توضيحات بيشتری در اين مورد نداد ولی خبرگزاری اينترفکس اعلام کرد که طرح ترور رييس جمهوری روسيه توسط «تروريست هايی که برای عمليات انتحاری تعليم ديده اند»، برنامه ريزی شده است.


روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اين اخبار را «بی اساس» دانست و گفت که سفر پوتين به تهران لغو نشده است.


محمد علی حسينی به خبرنگاران گفته است که « اين قبيل شايعه پراکنی ها و انتشار اخبار کذب هيچ تاثيری را در برنامه ريزی ها نخواهد داشت و تمام قرائن و شواهد و حضور هيئت ها در تهران از حضور سران کشورهای حاشيه خزر در تهران حکايت دارد و آقای پوتين هم امشب به تهران وارد خواهد شد.»


در گذشته نيز مقامات روسی دست کم دو بار از طرح های شکست خورده برای ترور آقای پوتين در سفرهای خارجی، گزارش داده اند.


مقامات امنيتی اوکراين در اوت سال ۲۰۰۰ گزارش دادند که عمليات ترور ولاديمير پوتين را با شکست مواجه کردند.


در سال ۲۰۰۱ مقامات روسی اعلام کردند که نيروهای امنيتی آذربايجان موفق شدند که طرح ترور رييس جمهوری روسيه در باکو را کشف و خنثی کنند.



سفر ولادیمیر پوتین به ايران در زمانی صورت می گيرد که از سوی کارشناسان سياسی « حساس» توصيف شده است و به گفته آنها، جمهوری اسلامی به خاطر دنبال کردن برنامه هسته ای خود تحت فشارهای شديد بين المللی قرار دارد.

مقامات روسيه هر دو طرح ترور را به جدايی طلبان چچن ربط داده اند.


سفر در «زمانی حساس»


سفر اين مقام بلندپايه روسی به ايران در زمانی صورت می گيرد که از سوی کارشناسان سياسی « حساس» توصيف شده است و به گفته آنها، جمهوری اسلامی به خاطر دنبال کردن برنامه هسته ای خود تحت فشارهای شديد بين المللی قرار دارد.


کشورهای غربی نگرانند که ايران از برنامه اتمی خود برای ساخت سلاح هسته ای استفاده کنند اما ايران اين اتهام را رد کرده است.


ولاديمير پوتين نيز هفته گذشته در ديدار با رييس جمهوری فرانسه ضمن فراخواندن ايران به « شفافيت در برنامه هسته ای خود» گفت که « مدرکی دال بر تلاش ايران برای دستيابی به بمب اتمی وجود ندارد.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورده و با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند. اما جمهوری اسلامی ايران اين درخواست را رد کرده است.


شورای امنيت همچنين تحريم هايی را عليه ايران به اجرا درآورده است که روسيه يکی از تنظيم کنندگان دو قطعنامه تحريمی عليه تهران بوده است ولی مسکو با تهيه قطعنامه سوم تحريم پيش از گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مخالفت کرده است.


آقای برادعی قرار است که تا اواخر ماه نوامبر گزارش خود را به شورای حکام ارائه کند.


XS
SM
MD
LG