لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

راهپیمایی روز قدس؛ «سبز» و پرهیز از تن دادن به هر گونه تنش


دو روز مانده به آخرین جمعه ماه رمضان، آیت الله صانعی بیانیه کوتاه فراخوان خود را برای شرکت در راه پیمایی روز قدس با گفته ای از آیت الله خمینی آغاز کرد که: روز قدس روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد.

این مرجع تقلید ساکن قم بیانیه خود را همچنین با آیه ای از کتاب آسمانی مسلمانان به پایان برد که می گوید: خداوند در کمین ستمکاران و ظالمان است. پیشتر آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز فراخوانی برای شرکت در مراسم این روز فرستاده بود.

روز سه شنبه همچنین دفتر میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات، و یکی از نزدیکان محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، نیز اعلام کردند که این دو رهبر اصلاح طلبان در روز قدس مردم را همراهی خواهند کرد.

مهدی کروبی نخستین رهبر اصلاح طلب بود که در روزهای گذشته تاکید کرده بود سران اصلاحات مانند هر سال در راه پیمایی روز قدس شرکت می کنند.

آقای کروبی در بیانیه اش از مردم خواسته است در این راهپیمایی مراقب اوضاع و احوال باشند.

محمد صادق جوادی حصار، مشاور مطبوعاتی مهدی کروبی به رادیو فردا می گوید: «آنچه از جانب آقای کروبی، آقای موسوی و آقای خاتمی شنیده می شود و یا حتی از آقای هاشمی، این است که از این فرصت باید استفاده کرد، در یک بستر مسالمت آمیز قانونی حضور معنا دار مردم را به صحنه آورد و به جریان مقابل مردم گفت اینهایی که در صحنه تظاهرات حضور دارند در بسیاری از مسائل مدعی شما هستند و معتقدند که شما به وظایف قانونی خودتان عمل نکردید و مردم معترض شما هستند.»

هواداران جنبش سبز در وبسایت ها و وبلاگ هایشان و نیز از راه فرستادن ایمیل به یکدیگر راهکارهایی را برای پرهیز از تنش و درگیری در جریان راهپیمایی این روز پیشنهاد می کنند. آیا رهبران جنبش اصلاحات نیز چاره ای اندیشیده اند؟

محمد صادق جوادی حصار در این باره می گوید: «یک ابزار کاملاً متمایز کننده، داشتن نمادهای سبز است. هر چیزی که بیان کننده این مطلب باشد. دوم اینکه باید مثل دوران انقلاب و قبل از انقلاب از حلقه های منسجم استفاده کنند و از نفوذ افرادی که در پی طرح موضوعات اغتشاش آفرین و هیجان آفرین هستند، جلوگیری کنند. بنابر این حتماً صف های منسجم با رنگ سبز و پرچم سبز حلقه هایی را ایجاد خواهد کرد در تظاهرات که هم گستردگی و انسجام مجموعه دگراندیش و منتقد را نشان بدهد و هم از هر گونه حرکت ناشایست و نادلخواه در این مجموعه جلوگیری کند.»

سخنان سرتیپ پاسدار رمضان شریف که در روزهای گذشته در خبرگزاری های داخلی ایران بازتاب یافت، از جنس دیگری بود. سرتیپ رمضان شریف که رییس ستاد انتفاضه و قدس است، درباره برخی تحرکات در راهپیمایی روز قدس هشدار داد.

برخی، این گفته ها را به آمادگی حکومت برای مقابله با حضور معترضان جنبش سبز تعبیر کرده اند.

اما محمد صادق جوادی حصار درباره شعارهایی که می تواند حربه را از جناح مخالف بگیرد، می گوید: «طرح موضوعات و شعارهایی هم که بیشتر مطرح است، تا آنجا که من رصد کرده ام، حول دو محور خواهد بود. یکی حمایت از مردم فلسطین، صلح پایدار در خاورمیانه و بحث دیگر ارتقاء حضور مردم در عرصه تصمیم گیری و انتقاد به رفتارهایی که در انتخابات و بعد از انتخابات صورت گرفت. البته به نحوی که از هرگونه سوء استفاده ای جلوگیری کند.»

در نوشته های هواداران جنبش سبز در وبسایت ها و در وبلاگ هایشان، این روزها بر پرهیز از تن دادن به هرگونه تنش و درگیری تاکید می شود، در کنار این که به یکدیگر یادآوری هم می کنند این نکته را که رهبری جنبش سبز همچنان بر دوش تک تک هواداران است.
XS
SM
MD
LG