لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

«ارتش آمریکا یک عضو نیروی قدس را بازداشت کرد»


بازداشت ایرانی عضو نیروی قدس در شهر سلیمانیه صورت گرفته است.
بازداشت ایرانی عضو نیروی قدس در شهر سلیمانیه صورت گرفته است.

ارتش آمريکا روز پنج شنبه اعلام کرد که يک ايرانی عضو نیروی قدس را بازداشت کرده است و در عين حال از آزادی دو ايرانی دستگير شده از جمله شهردار قصر شيرين خبر داد.


بر اساس بيانيه ارتش آمريکا، فرد بازداشت شده متهم به قاچاق بمب های ويژه ای شده است که در کنار جاده کار گذاشته می شوند.


وی همچنين متهم شده است که در آموزش نظامی شورشيان خارجی و آوردن آن ها به عراق دست دارد.


بازداشت اين عضو نیروی قدس اوايل بامداد روز پنج شنبه و در جريان حمله نيروهای آمريکايی به هتل پالاس در شهر سليمانيه عراق صورت گرفت.



  • بر اساس بيانيه ارتش آمريکا، فرد بازداشت شده متهم به قاچاق بمب های ويژه ای شده است که در کنار جاده کار گذاشته می شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از ايرانی های بازداشت شده شهردار شهر قصر شيرين در نزديکی مرز ايران با عراق بود و نفر دوم نيز رييس يک اداره اين شهر معرفی شده است.


به گفته يک منبع کرد در «دولت اقليم کردستان» عراق، اين دو نفر ساعاتی بعد آزاد شدند.


مقام های ايران هنوز به اين خبر واکنش نشان نداده اند ولی خبرگزاری فارس در ابتدا بدون اشاره به بازداشت شهردار قصر شيرين، به نقل از رييس اداره حراست استانداری کرمانشاه، خبر دستگيری شهريار حيدری، فرماندار قصر شيرين را تکذيب کرده بود.


اين در حالی است که در گزارش منابع آمريکايی و عراقی هيچ اشاره ای به بازداشت فرماندار قصر شيرين نشده بود.


اين خبرگزاری در خبری ديگر، فرد بازداشت شده توسط نيروهای آمريکايی را مشاور اقتصادی استاندار کرمانشاه معرفی کرده که به گفته آن، توسط نیروهای آمریکایی «ربوده و به محل نامعلومی برده شده است.»


به گفته يک مقام اتحاديه ميهنی کردستان عراق، اين افراد متهم شده اند که برای بازرگانان ايرانی جهت انجام کارهای تجاری خود در کردستان عراق اجازه عبور صادر می کردند.


سابقه بازداشت ایرانی ها


اواخر ماه گذشته ماه ميلادی نيز، نيروهای آمريکايی به مدت کوتاهی هشت عضو يک هيات ايرانی از جمله دو ديپلمات سفارت ايران را در هتلی در بغداد بازداشت کردند ولی ارتش ايالات متحده بعدا با آزاد کردن آنها از بروز اين حادثه اظهار «تاسف» کرد.


اين اقدام پس از آن صورت گرفت که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا اعلام کرد که «با فعاليت های مرگبار ايران در عراق مقابله می کنيم.»


دستگيری اين افراد با اعتراض دولت ايران روبرو شد ولی سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده از بازداشت ايرانی ها در هتل شرايتون بغداد توسط ارتش اين کشور دفاع کرد.


به رغم آزادی اين هشت ايرانی، پنج ايرانی ديگر بازداشت شده در شهر کردنشين اربيل عراق که در ژانويه گذشته دستگير شده بودند هنوز آزاد نشده اند.


تهران می گويد که اين پنج ايرانی بازداشت شده، ديپلمات هستند ولی واشينگتن آنها را متهم کرده که از نيروهای شورشی در عراق حمايت می کردند.


XS
SM
MD
LG