لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

چرا هواداران مخالفان در سپاه پاسداران، حذف فیزیکی نشدند؟


براى نخستين بار، يك فرمانده ارشد نظامى در جمهورى اسلامى ایران به حمايت برخى از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان كرد.
براى نخستين بار، يك فرمانده ارشد نظامى در جمهورى اسلامى ایران به حمايت برخى از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان كرد.
براى نخستين بار، يك فرمانده ارشد نظامى در جمهورى اسلامى ایران به حمايت برخى از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان كرد.

محمد على جعفرى، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه در پاسخ به پرسشى درباره چگونگى برخورد با حاميان سران مخالفان در درون سپاه گفت: بسيارى كه از جريان فتنه حمايت مى كردند يا ابهاماتى داشتند، قانع شدند.

رضا فانى يزدى، تحليل گر مسايل سياسى ايران در آمريكا، در گفت و با رادیو فردا به تحلیل این موضوع می پردازد.




رادیو فردا: اشاره فرمانده سپاه پاسداران، نشانه چيست؟

رضا فانى يزدى: صحبت آقاى جعفرى نشان دهنده اين است كه در سپاه پاسداران عناصرى هستند كه همچنان طرفدار اصلاح طلبان هستند از جمله آقاى موسوى و يا مخالفان دولت آقاى احمدى نژاد و يا كسانى كه هنوز صد در صد در اختيار نيروهاى نظامى امنيتى نيستند و نگرانى براى آنها فراهم كرده اند.

آقاى فانى يزدى! وقتى صحبت از برخورد با حاميان سران فتنه مى شود، تنها عناصر معدودى مى شود از آن برداشت كرد يا اينكه جريانى وجود دارد؟

مطمئناً جريانى وجود دارد در داخل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و به همين دليل است كه وقتى از ايشان سئوال مى شود چرا با پاسداران حامى فتنه برخورد نشد، ايشان مى گويند كه خيلى از ابهامات رفع شده و آنها قانع شده اند، حركت اشتباه بوده و اين بهتر از برخورد فيزيكى و حذف است. يعنى صحبت بر سر مثلاً اعدام، برخورد فيزيكى و حذف آنها بوده.

آقای جعفرى مى گويد آنها كه ابهاماتى داشتند قانع شدند و موضوع را فهميدند و اين روش بهتر از برخورد فيزيكى و حذف است. شما چگونه از اين سخنان برداشت مى كنيد كه منظور اعدام بوده؟

يكى از برداشت هاى خيلى قابل پيش بينى است در رابطه با سپاه پاسداران. در گذشته هم بارها بحث اعدام بخشى از رهبران سپاه مطرح شده، از جمله آقاى دوزدوزانى و تعداد ديگرى كه همزمان ۱۲ نفر اعدام شدند.

اين حتى در دوران اوليه سپاه هم بود كه گروهى از جوانان در سپاه اعتراض كردند، زمانى بود كه فرمانده سپاه آقاى محسن رضايى بود و ايشان نامه اى را از رهبر انقلاب گرفت و آقاى خمينى گفت كه اينها بايد يا توبه كنند يا با اشد مجازات با آنها برخورد شود كه آن افراد بعضى هايشان تصميم گرفتند از سپاه آمدند بيرون مثل آقاى اكبر گنجى و بعضى ديگرشان هم تصميم گرفتند بروند جبهه چون راه برگشتى نداشتند.
سپاه هميشه با مخالفان خودش در داخل رهبرى سپاه به شكل بسيار بسيار خشنى رفتار كرده و به نظرم اين سئوال در اين ارتباط مطرح شده.

يعنى جريان حامى سران مخالفان در سپاه آن قدر قوى هست كه فرماندهى سپاه ترجيح داده تنها به برخورد اقناعى اكتفا كند؟

به نظر مى رسد تعداد كسانى كه طرفدار جرياناتى مثل آقاى موسوى و يا آقاى محسن رضايى و غيره هستند، آن قدر تعدادشان زياد است كه اينها از برخورد خشن و حذف فيزيكى دست برداشتند و سعى كردند برخورد اقناعى كنند به قول سردار جعفرى. به عنوان نمونه مى شود از شخصيت هايى مثل آقاى روح الامينى (نام برد). آقاى روح الامينى يكى از فرماندهان درجه اول سپاه بودند در دوران جنگ ايران و عراق و فرزند ايشان محسن که در تظاهرات بعد از ۲۲ خرداد در تهران دستگير شد سال گذشته و در زندان كهريزك به شكل بسيار فجيعى كشته شد.

در مراسم تشييع جنازه و مراسم بزرگداشت، تعداد قابل توجهى از فرماندهان درجه اول سپاه پاسداران در زمان جنگ شركت داشتند از جمله آقاى محسن رضايى، حضور در آن مراسم در حقيقت اعتراضى بود و نشان مى داد كه چه بخش قابل توجهى از نيروهايى كه در سپاه بودند و يا هستند و يا هنوز بدنه طرفدار آنها در سپاه پاسداران در سطوح مختلف حضور دارد، از اين مسئله و اين شكل برخورد و از اين نيرويى كه بر رهبرى سپاه تكيه زده، اظهار نارضايتى و ناراحتى مى كنند.

پس آنچه فرمانده سپاه پاسداران از آن به «برخورد به موقع و در زمان مصلحت با سران فتنه» نام مى برد، مى تواند به همين خاطر باشد كه جريانات طرفدار آقاى موسوى و كروبى نه تنها در بدنه جامعه بلكه در ميان نظاميانى مثل نيروهاى سپاه پاسداران هم همچنان قوى هستند و وجود دارند؟

حتماً. آقاى عزيز جعفرى در برخورد با جريان اصلاحات و امروز جنبش سبز سابقه ديرينه اى دارد و حتى ايشان فردى بود كه در موقعيت فرماندهى قرارگاه ثارالله در زمانى كه در مجلس ششم بيش از ۲۰۰ نماينده مجلس تحصن كردند در مجلس، ايشان در نامه اى به رهبرى اين عمل را «كودتا» خواند و خواهان برخورد بسيار شديد عليه آنها بود.

اين هم كه امروز صحبت مى كند كه بايد به موقع با اينها برخورد كرد و اينها اول بايد در حضور مردم محاكمه شوند و بعد محاكمه رسمى شوند، نشان مى دهد كه اگر تا امروز نتوانسته اند آن كار را انجام دهند درست به دليل حضور بدنه نيروهاى اصلاح طلب يا طرفداران اصلاحات هست. چه بدنه جامعه و چه نهادهاى قانونى مثل سپاه، مجلس و غيره.
XS
SM
MD
LG