لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

رایس: گزارش آژانس دلیل خوبی برای تحریم بیشتر ایران است


وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «پس از این گزارش دلیل خوبی وجود دارد که سومین قطعنامه شورای امنیت به جریان بیافتد.» ( عکس: AFP)
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «پس از این گزارش دلیل خوبی وجود دارد که سومین قطعنامه شورای امنیت به جریان بیافتد.» ( عکس: AFP)

ایالات متحده آمریکا به دلیل حل نشدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران خواستار تشدید تحریم ها علیه این کشور شد و همزمان نمایندگان قدرت های بین المللی روز دوشنبه برای بحث درباره قطعنامه جدید بر ضد تهران مذاکره خواهند کرد.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه و بدنبال گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابهامات برنامه هسته ای تهران گفت: گزارش آژانس می تواند دلیل خوبی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران باشد.


خانم رایس اظهار داشت: سازمان ملل متحد « یک دلیل قوی دارد» تا پس از گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی سومین قطعنامه را برای تشدید تحریم ها علیه ایران به تصویب برساند.


به گفته وی، «بر اساس گزارش آژانس، تهران همکاری کاملی با بازرسان نداشته و به پرسش های اصلی درباره گذشته برنامه اتمی اش پاسخ نداده است.»


  • «این گزارش ثابت می کند هرچند ممکن است ایرانی ها تلاش کرده اند تا برخی از مسائل گذشته را روشن سازند ولی با توجه به فعالیت های کنونی و پرسش ها درباره فعالیت های گذشته آنها، این کافی نیست.»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا


آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش تازه ای اعلام کرد که هر چند ایران به برخی از پرسش ها درباره اقدامات گذشته خود پاسخ داده است ولی روند غنی سازی اورانیوم را تعلیق نکرده و در مقابل، روند آن را سرعت داده و به ادامه کار بر روی تاسیسات آب سنگین پرداخته است.

بر اساس این گزارش، در صورت پایان عملیات مربوط به این تاسیسات، ایران می تواند با تولید پلوتونیوم به اندازه کافی از آن برای کاربرد در کلاهک های اتمی استفاده کند.


نگرانی از برنامه کنونی و آینده برنامه اتمی ایران


وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به گزارش محمد البرادعی به خبرنگاران گفته است: «این گزارش اثبات می کند هرچند ممکن است ایرانی ها تلاش کرده اند تا برخی از مسائل گذشته را روشن سازند ولی با توجه به فعالیت های کنونی و پرسش ها درباره فعالیت های گذشته آنها، این کافی نیست.»


به گفته کاندولیزا رایس، «آنچه موجب نگرانی است درباره آینده است که ایران می تواند با کامل کردن فناوری ها به سمت ساخت بمب اتمی پیش برود.»


وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را چند روز قبل از نشست دیپلمات های ارشد پنج کشور عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان ایراد کرد که قرار است روز دوشنبه برای بحث درباره قطعنامه جدید سازمان ملل در واشینگتن گردهم آیند.


روز پنج شنبه، قدرت های مهم اروپایی به طور رسمی مجموعه ای از تحریم های جدید را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند که شامل محدودیت سفر برای افراد دست اندرکار برنامه اتمی و موشکی ایران و بازرسی کشتی های مشکوک به حمل مواد ممنوعه از ایران و به سمت این کشور خواهد شد.


این تحریم ها همچنین از کشورها می خواهد تا مراقبت دقیق تری در خصوص فعالیت نهادهای مالی سرزمین های خود و بانک های طرف معامله با ایران به عمل آورند. این معاملات بویژه در ارتباط با بانک های ملی و صادرات و شعبات آنها به طور مشخص ذکر شده است.


نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که ریاست هیئت آمریکایی را در مذاکرات مربوط به بررسی قطعنامه تحریمی ایران به عهده دارد گفته است که « اکنون دلایل زیادی برای شورای امنیت وجود دارد تا قطعنامه سوم تحریم را تصویب کند.»


آمریکا خواهان قطعنامه سخت تری علیه جمهوری اسلامی است و تحریم های جدید را ضعیف تر از انتظارات خود دانسته است.


  • «تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در این باره دریافت نکرده باشد و ایران نیز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمینان بگوید که ماهیت برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است.»
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس

گزارش آژانس درباره برنامه اتمی ایران


محمد البرادعی در گزارش خود اشاره کرده که ایران می گوید ایالات متحده و حامیان آن اطلاعات غلطی ارائه کرده اند مبنی بر اینکه آزمایشات موشکی و انفجاری تهران بخشی از برنامه ساخت بمب اتمی توسط این کشور است.


آقای برادعی در گزارش خود گفته است : ایران به پرسش های آژانس درباره فعالیت های هسته ای گذشته اش، پاسخ داده اما از پاسخ به سوال های مربوط به تحقیقات درباره کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند و آزمایش با مواد منفجره با حساسیت بالا خودداری کرده است که موجب نگرانی شدید است.


محمد البرادعی در گزارش خود افزوده است: تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در این باره دریافت نکرده باشد و ایران نیز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمینان بگوید که ماهیت برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است.


در این گزارش همچنین گفته می شود که جمهوری اسلامی درحال آزمایش سانتریفیوژهای جدیدی است و روند غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است.



آژانس از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به این برنامه را متوقف کرده که می تواند همزمان کاربرد نظامی برای ساخت بمب اتمی و غیر نظامی برای استفاده به عنوان سوخت نیروگاه هسته ای داشته باشد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی برنامه هسته ای خود را صلح آمیز دانسته و می گوید که همچون سایر کشورهای اتمی حق دارد که به غنی سازی اورانیوم بپردازد.


گزارش ۱۱ صفحه ای آژانس در برخی موارد از جمله پیدا شدن ذرات اورانیوم غنی شده با غلظت بالا در تاسیسات نظامی، آزمایشات مربوط به پلوتونیوم و خرید تجهیزات از بازار سیاه اتمی، برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را تقریبا بدون آلودگی دانسته است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG