لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

رایس: مصوبه سنا مجوز حمله نظامی به ایران نیست


خانم رایس می گوید که جرج بوش به دنبال راه حل ديپلماتيک در قبال ايران است نه راه انداختن جنگ.
خانم رایس می گوید که جرج بوش به دنبال راه حل ديپلماتيک در قبال ايران است نه راه انداختن جنگ.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا روز يکشنبه، ۱۱ نوامبر، گفت که به باور او مصوبه سنای آمريکا عليه سپاه پاسداران به معنی ارائه مجوز به جرج بوش برای حمله به ايران نيست.


خانم رايس گفت: در این مصوبه خاص هيچ پيشنهاد ديگری به جز آنچه که مطرح شده، وجود ندارد و آقای رييس جمهوری هم به طور صريح روشن کرده که در مسير ديپلماسی قرار دارد.


سنای آمريکا در اواخر سپتامبر مصوبه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن از دولت آمریکا خواسته شده بود تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در ليست گروه های تروريستی قرار دهد.


اگر چه اين مصوبه تنبيهی مورد حمايت اکثريت سنا قرار گرفت اما برخی از سناتورها نگران بودند که مقامات کنگره آمريکا تصويب اين قطعنامه را به معنای مجوز حمله به ايران تفسير کنند.


  • «اگر ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، من آماده ام که با همتای ايرانی خود در هر مکانی، هر زمانی و هرجا ديدار کنم.»
وزیر امور خارجه آمریکا

سناتور هيلاری کلينتون، کانديدای انتخابات آینده رياست جمهوری آمريکا، يکی از افرادی بود که به شدت از تصويب اين قطعنامه حمايت کرد، در حالی که ديگر رقبای او در مخالفت با اين اقدام اعلام کردند که جرج بوش با اين عمل قصد دارد راه حمله نظامی به ايران را هموار کند.


اما هيلاری کلينتون دليل حمايت خود را تمايلش به راه حل های ديپلماتيک مطرح کرد.


راه دیپلماسی، نه جنگ


کاندوليزا رايس در مصاحبه روز يکشنبه خود با برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی ای بی سی اعلام کرد که جرج بوش به دنبال راه حل ديپلماتيک در قبال ايران است نه راه انداختن جنگ.


خانم رايس در مورد گزينه نظامی عليه ايران گفت: روشن است که اين گزينه ای است که هرگز از روی ميز او (جرج بوش) کنار نگذاشته اما اين مصوبه سنا هيچ دليلی به جز آنچه که پيشتر مطرح شده ندارد.


وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود بار دیگر تکرار کرد که «اگر ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، من آماده ام که با همتای ايرانی خود در هر مکانی، هر زمانی و هرجا ديدار کنم.»


او در ادامه گفت: « سوال اين نيست که چرا ما نمی خواهيم با ايران مذاکره کنيم، سوال اين است که چرا تهران حاضر نيست با ما گفت و گو کند.»


روز يکشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اعلام کرد که قرار است در اواخر ماه نوامبر مقامات بلند پايه اتمی ايران با خاوير سولانا مسول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار و درباره پرونده اتمی ايران به گفت و گو بنشينند.


سعيد جليلی ماه گذشته در رم با خاوير سولانا ديدار کرد و قرار شد که مذاکرات رسمی در اواخر ماه نوامبر انجام شود.


ايران از سوی جامعه جهانی تحت فشار است تا فعاليت های حساس هسته ای و برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


اين احتمال وجود دارد که شورای امنيت با صدور سومين قطعنامه، اقدامات تنبيهی سخت گيرانه تری را عليه ايران در پيش بگيرد.


XS
SM
MD
LG