لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

«ماهواره ساخت ایران تابستان به فضا می رود»


محمود احمدی نژاد می گوید که دانشمندان ايران پيشرفت خوبی در زمينه هوا فضا داشته اند و قرار است دو کاوشگر ديگر به فضا پرتاب شود.
محمود احمدی نژاد می گوید که دانشمندان ايران پيشرفت خوبی در زمينه هوا فضا داشته اند و قرار است دو کاوشگر ديگر به فضا پرتاب شود.

جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که در تابستان سال آينده، ماهواره صد در صد ساخت ايران، با موشک سفیر، در مدار زمین قرار خواهد گرفت.



محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی در مراسم سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ گفت که دانشمندان ايران پيشرفت خوبی در زمينه هوا فضا داشته اند و قرار است دو کاوشگر ديگر به فضا پرتاب شود.

به گفته وی، « دانشمندان ايران همه موارد مورد نياز ساخت و ارسال ماهواره را در دست دارند و اين کاوشگری که پرتاب شد، مسير سنجی می کند تا ماهواره اصلی بتواند در مسير اصلی و درست قرار گيرد.»


تلويزيون دولتی ايران هفته گذشته خبر داده بود که ماهواره ايرانی قرار است در ماه مارس، يک ماه ديگر، به فضا پرتاب شود.


جمهوری اسلامی روز ۱۵ بهمن ماه خبر داد که موشک ماهواره بر «سفير» را به فضا پرتاب کرده که قرار است ماهواره «اميد» را در مدار زمين قرار دهد.


رسانه های دولتی ايران در يک هفته اخير تبليغات گسترده ای درباره «دستاورد تازه هوا فضا» توسط جمهوری اسلامی به راه انداخته اند، اين در حالی است که کشورهای غربی از پرتاب موشک کاوشگر ایرانی ابراز نگرانی کرده اند.

مقامات ايران گفته اند: موشک «سفير» که يک راکت کاوشی است، از جمله مقدمات اوليه پرتاب ماهواره به مدار است و وظيفه شناسايی محيط پروازی ماهواره ها قبل از پرتاب را انجام می دهد.


رسانه های دولتی ايران در يک هفته اخير تبليغات گسترده ای درباره «دستاورد تازه هوا فضا» توسط جمهوری اسلامی به راه انداخته اند، اين در حالی است که کشورهای غربی از پرتاب اين موشک کاوشگر ابراز نگرانی کرده اند.


به گفته کارشناسان، تکنولوژی استفاده شده برای پرتاب اين ماهواره به فضا همچنين می تواند کاربرد نظامی داشته باشد و هم روسيه و هم آمريکا انجام اين آزمايش را «نگران کننده» خوانده اند.


کارشناسان ساخت اين موشک در بخش های نظامی ايران را دليلی برای نگرانی غرب عنوان کرده اند و در مراسمی که برای بهره برداری از اين تکنولوژی در ايران برگزار شد حضور مقامات بلندپايه نظامی جمهوری اسلامی چشمگير بود.


روسيه که بارها تاکيد داشت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران جای نگرانی ندارد و شواهدی در دست نيست که تهران بدنبال ساخت سلاح اتمی باشد گفته است: پرتاب اين کاوشگر نگرانی ها درباره ماهيت واقعی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را افزايش داده است.


الکساندر لوسيوکو، معاون وزارت امور خارجه روسيه افزود:«هر حرکتی برای به وجود آوردن چنين توان بالقوه ای برای ما و ديگران نگران کننده است.»


ايالات متحده آمريکا نيز از اقدام ايران برای پرتاب موشک به فضا ابراز تاسف کرده است و دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد گفت: «ايران با انجام چنين کارهايی فقط خود را بيشتر منزوی می کند.»


وزارت امور خارجه فرانسه نيز در واکنش به آزمايش يک موشک ماهواره بر در ايران، گفت: «اين موشک، توانايی رسيدن به فضا را ندارد و در واقع «يک موشک معمولی» است که تکنولوژی ساخت آن می تواند برای ساخت سلاح به کار رود.»


XS
SM
MD
LG