لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

ناظران بین المللی: انتخابات روسیه «منصفانه» نبود


دولت آمريکا از روسيه خواست به ادعاهای احزاب مخالف و ناظران مستقل مبنی بر بروز موارد تخلف انتخاباتی توجه کند.
دولت آمريکا از روسيه خواست به ادعاهای احزاب مخالف و ناظران مستقل مبنی بر بروز موارد تخلف انتخاباتی توجه کند.

ناظران بين المللی و سازمان امنیت و همکاری اروپا روز دوشنبه اعلام کردند که انتخابات پارلمانی روسيه منصفانه نبوده و با معيارهای دمکراتيک اروپايی تطبیق ندارد.



گوران لنمارکر، رييس سازمان امنيت و همکاری در مجمع پارلمانی اروپا گفته است که رای گيری روز يکشنبه « با بسياری از تعهدات و معيارهايی که ما داريم مطابقت ندارد و اين انتخابات منصفانه نبوده است.»

وی در يک کنفرانس خبری در مسکو گفت که « به مدت ۲۰ سال است به روسيه سفر می کند اما از روند انتخابات در اين کشور نا اميد شده است.»


  • رای گيری روز يکشنبه « با بسياری از تعهدات و معيارهايی که ما داريم مطابقت ندارد و اين انتخابات عادلانه نبوده است.»
رييس سازمان امنيت و همکاری در مجمع پارلمانی اروپا

آقای لنمارکر افزود: «من فکر می کردم که اين انتخابات گامی به جلو خواهد بود اما اينگونه نبود و همين مرا غمگين کرد.»


مقامات انتخاباتی روسيه اعلام کرده اند که حزب حاکم «روسيه متحد» به رهبری ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به پيروزی رسيده است.


گزارش ها حاکيست، در حالی که حدود ۸۰ درصد آرا شمارش شده است، حزب « روسيه متحد » ۶۳ درصد آراء را به خود اختصاص داده حال آن که حزب کمونيست فقط از ۱۱.۷ درصد آرا بهره مند شده است.


حزب راستگرای « ليبرال دموکرات » و « روسيه عادل » که هر دو موافق کرملين هستند ۱۶درصد آراء را کسب کرده اند در حالی که احزاب ليبرال طرفدار غرب هيچ کرسی ای را در دومای روسيه بدست نياورده اند.


فضای محدود رقابت


سازمان همکاری و امنيت و شورای اروپا در بيانيه ای مشترک گفته اند که «در کل انتخابات بسيار خوب سازماندهی شده بود و بازرسان شاهد پيشرفت های قابل توجهی در زمينه های فنی بودند. ولی با اين وجود، فضای رقابت سياسی بسيار محدود بود.»


اين دو نهاد از دخالت های مقامات، بکارگيری رسانه ها برای تبليغ نامزدهای مورد نظر کرملين و قانون جديد انتخابات که در راه تکثر گرايی سياسی مانع ايجاد کرده است به عنوان ايرادهای انتخابات دومای روسيه ذکر کرده اند.


لوک وان دن براند، مسئول هيئت مجمع پارلمانی شورای اروپا، در سخنانی به فقدان جدايی واقعی بين شاخه های قدرت در روسيه اشاره کرده و گفته است که «رای گيری روز يکشنبه بيشتر يک همه پرسی درباره سياست های ولاديمير پوتين بوده است تا انتخابات پارلمانی.»


وی از نفوذ دفتر رياست جمهوری و ولاديمير پوتين بر رقابت ها سخن به ميان آورده و گفت که « به طور مشخص از منابع دولتی برای تاثيرگذاری بر نتيجه انتخابات سوء استفاده شده است.»


سازمان همکاری و امنيت اروپا که مهمترين ناظر اين قاره محسوب می شود ماه گذشته برنامه های خود برای نظارت بر انتخابات دومای روسيه را لغو کرد. لغو اين نظارت پس از آن صورت گرفت که گفته می شد مقامات روسی در زمینه صدور ويزای ناظران تعلل ورزيدند.


  • «رای گيری روز يکشنبه بيشتر يک همه پرسی درباره سياست های ولاديمير پوتين بوده است تا انتخابات پارلمانی.»
مسئول هيئت مجمع پارلمانی شورای اروپا

در نتيجه اين تصميم تنها کمتر از ۸۰ نفر از سياستمداران از هر دو گروه سازمان امنيت و همکاری و شورای اروپا به نظارت بر انتخاباتی پرداختند که در ۹۶ هزار حوزه رای گيری در ۱۱ منطقه روسيه انجام می شد.


انتقادهای داخلی


از سوی ديگر دست کم دو حزب سياسی از جمله حزب کمونيست روسيه اعلام کرده اند که موضوع تخلفات را به دادگاه ارجاع می دهند.


گنادی زيوگانف، رهبر حزب کمونيست روسيه، انتخابات روسيه را «سخت ترين، آلوده ترين و غيرمسوولانه ترين انتخابات روسيه» توصيف کرد.


ديگر حزب اپوزيسيون روسيه، «روسيه ديگر» نيز به انتقاد از اين انتخابات پرداخته است.


گری کاسپارف رهبر اين حزب و قهرمان پيشين شطرنج جهان گفت: نمی توان برای رويداد امروز (يکشنبه)، از کلمه «انتخابات» استفاده کرد.


آژانس نظارتی مستقل گولوس نيز می گويد: گزارش هايی را مبنی بر پيشنهاد رشوه، تبليغات غيرقانونی در مراکز رای گيری و فقدان حريم خصوصی برای رای دادن دريافت کرده است.


در همين حال، دولت آمريکا از روسيه خواست به ادعاهای احزاب مخالف و ناظران مستقل مبنی بر بروز چند مورد تخلف انتخاباتی توجه کند و تحقيقاتی را در اين زمينه آغاز نمايد.


XS
SM
MD
LG