لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

روسیه: قطعنامه سوم حاوی «پیام های روشنی» به ایران است


سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه می گوید که قطعنامه سوم تحریم های سابق را گسترش می دهد.
سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه می گوید که قطعنامه سوم تحریم های سابق را گسترش می دهد.

یک مقام روسی می گوید: قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل حاوی «پیام های روشنی» برای ایران است و این کشور باید همکاری کاملی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.


سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری اینترفاکس گفته است: « وقتی این قطعنامه منتشر شود شما خواهید دید که آن حاوی پیام های روشنی به ایران است و انتظار می رود که تحریم های پیشین اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل را گسترش دهد.»


به گفته وی، «آنچه که مورد نیاز است این است که ایران همکاری کاملی با شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.»


شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر پیش نویس قطعنامه سوم تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار دارد که بر اساس آن تحریم های بیشتری بر برنامه اتمی این کشور اعمال خواهد شد.


  • «آنچه که مورد نیاز است این است که ایران همکاری کاملی با شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.»
معاون وزیر امور خارجه روسیه

آمريكا، فرانسه، بریتانیا و آلمان تلاش دارند با جلب نظر سایر اعضای شورای امنیت، پیش نویس قطعنامه سوم تحریم ها علیه ایران را به تصویب برسانند.


تحریم های قید شده در پیش نویس قطعنامه سوم، گسترش مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت های مسافرتی در خصوص مقامات خاص جمهوری اسلامی و نیز برخی عناصر جدید را در بر می گیرد و در آن از شدت تحریم های مورد نظر آمریکا علیه بانک های ایرانی کاسته شده است.


درخواست برای توقف بررسی قطعنامه


در همین حال، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه بار دیگر از شورای امنیت خواست که پیش از هرگونه تصمیمی در زمینه صدور قطعنامه تحریمی جدید علیه ایران، برای گزارش دیده بان هسته ای اش درباره برنامه هسته ای ایران صبر کند.


منوچهر متکی در حاشیه اجلاس اتحادیه آفریقا در اتیوپی به خبرنگاران گفت: «توصیه واقع بینانه به تمامی طرف ها از جمله گروه پنج به علاوه یک این است که شکیبایی خود را حفظ کنند و در انتظار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بمانند.»


وی افزود: «آن گاه آن ها می توانند با هم بنشینند و گام بعدی را بر اساس همکاری و البته نه مقابله جویی بررسی کنند.»


منوچهر متکی، گفت که دور سومی از تحریم ها مانند تحریم های پیشین موثر نخواهد بود.


وزیر امور خارجه ایران افزود که فکر می کند آنها باید از دو گام پیشینی که در این مسیر برداشتند درس بگیرند.


وی در ادامه گفت: تحریم، روشی متعلق به نیم قرن پیش و ادبیات دهه شصت و هفتاد میلادی بوده است و دیگر کارآیی ندارد.


  • «برخی از اعضای شورای امنیت خواهان آن هستند که پیش از هرگونه اقدام تحریمی دیگری، به آژانس بین المللی انرژی اتمی فرصت بیشتری دهند تا با تهران مذاکره کند.»
سفیر فرانسه در سازمان ملل

فرصت بیشتر به آژانس


وزیران امور خارجه آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا، پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت همراه با آلمان، ده روز پیش در برلین در خصوص پیش نویس یک قطعنامه جدید علیه ایران به توافق رسیدند.


این پیش نویس که به خاطر مقاومت چین و روسیه حاوی نوع ملایم شده ای از تحریم هایی است که واشنگتن خواستار آن بود میان تمامی پانزده عضو شورای امنیت توزیع شده است.


یک دیپلمات ارشد فرانسه روز جمعه گفت که برخی از اعضای غیر دائمی شورا مانع از تصویب پیش نویس قطعنامه هستند.


پی یر ویمون، سفیر فرانسه در آمریکا گفت: «برخی از اعضای شورای امنیت خواهان آن هستند که پیش از هرگونه اقدام تحریمی دیگری، به آژانس بین المللی انرژی اتمی فرصت بیشتری دهند تا با تهران مذاکره کند.»


انتظار می رود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی گفت و گو با مقامات ایرانی، در اسفند ماه گزارش آتی خود درباره برنامه هسته ای ایران را ارائه دهد.


آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان معتقدند که تهران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.


تهران این اتهام را همواره تکذیب کرده و اعلام داشته که برنامه اتمی اش در راستای اهداف صلح آمیز است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG