لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

تحویل سوخت؛ از پافشاری ایران تا اختلاف مسکو- واشینگتن


تولید سوخت اتمی نیروگاه بوشهر در مجتمع نووسیبرسک روسیه صورت می گیرد.
تولید سوخت اتمی نیروگاه بوشهر در مجتمع نووسیبرسک روسیه صورت می گیرد.

شرکت توليد و توسعه انرژی اتمی ايران اعلام کرد که روسيه روز يکشنبه محموله چهارم سوخت نيروگاه هسته ای بوشهر را تحويل داده است.


بدين ترتيب روسيه تاکنون ۴۲ تن از سوخت نيروگاه بوشهر را ارسال کرده است. ولی همچنان ميان تهران و مسکو بر سر زمان آغاز به کار نيروگاه اختلاف نظر وجود دارد.


از اين گذشته روسيه نيز همانند کشورهای غربی خواهان توقف فعاليت های غنی سازی توسط ايران است.


رجب صفراف، مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو به راديو فردا می گويد: تصميم روسيه مبنی بر ارسال سوخت علاوه بر پافشاری ايران، به موضوع رقابت های مسکو و واشينگتن و اختلافات پيش آمده بر سر استقرار سپر ضد موشکی آمريکا در شرق اروپا نيز مرتبط است.


وی گفت: «پس از سفر پوتين به تهران و تصميم های اخير آمريکا در قبال روسيه و اقداماتی که ايالات متحده در اروپا در پيش گرفته که واقعا منافع روسيه را تهديد می کند، مسکو تصميم گرفت که از منافع خود دست نکشد. و در حقيقت روسيه منافع اقتصادی و سياسی مهمی دارد که يکی از آنها در بخش انرژی است. نيروگاه بوشهر مهم ترين پروژه در اين بخش است.»


  • «توقف فعاليت های غنی سازی از سوی ايران باعث خشنودی روسيه خواهد شد، به اين دليل که به هر حال روسيه به اين موضوع از منظر استراتژيک نگاه می کند و اگر ايران همه چرخه های سوخت هسته ای را در اختيار داشته باشد، تبديل به يک قدرت منطقه ای خواهد شد.»
رجب صفر اف، مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو

وزارت امور خارجه روسيه هنگام ارسال نخستين محموله سوخت به ايران اعلام کرد که به جمهوری اسلامی اين امکان را داده است تا غنی سازی اوارنيوم را متوقف کند. جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نيز همين مطلب را تکرار کرد.


ولی آقای صفراف معتقد است که اظهارات مقامات وزارت امور خارجه روسيه بدين معنا نيست که توقف غنی سازی شرط روسيه برای ارسال سوخت به ايران بوده است.


مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو در عين حال می گويد: توقف فعاليت های غنی سازی از سوی ايران باعث خشنودی روسيه خواهد شد، به اين دليل که «به هر حال روسيه به اين موضوع از منظر استراتژيک نگاه می کند و اگر ايران همه چرخه های سوخت هسته ای را در اختيار داشته باشد، تبديل به يک قدرت منطقه ای خواهد شد.»


وی افزود: «روسيه از وجود چنين قدرتی در منطقه استقبال نمی کند چرا که اين احتمال وجود دارد ايران بعدا با انگيزه های دفاعی به سراغ فعاليت های نظامی هسته ای برود.»


تردید در زمان راه اندازی نیروگاه


با وجود ارسال ۴۲ تن سوخت به نيروگاه بوشهر، نکته ای که همچنان نامشخص است، زمان آغاز اين نيروگاه است.


مقامات جمهوری اسلامی همچون منوچهر متکی، وزير امور خارجه اعلام کرده اند که نيروگاه بوشهر تابستان آينده آغاز به کار خواهد کرد.


ولی شرکت روسی سازنده نيروگاه می گويد: نيروگاه تا زمستان آینده راه اندازی نخواهد شد.


رجب صفراف، مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو نيز درباره راه اندازی نيروگاه در تابستان سال جاری ترديد دارد.


به گفته وی، «از نظر فنی سوخت بايد حداقل شش ماه قبل از آغاز کار نيروگاه در محل باشد ولی الان که آخر ژانويه است تنها نيمی از سوخت ارسال شده است. پس من فکر می کنم اگر همه چيز خوب پيش برود، نيروگاه تا آخر سال جاری ميلادی راه اندازی شود.»


شورای امنيت سازمان ملل برای وادار کردن ايران به توقف غنی سازی اورانيوم تاکنون دو قطعنامه تنبيهی عليه جمهوری اسلامی به تصويب رسانده است.


پنج کشور عضو شورای امنيت همراه با آلمان قرار است که روز سه شنبه درباره تصويب يک قطعنامه جديد در برلين گردهم آيند.


برخی از مقامات آمريکايی در آستانه اين نشست درباره احتمال توافق بر سر قطعنامه جديد ابراز ترديد کرده اند.


آقای صفراف، نيز معتقد است که روسيه و چين همچنان به مخالفت خود با تصويب قطعنامه جديد عليه ايران ادامه خواهند داد.


XS
SM
MD
LG