لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

رونمايى از نامه جی.دی سالينجر به ارنست همينگوى


جی.دی سالينجر ژانويه امسال در سن ۹۱ سالگى درگذشت.
جی.دی سالينجر ژانويه امسال در سن ۹۱ سالگى درگذشت.
در تابستان سال ۱۹۴۶ جى.دی سالينجر كه نويسنده اى جوان و خسته از جنگ بود به سراغ نويسنده ديگرى رفت كه زندگى و فعاليت حرفه اى وى نيز به شدت تحت تاثير جنگ قرار داشت. سالينجر توانسته بود زمانى كه هر دو در اروپا بودند با ارنست همينگوى ديدار كند.

نامه سالينجر به همينگوى قرار است روز يكشنبه در كتابخانه جان اف كندى در شهر بوستون رونمايى شود. او در پايان اين نامه خطاب به همينگوى مى نويسد:« مكالمه اى كه من با شما داشتم تنها دقايق اميدبخش اين ماجراى طولانى است.»

اين نامه كه سال ها مورد استفاده و در دسترس پژوهشگران بوده بخشى از بايگانى و اسناد مربوط به ارنست همينگوى است كه در سى سال گذشته در كتابخانه شهر بوستون نگهدارى مى شوند.

اين نامه گوشه بسيارى جالبى از زندگى سالينجر را روشن مى كند كه در آن زمان هنوز در ارتش بود و شايد ايده نگارش كتاب خود به نام «ناتور دشت» را در سر مى پروراند.

جی.دی سالينجر ژانويه امسال در سن ۹۱ سالگى درگذشت.

مدير كتابخانه بوستون مى گويد: اشتياق مجدد به شناخت و آثار اين نويسنده باعث شد كه همزمان با مراسم جايزه ادبى همينگوى كه سالانه به داستان نويسان تازه كار اهدا مى شود، اين نامه رونمايى شود.

در اين نامه كه سالينجر آن را از يك بيمارستان نظامى در شهر نورنبرگ آلمان نوشته است تشريح مى كند كه غير از احساس بيهودگى محض هيچ مشكل ديگرى ندارد و دليل نوشتن اين نامه «مكالمه با يك فرد آگاه و هوشيار» است.

او اشاره مى كند كه پزشكان در مورد دوران كودكى و زندگى جنسى و خصوصى از او سئولات فراوانى مى كنند كه ظاهرا با هدف يافتن عمق و دلايل افسردگى اوست.

در بخش ديگرى از اين نامه، سالينجر در مورد تازه ترين داستان همينگوى سئوال مى كند و مصرانه از وى مى خواهد كه امتياز اين داستان را به فيلمسازان هاليوود نفروشد.

سالينجر در مورد كارهاى خود به همينگوى خبر مى دهد كه چند داستان، چندين شعر و بخش هايى از يك نمايشنامه را نوشته است. احتمالا اشاره وى به كتاب « ناتور دشت » بوده است.

وى توضيح مى دهد كه ايده هاى كلى چند كتاب ديگر را در سر دارد و تمايلش اين است كه به سرعت از ارتش مرخص شود. هر چند نگران است كه اگر دليل معافيت را مشكلات روانى اعلام كنند اين موضوع به آينده حرفه اى وى لطمه بزند.

مدير كتابخانه بوستون مى گويد: نشانه اى وجود ندارد كه ثابت كند ارنست همينگوى به اين نامه سالينجر پاسخ داده است.

او مى افزايد:«چون ما هيچ نامه ديگرى در دست نداريم احتمال مى دهيم كه مكاتبه ديگرى صورت نگرفته است. شايد هم مكاتباتى وجود داشته و ما از آن اطلاع نداريم. همينگوى با دقت تمام نامه هاى خود را حفظ مى كرد و بنابراين اين تنها نامه اى است كه بين اين دو نفر رد و بدل شده است.»

مدير كتابخانه بوستون مى گويد كه بيوه ارنست همينگوى اين نامه را به نشانه قدردانى از دولت پرزيدنت كندى به اين كتابخانه اهدا كرد.

پس از مرگ ارنست همينگوى در سال ۱۹۶۱ دولت كندى به بيوه وى كمك كرد تا به كوبا رفته و اسناد و نامه هاى همينگوى را جمع آورى كند.

در مراسم روز يكشنبه كه جايزه همينگوى اهدا خواهد شد پاتريك پسر وى نيز شركت خواهد كرد. اين جايزه امسال به نويسنده جوانى به نام بريجيدا پاسكولا اهدا خواهد شد.
XS
SM
MD
LG