لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

سرکوزی: ایران تهدیدی برای امنیت اروپا است


سرکوزی نسبت به موشک هایی که در عرض نیم ساعت به اروپا خواهند رسید، هشدار داد(عکس:AFP)
سرکوزی نسبت به موشک هایی که در عرض نیم ساعت به اروپا خواهند رسید، هشدار داد(عکس:AFP)

نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، روز جمعه در سخنرانی خود درباره سیاست دفاعی این کشور، جمهوری اسلامی را تهدیدی برای امنیت اروپا دانست.


آقای سرکوزی در مراسم راه اندازی یک زیر دریایی جدید اتمی این کشور، گفت: «همه باید متوجه باشند که موشک های دارای کلاهک های هسته ای کشورها، حتی اگر از اروپا دور باشند، توانایی رسیدن به اروپا را در کمتر از نیم ساعت خواهند داشت.»


رییس جمهوی فرانسه افزود: «امروزه، تنها قدرت های بزرگ، دارای چنین توانایی هستند اما کشورهایی در آسیا و خاورمیانه، به سرعت در حال افزایش توان خود در این زمینه اند و من، به ویژه، ایران را در نظر دارم که به سرعت سرگرم افزایش توان موشکی خود است، در حالی که سوء ظن جدی نیز درباره برنامه هسته ای آن کشور وجود دارد.»


  • «همه باید متوجه باشند که موشک های دارای کلاهک های هسته ای کشورها، حتی اگر از اروپا دور باشند، توانایی رسیدن به اروپا را در کمتر از نیم ساعت خواهند داشت.»
نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه

وی همچنین از همه کشورها، به ویژه آمریکا، چین، خواست تا پیمان منع آزمایش سلاح های هسته ای را امضاء کنند و پیشنهاد کرد تا مذاکراتی، برای منع موشک های زمین به زمین با برد کوتاه و متوسط آغاز شود.


آقای سرکوزی در ادامه اعلام کرد که فرانسه تعداد کلاهک های هسته ای خود را به ۳۰۰ کلاهک کاهش می دهد.


رییس جمهوری فرانسه از زمان به قدرت رسیدن در سال گذشته، مواضع تندی علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران داشته که گاه با عکس العمل مقامات ایران مواجه شده است.


جمهوری اسلامی می گوید که از برنامه هسته ای اش تنها اهدافی صلح آمیز دارد و می خواهد از آن برای تولید برق استفاده کند.


فرانسه یکی از کشورهای گروه پنج به علاوه یک است که به تازگی سومین قطعنامه تحریم علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که با حمایت سایر اعضای این شورای روز سیزدهم اسفند به تصویب رسید.


قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران سه ماه فرصت داده است که در همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و در غير اين صورت، با تحريم های تازه ديگری رو به رو خواهد شد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش که خود درباره برنامه هسته ای ايران، اعلام کرده است: به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که ثابت کند ايران در صدد توليد سلاح اتمی نيست.


فرانسه، بريتانيا و آلمان، که حاميان اصلی سومين قطعنامه تحريم ايران در شورای امنيت بودند، رويکرد ايران در همکاری با آژآنس را منفی تر از تصويری که آقای البرادعی ترسيم کرده است، ارزيابی کردند.


XS
SM
MD
LG