لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

تهديد سپاه به برخورد با «اخلالگران» در راهپيمايى روز قدس


سپاه پاسداران انقلاب اسلامى روز پنجشنبه تهديد كرد، با كسانى كه به گفته آن، «قصد رخنه و ايجاد انحراف و تفرقه بين صفوف يكپارچه مردم» در راهپیمایی «روز قدس» را دارند برخورد خواهد كرد.

راهپيمايى «روز قدس» هر سال در آخرين روز جمعه ماه رمضان برگزار مى شود و معمولا تشكل هاى دولتى از مردم مى خواهند تا با شركت در آن عليه اسرائيل و آمريكا تظاهرات كنند.

راهپيمايى امسال كه قرار است روز ۲۷ شهريور برگزار شود به موقعيتى براى معترضان به نتيجه انتخابات تبديل شده است تا در سايت ها و پايگاه هاى اجتماعى در اينترنت خواستار شركت گسترده مردم براى اعتراض به سركوب هاى ماه هاى گذشته شوند.

سپاه پاسداران كه گفته مى شود در اين سركوب ها دست داشته است در بيانيه خود، «شبكه هاى بيگانه» از جمله سازمان جاسوسى اسرائيل را متهم كرده كه قصد دارد با برنامه ريزى، در «حركت توفنده و يكپارچه مردم» ايجاد اختلال و انحراف كند.

اين بيانيه مى افزايد: «دشمنان انقلاب و نظام و شكست ‌خوردگان عرصه انتخابات اخير در تلاش هستند... با حركات خاص و شعارهاى انحرافى و استفاده از نماد‌هاى فريبنده رنگين... در صفوف متحد مردم اخلال ايجاد كرده و شعارهاى واحد و كوبنده ملت عليه اشغالگران سرزمين فلسطين را به شعارهاى انحرافى و مورد رضايت آمريكايى‌ ها و صهيونيست‌ها مبدل سازند.»

اين نيروى نظامى در ادامه تهديد كرده است كه «دستگاهها و نهادهاى امنيتى و انتظامى، بويژه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و بسيج با هر گونه حركت انحرافى، ضد انقلابى و ضد مردمى» قاطعانه برخورد مى كند.

پیشتر نیز آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در خطبه های نماز جمعه هفته قبل هشداری مشابه را مطرح کرده بود و خواستار آن شده بود که به گفته او، از راهپیمایی «روز قدس» سوء استفاده نشود.

در روزهاى اخير بسيارى از گروه ها و احزاب اصلاح طلب نظير سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى و مجمع روحانيون مبارز و شخصيت هايى چون مير حسين موسوى، محمد خاتمى و على اكبر هاشمى رفسنجانى از مردم ايران خواسته اند تا در اين راهپيمايى شركت كنند.

همزمان سايت هاى اجتماعى نزديك به جنبش سبز، هواداران موسوى و كروبى كه به نتايج انتخابات اعتراض دارند، شعارهاى مختلفى را براى «روز قدس» آماده و بيانيه هايى نيز در شمارگان بالا در برخى شهرهاى ايران براى ادامه اعتراض به سركوب ها توزيع شده است.

سپاه پاسداران كه مى گويد وظيفه حراست از انقلاب و دستاوردهاى آن را بر عهده دارد در هفته هاى قبل از انتخابات تهديد كرده بود كه هر گونه «انقلاب مخملى» را در نطفه خفه خواهد كرد.

فرماندهان اين نيروى نظامى از روزهاى اوليه پس از برگزارى انتخابات رياست جمهورى، اصلاح طلبان و نامزدهاى آنها را متهم كرده اند كه قصد داشته اند در ايران اغتشاش به راه انداخته و دست به كودتاى مخملى بزنند.

اعتراض هاى خيابانى به نتيجه انتخابات در ايران با سركوب گسترده نيروهاى انتظامى و بسيج، وابسته به سپاه، روبرو شد كه در جريان اين برخوردها مرگ حداقل ۳۶ نفر به طور رسمى تاييد شده است.

اين در حالى است كه مخالفان شمار كشته شدگان را ۷۲ نفر اعلام كرده اند.
XS
SM
MD
LG