لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

نواز شریف خواستار کناره گیری مشرف از قدرت شد


شادی مردم پاکستان پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در پاکستان (عکس: EPA)
شادی مردم پاکستان پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در پاکستان (عکس: EPA)

نواز شريف، نخست وزير پيشين پاکستان به دنبال شکست حزب طرفدار پرويز مشرف در انتخابات پارلمانی از وی خواست از مقام رياست جمهوری کناره گيری کند.


هرچند انتظار نمی رود که نتايج نهايی انتخابات تا بعد از ظهر روز چهار شنبه اعلام شود، اما احزاب مخالف اکنون با اطمينان از پيروزی نهايی در حال آماده سازی مقدمات برای تشکيل يک دولت ائتلافی و احتمالا رودرويی با پرويز مشرف هستند.


نتايج مقدماتی اعلام شده از سوی ستاد (کميسيون) مرکزی انتخابات، حاکی از آن است که دو حزب عمده مخالف دولت مشرف تاکنون توانسته اند ۱۵۱ کرسی از مجموع ۲۶۸ کرسی مجلس را در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه، به خود اختصاص دهند.


در همين حال حزب حاکم مسلم ليگ شاخه قائد اعظم که از پرويز مشرف، رييس جمهوری پشتيبانی می کند، با کسب ۳۷ کرسی تاکنون در مقام سوم ايستاده است.


چوهدری شجاعت حسين، دبير حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم، حزب حاکم پاکستان، روز سه شنبه، گفت: حزب وی با کمال ميل به نتايج انتخابات احترام می گذارد و شکست را می پذيرد.


  • «مردم قبلا رای خود را داده اند. مشرف هيچگاه نخواسته است اين تصميم مردم پاکستان را بفهمد. او چشم های خود را بسته بود و می گفت اگر مردم بخواهند من می روم. حالا مردم رای خود را داده اند.»
نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان

نواز شريف روز سه شنبه در لاهور با ياد آوری اظهارات سال گذشته پرويز مشرف که گفته بود تنها در صورتی از مقام خود کناره گيری می کند که حمايت مردم پاکستان را از دست بدهد، گفت: «مردم قبلا رای خود را داده اند. مشرف هيچگاه نخواسته است اين تصميم مردم پاکستان را بفهمد. او چشم های خود را بسته بود و می گفت اگر مردم بخواهند من می روم. حالا مردم رای خود را داده اند.»


از سوی ديگر حزب مردم به بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين که روز۲۷ دسامبر۲۰۰۷ ترور شد، در انتخابات روز دوشنبه توانست ۸۶ کرسی را در مجلس از آن خود کند، و در اين صورت احتمال می رود که اين حزب تمايل داشته باشد برای تشکيل يک دولت ائتلافی با ساير احزاب پيروز انتخابات ائتلاف کند.


آصف علی زرداری، همسر بی نظير بوتو، که اکنون رهبری موقت حزب را بر عهده دارد روز سه شنبه گفت: قصد دارد بزودی با نواز شريف و ساير رهبران اپوزيسيون، در باره تشکيل يک دولت وحدت ملی گفت و گو کند.


آقای زرداری در عين حال تاکيد کرد: در اين گفت و گوها سياستمدارانی که با مشرف متحد بوده اند را شرکت نخواهد داد.


وی گفت:«ما برای تشکيل دولت وحدت ملی از همه نيرو های دمکراتيک کمک خواهيم گرفت، اما هيچ علاقه ای به افرادی که دولت مشرف همکاری کرده اند نداريم.»


بعيد به نظر می رسد که دو حزب عمده اپوزيسيون بتوانند در کنار يکديگر به دو سوم کرسی های مجلس دست يابند، نتيجه ای که لازم است تا بتوان به اين وسيله پرويز مشرف را در مجلس استيضاح کرد.


رشيد قريشی، سخنگوی آقای مشرف روز سه شنبه پيشنهاد ها در خصوص کناره گيری وی را مردود دانست و گفت ژنرال مشرف روز سه شنبه در جريان ديدار با سناتور جان کری و ساير قانونگذاران آمريکايی تاکيد کرده است که خواهان همکاری با دولت جديد است.


از احزاب ديگر پاکستان حزب جماعت علما که از پشتيبانان گروه طالبان در پاکستان است تنها تونست سه کرسی در مجلس بدست آورد.


XS
SM
MD
LG