لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

«ایران بدون قید و شرط و سریع با آژانس همکاری کند»


آقای شولتی می گوید که اعضای آژانس بايد پيام روشنی را به تهران بفرستند.
آقای شولتی می گوید که اعضای آژانس بايد پيام روشنی را به تهران بفرستند.



گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از ايران خواست تا با آژانس درباره ابهامات پيرامون برنامه های سابق هسته ای خود همکاری کاملی داشته باشد.


وی که در حاشيه نشست فصلی نمايندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس سخن می گفت، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: کشورش به ايران برای همکاری سريعتر در زمينه پرونده هسته ای آن فشار وارد خواهد کرد.


وی گفت: حتی همکاری کامل تهران باعث نخواهد شد تا توجه بين المللی بر سر توانايی ايران در دستيابی به فن آوری بمب اتمی کاهش يابد.


آقای شولتی افزود: همکاری محدود، مشروط و اينکه تنها معطوف به آينده باشد پذیرفتنی نيست. همکاری ای که بر اساس آن ايران قول می دهد بمب اتمی نخواهد ساخت نيز کافی نيست.


  • حتی همکاری کامل تهران باعث نخواهد شد تا توجه بين المللی بر سر توانايی ايران در دستيابی به فن آوری ساخت بمب اتمی کاهش يابد.

  • گریگوری شولتی

نماينده آمريکا تاکيد کرد: اعضای آژانس بايد پيام روشنی را به تهران بفرستند. اگر رهبران ايران واقعا می خواهند که اعتماد جهانی را جلب کنند بايد به صورت کامل و بودن قيد و شرط همکاری کرده و نگرانی های بين المللی را رفع کنند.


بررسی برنامه اتمی ايران


نشست فصلی نمايندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس برای بررسی آخرين وضعيت پرونده اتمی ايران روز دوشنبه در وين آغاز به کار کرد.


در ابتدای اين جلسه، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در سخنانی از موافقتنامه ايران و آژانس به عنوان گامی مهم برای حل بن بست پرونده هسته ای تهران دفاع کرد.


وی گفت: مسائل باقيمانده درباره ابهامات پرونده ايران ظرف دو يا سه ماه حل و فصل خواهد شد اگر تهران برنامه کاری توافق شده را « به صورت کامل و ظرف زمانی خود» اجرا کند.


مدير کل آژانس افزود: اين نخستين بار است که ايران با برنامه ای موافقت کرده است که بر اساس آن تمام مسائل را بايد در يک ظرف زمانی مشخص روشن کند که خود يک گام مهم در مسيری درست به شمار می رود.


آقای برادعی در بخش ديگری از سخنان خود از اينکه تهران، قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد را مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم اجرا نکرده است ابراز تاسف کرد.


ايران و آژانس چند هفته قبل، توافق کردند که بر اساس طرحی مشخص، جمهوری اسلامی بايد همه ابهامات فنی پيرامون فعاليت های اتمی اش را رفع کند و چنين توافق فنی می تواند مبنای يک توافق سياسی ميان علی لاريجانی و خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا قرار گيرد.



همين توافق فنی ايران و آژانس باعث شد که محمود احمدی نژاد، معنا و مفهوم آن را در رسانه های ايران به نوعی ديگر انعکاس دهد و بگويد که «آژانس يک بار ديگر تاييد کرد که برنامه های اتمی ايران، انحرافی نداشته است.»


  • مسائل باقيمانده درباره ابهامات پرونده ايران ظرف دو يا سه ماه حل و فصل خواهد شد اگر تهران برنامه کاری توافق شده را « به صورت کامل و در ظرف زمانی خود» اجرا کند.

  • محمد البرادعی


مقابله جويی تا مصالحه؟

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور دو قطعنامه از ايران خواسته است از فعاليت های غنی سازی اورانيوم دست بردارد اما جمهوری اسلامی اين درخواست را رد کرده است.


در آستانه نشست شورای حکام آژانس، تازه ترين موضع گيری مقامات تهران، تاکيد بر ادامه غنی سازی اورانيوم و فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی است اما همزمان، برخی مقامات ايران، از امکان مصالحه خبر داده اند.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران می گويد: دشمنان ايران، بايد بدانند حتی ملتی که خواهان گفت وگو با جهان است هرگز از حق خود برای پيگيری فناوری هسته ای (از جمله غنی سازی اورانيوم) دست بر نمی دارد.


آقای احمدی نژاد، يکشنبه شب در تهران، بار ديگر آنچه را هسته ای شدن ايران ناميد، باعث «ناتوانی دشمنان» و «قدرت ملت ايران» توصيف کرد.


و آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در ديدار با فرماندهان سپاه پاسداران، از بی نيازی ايران به سلاح اتمی، و ادامه فعاليت های اتمی کشورش سخن گفت.


از سوی ديگر، علی لاريجانی، رييس تيم مذاکرات اتمی ايران با جامعه جهانی، تعليق غنی سازی اورانيوم را «غيرممکن» ناميد و گفت حتی قطعنامه های بيشتر سازمان ملل، موضع ايران را تغيير نمی دهد.


روز يکشنبه همچنين محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تاکيد کرد که ايران به رغم خواست شورای امنيت، فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در نمی آورد.


اما با همه اين مخالف خوانی های مقامات جمهوری اسلامی با اجرای خواست جامعه جهانی (توقف غنی سازی اورانيوم)، تهران همزمان علامت هايی ارسال می کند حاکی از آنکه برای رسيدن به مصالحه بر اساس توافق اخيرش با آژانس آمادگی دارد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG