لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

آوای موسيقی مازندرانی با صدای سيما بينا


تازه ترين آلبوم موسيقی سيما بينا در چهار چوب سلسله برنامه های موسوم به «گل های صحرايی»، به تازگی در آلمان انتشار يافته است.
تازه ترين آلبوم موسيقی سيما بينا در چهار چوب سلسله برنامه های موسوم به «گل های صحرايی»، به تازگی در آلمان انتشار يافته است.


پس از سال ها پژوهش و مطالعه پيرامون موسيقی خراسان، حدود پنج سال است که سيما بينا، خواننده ترانه های محلی ايران، به موسيقی محلی مازندران پرداخته و نتيجه تحقيقاتش، به تازگی، در يک آلبوم موسيقی با نام « بانو جان » در آلمان منشر شده است.


تازه ترين آلبوم موسيقی سيما بينا در چهار چوب سلسله برنامه های موسوم به «گل های صحرايی»، به تازگی در آلمان انتشار يافته است.


در اين آلبوم، ۲۲ قطعه کوتاه و بلند سازی و آوازی، از مازندران آمده، که جملگی عاشقانه هستند و از کوهپايه های ميانه اين سرزمين هميشه سرسبز، جوشيده. سيما بينا که ساليان سال، سرگرم پژوهش و بررسی و مطالعه موسيقی خراسان بوده است، حدود پنج سال است که پا به سرزمين مازندران نهاده و هدف اصلی خويش را، بر زنده کردن ترانه های بومی و محلی ايران متمرکز کرده است.


خانم سيما بينا در پاسخ به اين سوال که چطور شد اين بار، به فرهنگ موسيقيايی مازندران، گرايش پيدا کرده است، می گويد: «زمانی برای چند تا آهنگ های گيلانی و مازندرانی در آرشيو خود جستجو می کردم، که تمرينی داشته باشم، برای آماده کردن يک سی دی شيرازی، خراسانی، تلفيقی از همه موسيقی ها که صدای سوخته و دلنشين يک پيرمرد با لحن مازندرانی، مرا خيلی مجذوب کرد و اين شد که از کوير خراسان به جلگه ها و کوه های سرسبز مازندران کشيده شدم و کنجکاو که اين موسيقی را بيشتر بشناسم، هنرمندان آنجا را ببينم و با لحن آنها آشنا شوم و خيلی دوست داشتم که حتی قطعاتی را بتوانم اجراء کنم.»


وی در ادامه گفت و گو با راديو فردا، با اشاره به ريشه ها و اصالت موسيقی مازندران، می گويد: «ترانه ها و نغمه های اين سرزمين سرسبز، دارای شناسنامه و اعتبار تاريخی است و سينه به سينه تا به امروز حفظ شده است.


خانم بينا سپس در پاسخ به پرسشی، به حال و هوای آلبوم و يا سی دی «بانو جان» می پردازد.


«اين سی دی، مجموعه ای است که دستاورد چهار تا پنج سال کار کردن با هنرمندان آن منطقه، تمرين روی آهنگ های آنها و حتی در ضمن اين چند سال کنسرت هايی هم داشتيم، که بعضی قطعات را که آماده می شدند، در آن مجموعه کنسرت ها اجراء می کردم و بعد ديدم، مقام های اصيل و قديمی آن منطقه بسيار جالب است، درواقع اگر انسان اينها را در بياورد، بخواند، اجراء کند و معرفی کند، اينها هستند آن ويژگی آواز و موسيقی آن منطقه.»


وی می افزايد: «(من) سعی کردم در اين مجموعه حتما مقام های آنجا را فرا بگيرم، خيلی دقت کردم که نوارهای بسياری را بشنوم، هنرمندان مختلف آن منطقه را ببينم، که هرکدام هم به يک نحوی اجراء می کنند، ولی روی نوارهای مختلف آرشيوی که از موسيقی مازندران داشتم و هنرمندانی، که در آن منطقه با آنها آشنا شدم، مانند خانواده محمدی ها.»


مجموعه موسيقی مازندران، می تواند حال و هوای موسيقی اصيل آن منطقه را، منتهی با صدای سيما بينا، بيان کند.


در نواختن قطعات سازی و آوازی آلبوم «بانو جان»، جمال و جلال محمدی، عليرضا شيروانی و حنيف شهميرزادی، نوازندگان سرشناس سازهای بومی و محلی مازندران، دست داشته اند.


XS
SM
MD
LG