لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

تهدید ایران: احتمال شکایت از مخالفان برنامه هسته ای


علی اصغر سلطانیه (چپ) همراه با اولی هاینونن، معاون مدیر کل آژانس و مسئول مذاکره با ایران(عکس: EPA)
علی اصغر سلطانیه (چپ) همراه با اولی هاینونن، معاون مدیر کل آژانس و مسئول مذاکره با ایران(عکس: EPA)

نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی تهديد کرد، تهران از کشورهايی که به «اعتبار جمهوری اسلامی» در پرونده اتمی اش خسارت وارد کرده اند شکايت خواهد کرد.


علی اصغر سلطانيه روز پنجشنبه در ادامه نشست شورای حکام آژانس که گزارش محمد البرادعی در باره تحولات پرونده اتمی ايران را بررسی می کند، گفت: «کشورهای خسارت وارد کننده بايد به عنوان يک گام حداقلی اشتباهاتشان را بپذيرند، از ملت بزرگ ايران عذرخواهی کنند، رفتار خود را اصلاح کنند و خساراتی را که به جمهوری اسلامی وارد کرده اند جبران کنند.»


اين مقام ايرانی افزود: «جمهوری اسلامی ايران و شهروندانش اين حق را دارند که متوسل به اقدامات قانونی عليه حاميان اين اقدامات غير قانونی شوند.»


آقای سلطانيه در سخنان خود بار ديگر «اسناد ادعايی» آژانس در باره فعاليت های نظامی – اتمی جمهوری اسلامی را «جعلی و ساختگی» خواند و گفت: «تمام اسناد ارائه شده در باره مطالعات ادعايی جعلی و ساختگی است و ادعاهای سياسی برخی کشورها فضای همکاری آژانس را آلوده کرده است.»


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد بر اساس اسنادی که در اختيار آن قرار گرفته است، جمهوری اسلامی ایران مطالعاتی را در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات در زمینه کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


محمد البرادعی در گزارش تازه خود از «پنهانکاری» ايران در ارائه اطلاعات پيرامون اين فعاليت ها ابراز «نگرانی جدی» کرده و خواستار توضيحات بيشتر تهران شده است.


  • «جمهوری اسلامی ايران و شهروندانش اين حق را دارند که متوسل به اقدامات قانونی عليه حاميان اين اقدامات غير قانونی شوند.»
نماینده ایران در آژانس

وی همچنين ايران را متهم کرده که به مقابله با قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل ادامه داده و برنامه غنی سازی اورانيوم را معلق نکرده است.


۲۰۰ صفحه گزارش ايران


نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در برداشت ديگری از گزارش آقای البرادعی، گفت: «بعد از بازرسی های فراوان و بی سابقه در تاريخ آژانس بار ديگر مدير کل تاييد کرده است که آژانس توانست عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ايران را راستی آزمايی کند.»


آقای سلطانيه، آمريکا را متهم کرد که در آستانه هر نشست شورای حکام، «با حمايت تعدادی از متحدانش ادعاهای جديدی را مطرح کرده است تا به تضعيف و به حاشيه راندن پيشرفت های بوجود آمده در مدت زمان اين نشست ها بپردازد و پرونده را همچنان باز نگاه دارد.»


گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس طی سخنانی در نشست شورای حکام گفته بود که «ايران بايد پاسخ های واقعی به پرسش های آژانس بدهد.»


آمريکا و برخی کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که تهران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته ای است و از تهران خواسته اند تا برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


در نقطه مقابل، ایران برنامه اتمی اش را صلح آميز دانسته و تعليق غنی سازی اورانيوم را که کاربرد دوگانه نظامی وغير نظامی دارد، رد کرده است.


علی اصغر سلطانيه در حاشيه نشست شورای حکام با تکذیب اينکه ايران فقط اتهام های مطرح شده را رد می کند، به خبرنگاران گفت: «شش نشست بين بازرسان آژانس و مقام های ايرانی برگزار شد و ۷۰ ساعت بحث و مذاکره صورت گرفت. ايران ۲۰۰ صفحه گزارش ارائه کرده است که اتهام ها را رد می کند.»


نماينده ايران اظهار داشت: «ما به هر پرسشی پاسخ داده ايم و هيچ سوالی بدون پاسخ نمانده است. ما کار خود را انجام داده ايم و موضوع مختومه است.»


XS
SM
MD
LG