لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۷

اسپانيا در شبی بارانی آتش بازی به راه انداخت


اسپانیا با جشنواره گل سه شنبه شب خود در قامت یم مدعی قهرمانی ظاهر شد.(عکس: AFP)
اسپانیا با جشنواره گل سه شنبه شب خود در قامت یم مدعی قهرمانی ظاهر شد.(عکس: AFP)


چهارمين روز فوتبال قهرمانی اروپا پر گل ترين بود. اسپانيا چهار بر يک روسيه را شکست داد و سوئد دو بر صفر يونان، مدافع عنوان قهرمانی را.


اين مسابقه ها بعد از ظهر روز سه شنبه، دهم ژوئن، و در گروه چهارم برگزار شد. هر شانزده تيم اين پيکارها نخستين بازی خود را پشت سر گذاشتند.


سه گل «وی يا»


تيم ملی اسپانيا در ورزشگاه شهر اينسبروک و در شبی بارانی با پيروزی چشمگير چهار بر يک بر تيم ملی روسيه، تير اخطار را به سوی رقيبان مدعی مقام قهرمانی يورو ۲۰۰۸ شليک کرد.


داويد وی يا، مهاجم تيم والنسيا، قهرمان سه گلی اين بازی بود، اما اين بازی خرد کننده اسپانيا بود که باعث اين پيروزی بزرگ شد. روسيه به سر مربيگری گاس هيدينک هلندی در اين پيکار هرگز بد بازی نکرد، ولی اسپانيا مهار ناپذير می نمود.


روس ها از ابتدای اين بازی با يک حالت تهاجمی بارها به دروازه اسپانيايی ها حمله بردند.


ناکامی آنان در راه يافتن به دروازه تيم بی شکست مسابقه های اخير در دقيقه ۲۰ تاوان سنگينی داشت و به دنبال پاس عمقی خوآن کاپده ويلا به فرناندو تورز، اين بازيکن مدافع يار گيرش را دور زد و با بيرون کشيدن ايگور اکين فی اف از دروازه، توپ را برای وی يا فرستاد تا آن را درون دروازه خالی بفرستد.


صحنه نفس گير اين مسابقه هنگامی بود که کاپدويلا يک پاس روس ها را قطع کرد و با گريزی ۶۰ متری يک ضد حمله را پايه گذاشت.


اما کولودين هم پاس او به تورز را قطع و توپ را تصاحب کرد تا با اشتباه عجيبی آن را بار ديگر به تورز، مهاجم تيم ليورپول انگليس بازگرداند و خطر از بيخ گوش روس ها بگذرد.


واکنش خوب تيم روسيه هنگامی بود که در همهمه جلو دروازه اسپانيا، کنستانتين زيريانوف با شليکی از ۱۲ متری توپ را به ديرک دروازه کوبيد. اما اسپانيولی ها با يک ضد حمله سريع توسط تورز به يک قدمی گل رسيدند که تورز در موقعيت تک به تک با اکين فی اف آن را به کنار دروازه بزند.


تيم ملی اسپانيا در ورزشگاه شهر اينسبروک و در شبی بارانی با پيروزی چشمگير چهار بر يک بر تيم ملی روسيه، تير اخطار را به سوی رقيبان مدعی مقام قهرمانی يورو ۲۰۰۸ شليک کرد.

چيزی نمانده بود که نيمه نخست به پايان برسد که اسپانيا به گل دوم رسيد. اينيستا توپ را درمسير حرکت وی يا قرار داد تا او توپ را از بين پاهای دروازه بان روسيه به تور برساند.


در نيمه دوم تلاش روسيه برای بازگشت به بازی ستودنی بود. برای بستن راه حمله های مردان هيدينک، لوييس آراگونس از جايگاه مربيگری تيم اسپانيا سسک فابره گاس، هافبک تيم آرسنال را به جای تورز مهاجم به زمين فرستاد.


اسپانيا با تکيه بر ضد حمله به جست و جوی گل سوم پرداخت که در چند مورد بسيار خطرناک ظاهر شد از جمله هنگامی که ضربه سر مارکوس سنا از پی يک ضربه کرنر با مشت های دروازه بان روسيه دفع شد.


در حالی که تنها ۱۵ دقيقه به پايان بازی مانده بود، فابره گاس يک توپ عمقی را به «وی يا» رساند و اين مهاجم ريز نقش با عبور از بازيکن يار گيرش توپ را وارد دروازه روسيه کرد.


روسيه که به تلاش برای گلزنی ادامه می داد، با ضربه سر پاوليوچنکو از فاصله نزديک، چهار دقيقه پيش از پايان مسابقه به تک گل تسلی بخش خود دست يافت.


اما آخرين تيری که در اين مسابقه به هدف نشست در يک ضد حمله ديگر با ضربه سر فابره گاس در حالت شيرجه بود که پس از دفع ناقص شليک سر ضرب زاوی نواخته شد.


شليک برق آسای آبراهيموويچ


يونان، قهرمان شگفتی آفرين قهرمانی جام ملت های سال ۲۰۰۴ با اتو ری هاگل آلمانی بار ديگر مصمم نشان می داد، اما زلاتان ايبراهيموويچ سوئد را فراتر از يک تيم عادی ساخت و شليک توقف ناپذير او در دقيقه ۶۷، پس از رد و بدل توپ با هنريک لارسون هميشه کارساز، دژ يونان را فرو ريخت تا پنج دقيقه بعد با بيرون رفتن زلاتان، پيتر هانسون گل دوم را هم بزند و سوئد را در پايان آخرين روز دور اول، در کنار اسپانيا قرار دهد.


گل آبراهيموويچ نخستين گل ملی او پس از سه سال بود.


در ورزشگاه سالزبورگ خط ميانی سوئد پرقدرت و مسلط بر حفظ کمربند تيم بود و نمايش يونان کمتر از اندازه تيمی که با عنوان اول يا دومی بتواند بالاتر از سوئد و يا اسپانيا به دور دوم راه يابد.


بازی بعدی يونان با تيم روسيه روز شنبه آينده است و تيم های اسپانيا و سوئد در سالزبورگ بر سر سر گروهی می جنگند.


XS
SM
MD
LG