لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

ابهام يك و نيم ميليارد تومانى؛ «خرید مغازه با حقوق ورزشکاران»


مرورى بر مصاحبه هاى انتقاد آميز قهرمانان نشان مى دهد كه صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش همواره از ارائه تعهداتش بازمانده است.
مرورى بر مصاحبه هاى انتقاد آميز قهرمانان نشان مى دهد كه صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش همواره از ارائه تعهداتش بازمانده است.
در دوران رياست محسن مهرعليزاده بر سازمان تربيت ‌بدنى، صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش تشكيل شد تا بر اساس سوابق و موفقيت هاى ورزشكاران، مستمرى ماهيانه اى به آن ها تعلق بگيرد.

اما جستجويى ساده در سايت ها و رسانه هاى دولتى و مرورى بر مصاحبه هاى انتقاد آميز قهرمانان نشان مى دهد كه اين صندوق همواره از ارائه تعهداتش بازمانده است.

به تعويق افتادن پرداخت ها، ميزان ناچيز مستمرى، ابهام در كلاس بندى عناوين ورزشى و ناديده گرفتن بخش عمده اى از تعهدات، از جمله ايرادات اصلى قهرمانان ورزشى به اين صندوق بوده است.

در تاريخ ۲۳ تير پارسال، جمعى از مطرح ترين ورزشكاران ايران با امضاى توماری خطاب به محمد على آبادى، رئيس وقت سازمان ورزش، اعتراض شديد اللحن خود را نسبت به خلف وعده ها و عدم اجراى تعهدات اين صندوق اعلام كردند.

در اين تومار، امضاى رسول خادم، هادى ساعى، اميررضا خادم و جمعى از ورزشكاران جانباز نيز ديده مى شود.

اما اين هفته، پرويز ابوطالب پيشكسوت فوتبال ايران كه از اعضاى هیئت ‌مديره صندوق بوده است، در گفت و گو با مجله ورزشى تماشاگر ابهامات تازه اى را در خصوص صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزشى مطرح كرده است.

ابوطالب گفته است: «در ابتدا يك ‌ميليارد ‌و‌۴۰۰‌ ميليون تومان از هيئت‌ دولت تأمين مى‌ شد كه بعداً اين بودجه را به دو ميليارد هم رساندند اما در ‌كل شايد به اندازه ۵۰۰‌ ميليون تومان هم به قهرمانان حقيقى كشور پرداخت نشده بود.»

او در توضيح اين اختلاف چشمگير مى گويد: «۳۵ مغازه در باب‌همايون خريدارى كردند. مبلغ دو ميليارد تومان نيز روغن خوراكى خريدارى شد كه بعدها اعلام شد همه آن‌ها فاسد شده است! اين كارها در زمان آقاى محمد تقى خزايى (مدير سابق صندوق) صورت گرفت.»

ابوطالب همچنين آمار افراد واجد شرايط براى دريافت مستمرى را ۱۲۰۰ نفر اعلام كرده و تاكيد مى كند كه بعداً به طرز عجيبى، فهرست ۷۶۰۰ نفره اى براى بهره مند شدن از مزاياى صندوق، تنظيم شده است.

خزائى ايرادات وارد شده را به كلى تكذيب مى كند. او كه در حال حاضر خزانه‌دار فدراسيون فوتبال است مى گويد چنين آمارهايى غلط است و حتى ذره ‌اى به واقعيت نزديك نيست.

او در عين حال تاكيد مى كند كه صلاح نيست در حال حاضر برخى مسائل را مطرح كند.

خزايى درباره مغازه هاى باب همايون مى گويد که «۳۵ باب مغازه در باب همايون دروغ است. يك‌ سوم اين هم نبوده، داستان اصلا اين نيست. ما مصوبه مجمع را اجرا كرديم و سود آن هم مشخص است. بنده كه نمى توانم جزئيات را بگويم.»

نارضايتى قهرمانان ورزشى

عباس جديدى قهرمان كشتى آزاد جهان و نايب قهرمان المپيك، پنجم مرداد پارسال به خبرگزارى ايپنا گفته است: «خدمات اين صندوق فقط شامل حال از ما بهتران است و هيچ‌گاه قهرمانان واقعى و پيشكسوتان زحمت‌كش اين مرز و بوم از اين صندوق اعلام رضايت نكرده اند.»

عبدالرضا جوكار، قهرمان پاراالمپيك نيز با اشاره به عدم اجراى تعهدات صندوق در قبال پروژه مسكن قهرمانان ورزشى كه قرار بود در هشتگرد اجرا شود گفته است: «صندوق حمايت از پيشكسوتان نه تنها به وعده خود پس از شش سال عمل نكرد، بلكه در شرايطى كاملا مبهم و شك برانگيز خواستار انصراف اعضا و برگشت اصل پول ماست. در حالى كه زمين هاى هشتگرد براى اعضاى اين پروژه تهيه شده و حق ماست.»

مصاحبه هاى مشابه فراوانى از قهرمانان گذشته و حال ورزش ايران در انتقاد از صندوق قهرمانان، در سايت ها و رسانه هاى داخلى به چشم مى خورد.

امروز هم در شرايطى كه بسيارى از پيشكسوتان و قهرمانان ورزشى در شرايط نامساعدى زندگى مى كنند و برخى از آن ها مثل نجم الدين بخشى، بازيكن سابق پرسپوليس و حميد رضايى، نفر سوم جوانان جهان در رشته تکواندو به فعاليت در مشاغلى نظير پيك موتورى نيز رضايت داده اند، صندوق قهرمانان قصد دارد ساختمان باشگاه استقلال را با مبلغى در حدود يك ميليارد و دويست ميليون تومان خريدارى كند.
XS
SM
MD
LG