لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

آلبوم استينگ و خواننده های مشهور در دفاع از مردم تبت


استینگ، خواننده پر طرفدار بریتانیایی در آلبوم مشترک برای مردم تبت همکاری دارد.(عکس: EPA)
استینگ، خواننده پر طرفدار بریتانیایی در آلبوم مشترک برای مردم تبت همکاری دارد.(عکس: EPA)

گروهی از هنرمندان معروف موسیقی جهان از جمله استينگ، خواننده پرطرفدار بريتانيايی، سوزان وگا، خواننده و ترانه سرای معروف آمريکايی، آلانيس موريست، خواننده و هنرپيشه کانادايی و موبی، خواننده و دی جی مشهور آمريکايی، قرار است آلبومی با نام «ترانه هايی برای تبت» به بازار عرضه کنند.


کمپين جهانی دفاع از تبت که ارگانی غيردولتی است ضمن اعلام اين خبر توضيح داد که آلبوم «ترانه هايی برای تبت» به هنگام برگزاری المپيک پکن منتشر خواهد شد.


مايکل وال، يکی از برنامه ريزان آلبوم «ترانه هايی برای تبت» در نشست مطبوعاتی گفت: «اين آلبوم مشترک در نظر دارد افکار عمومی جهان را متوجه غنای فرهنگی تبت و بحران موجود تبت با دولت چين سازد.»


به همين خاطر اين آلبوم روز پنجم اوت، يعنی سه روز مانده به گشايش بازی های المپيک در پکن به منظور پياده کردن ترانه ها، بر روی اينترنت خواهد رفت.


قرار است «ترانه هايی برای تبت» در هفته بعد از انتقال روی اينترنت در فروشگاه های عمومی آلبوم های موسيقی عرضه شود.


مايکل وال اعلام کرد تعيين تقويم چگونگی انتشار اين آلبوم بر حسب اتفاق نبوده است.


وی که همچنين عضو «بنياد هنر صلح» است؛ نهاد فرهنگی ای که از دالای لاما پشتيبانی می کند؛ گفت: «می خواستيم حمايت خود از مردم تبت را در زمانی که همه نگاه های جهان به سوی چين است بيان کنيم.»


سايت «بنياد هنر صلح» نوشت اين آلبوم از ترانه های تازه و اجراهای جديد آهنگ هايی که پيش از اين ضبط شده اند تشکيل شده است.


در ماه مارس گذشته ناآرامی های متعددی در بخش تبت همزمان با سالگرد سرکوب قيام مردم تبت عليه حکومت چين بر اين سرزمين در سال ۱۹۵۹، بروز کرد.


هدف اين اعتراضات و راهپيمايی ها، فشار بر دولت چين برای مراعات حقوق سياسی و فرهنگی مردم تبت اعلام شد.


دولت چين اين اعتراضات را سرکوب کرد و دالای لاما، رهبر روحانی و سياسی و رییس دولت در تبعيد تبت را مسئول اصلی نا آرامی ها دانست و وی را متهم به تلاش برای جدايی تبت از چين کرد.


دالايی لاما نيز متقابلا اعلام نمود که صرفا از اختيارات بيشتر دولت محلی حمايت کرده و با شرايط کنونی تبت، به عنوان منطقه خودمختار تحت حاکميت چين، مخالفت نورزيده است.


اقدامات دولت چين عليه مردم تبت با اعتراضات جهانی مواجه شد و حتی به بحث هايی در مورد تحريم المپيک پکن از سوی برخی از دولت ها و رهبران سياسی دامن زد.


XS
SM
MD
LG