لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

سنگسار خانوادگی دختر ۱۴ ساله در زاهدان


محل یکی از مجازات های سنگسار در ایران
محل یکی از مجازات های سنگسار در ایران


در حالی که صدور و اجرای رسمی حکم سنگسار از سوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی همچنان مورد اعتراض فعالان حقوق بشر در ايران و نهادهای بين المللی حقوق بشر است، روز یکشنبه خبر سنگسار يک دختر ۱۴ ساله در استان سيستان و بلوچستان به دست پدرش تائيد شد.


بنابر اعلام سايت رسمی نيروی انتظامی، «در زاهدان پدری که به دليل مسائل ناموسی اقدام به سنگسار دختر ۱۴ ساله اش کرده بود با شکايت مادر دختر» دستگير شده است.


سرهنگ محسن عطار، رییس پليس آگاهی سيستان و بلوچستان محل وقوع سنگسار دختر ۱۴ ساله را «منطقه کورين شهرستان زاهدان» اعلام کرده و گفته که ماموران نيروی انتظامی بلافاصله به محل مورد نظر اعزام شده و پس از بررسی موضوع و تحقيقات اوليه مشخص شد مقتول دختری است ۱۴ ساله به نام «سعيده – ش» که توسط پدرش به نام «محمد شريف.ش» و همدستی چند نفر ديگر به قتل رسيده است.


به گفته وی، محمد شريف بازداشت شده و پس از دستگيری و در بازجويی های به عمل آمده اعتراف کرده که دخترش را به علت مسائل ناموسی با همدستی فردی به نام «غلام – ش» به ارتفاعات هلور برده و ابتدا وی را سنگسار کرده، سپس با شليک چهار گلوله دخترش را به قتل رسانده است.


روايت سنگسار خانوادگی


روزنامه اعتماد نيز در شماره روز یکشنبه خود جزيياتی از اجرای سنگسار خانوادگی سعيده ۱۴ ساله را منتشر کرده است.


  • «محمد شريف بازداشت شده و پس از دستگيری و در بازجويی های به عمل آمده اعتراف کرده که دخترش را به علت مسائل ناموسی با همدستی فردی به نام «غلام – ش» به ارتفاعات هلور برده و ابتدا وی را سنگسار کرده، سپس با شليک چهار گلوله دخترش را به قتل رسانده است.»
رییس پليس آگاهی سيستان و بلوچستان

به نوشته اين روزنامه، به دنبال مراجعه زنی به نيروی انتظامی زاهدان و ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت دختر ۱۴ ساله اش که توسط پدر بدبين به اجبار از خانه به مکاننامعلومی منتقل شده و ديگر به خانه بازنگشته، ماموران نيروی انتظامی، محمد شريف، پدر اين دختر را بازداشت کردند.


محمد شريف در جريان بازجويی ها طی اظهارات تکان دهنده، نحوه قتل سعيده را تشريح کرده و گفته است: «من از چندی پيش متوجه شدم دختر۱۴ ساله ام رفتارهای مشکوکی دارد. ابتدا سعی کردم با آرامش با موضوع برخورد کنم و با تحقيقاتی که انجام می دهم بفهمم سعيده چرا چنين کارهايی انجام می دهد. او بی دليل از خانه بيرون می رفت و وقتی ديرهنگام بازمی گشت توضيح قانع کننده يی نمی داد. بالاخره تاب نياوردم و با او دعوا کردم ولی اين کار نيز فايده نداشت چون فرزندم مرا متهم به بدبينی می کرد و می گفت هيچ کار خلافی انجام نداده است.»


محمد شريف گفته که «پس از گذشت مدتی به تدريج به يقين رسيده که سعيده با مردی رابطه دارد و از بيم بر باد رفتن آبروی خود تصميم گرفته است که سعيده را بکشد و خودم را از اين ننگ نجات دهم.»


وی در خصوص نحوه انتخاب شيوه سنگسار برای قتل دختر ۱۴ ساله اش گفته است: «بايد شيوه ای را برای کشتن دخترم انتخاب می کردم که او به سزای واقعی کاری که انجام داده بود برسد و بالاخره مصمم شدم وی را سنگسار کنم.»


وی همچنين گفته که چون به تنهايی قادر به انجام سنگسار دخترش نبوده به يکی از دوستانش به نام غلام نيز محل سنگسار را اطلاع داده و وی نيز به همراه چند نفر ديگر در محل قرار برای سنگسار دختر ۱۴ ساله حاضر شده و در اجرای سنگسار به پدر اين دختر کمک کرده است.


محمد شريف همچنين در بازجويی گفته که دخترش را در روز تعيين شده برای سنگسار به زور از خانه خارج کرده و به ارتفاعات هلور در حوالی زاهدان برده است.


اين پدر متهم به سنگسار دختر ۱۴ ساله اش، تاکيد کرده که سعيده «در تمام طول مسير وحشت زده بود و با اينکه می دانست عاقبت خوشی در انتظارش نخواهد بود اما مطمئن نبود که چه مجازاتی را برای وی در نظر گرفته ام.»


به گفته محمد شريف، پس از انتقال دختر به محل مورد نظر وی دخترش را روی زمين انداخته و سنگسار او را با همکاری دوستانش شروع کرده است.


وی در عين حال گفته که سعيده ۱۴ ساله در حين اجرای سنگسار خانوادگی مرتب جيغ کشيده و با خواهش و التماس تلاش می کرد جانش را نجات دهد اما پدرش تاکيد کرده که برای آنچه وی«دست يافتن دو باره به آبرو» و «داشتن زندگی شرافتمندانه» ناميده «چاره ای جز کشتن او نداشته است.»


سنگسار و اعتراض های گسترده


قتل سعيده ۱۴ ساله که از سوی پدرش کشته شده در شمار قتل های ناموسی قرار می گيرد که در برخی مناطق ايران رايج است و با وجود اعتراض های گسترده و فعاليت های مدافعان حقوق زنان همچنان ادامه دارد، ولی استفاده از شيوه سنگسار در قتل های ناموسی اقدام کم سابقه ای است.


بر اساس ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی،« پدر يا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود و به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محکوم خواهد شد.»


صدور حکم سنگسار برای برخی از متهمانی که اکثريت آنان را زنان تشکيل می دهند از سوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی همواره با اعتراضات گسترده ای مواجه بوده است.




از دو سال قبل تاکنون گروهی از فعالان حقوق زنان در ايران با راه اندازی «کمپين قانون بی سنگسار» خواستار حذف موادی از قانون مجازات اسلامی شدند که در آنان سنگسار که در اصطلاح اسلامی به آن «رجم» می گويند برای متهمان به زنا تعيين شده است.



اغلب سازمان های بين المللی مدافع حقوق بشر و از جمله سازمان عفو بين الملل و ديده بان حقوق بشر نيز درخواست مشابهی را بارها و به طور رسمی از مقامات جمهوری اسلامی داشته اند.

به گفته فعالان مخالف سنگسار، در ايران دست کم ۱۱ زن و مرد پس از محکوميت سنگسار در خطر اجرای حکم سنگسار قرار دارند و جمهوری اسلامی طی دو سال اخير سه مورد حکم سنگسار را به اجرا در آورده که آخرين مورد آن در مورد مردی با نام جعفر کيانی بود که در تاکستان به اجرا در آمد.


غير از مجازات سنگسار وجود موارد متعددی از قوانين ناعادلانه در قانون مجازات اسلامی همواره با اعتراضاتی همراه بوده است.


از جمله اين قوانين، ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی است که بر اساس آن، « پدر يا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود و به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محکوم خواهد شد.»


با وجود چنين قانونی، محمد شريف پدر سعيده ۱۴ ساله که شنبه هفته گذشته دخترش را در زاهدان سنگسار کرده هرگز به مچازات نخواهد رسيد و در صورت تاکيد دادگاه در خصوص جنبه عمومی جرم، وی در نهايت به سه تا ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد.


در سال های گذشته، اجراء کنندگان چندین مورد قتل ناموسی نيز به مجازات های مشابهی محکوم و در نهايت از زندان آزاد شده اند.


XS
SM
MD
LG