لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

۲۲ دانشجو در جریان تصادف اتوبوس زنده در آتش سوختند


فرمانده راهنمايی و رانندگی ایران می گوید که تصادفات، روزانه بيش از ۲۰ ميليارد تومان خسارت به کشور وارد می کند.( عکس: AFP)
فرمانده راهنمايی و رانندگی ایران می گوید که تصادفات، روزانه بيش از ۲۰ ميليارد تومان خسارت به کشور وارد می کند.( عکس: AFP)

در يک حادثه رانندگی که در محور انديمشک - خرم آباد بوقوع پيوست يک دستگاه اتوبوس حامل دانشجويان آتش گرفت و ۲۲ دانشجو زنده در آتش سوختند.


بر اساس گزارش منابع خبری ايران، اين تصادف در ۳۵ کيلومتری محور انديمشک در استان خوزستان و خرم آباد در لرستان و بين دو دستگاه اتوبوس کاروان راهيان نور از دانشگاه خيام مشهد و يک تانکر حامل سوخت بوقوع پيوست که به گفته پليس راه ايران، در جريان ۲۲ نفر کشته و هفت نفر نيز مجروح شدند.


کاروان راهيان نور در ايران به سفرهايی اطلاق می شود که نهادهای وابسته به بسيج سپاه پاسداران در ادارات و دانشگاه ها، کارمندان و دانشجويان را برای بازديد از مناطق جنگی در غرب و جنوب غربی ايران به استان های مرزی ايران با عراق اعزام می کنند.


رييس مرکز کنترل ترافيک پليس راه کشور زمان وقوع اين تصادف را ۲۲ و ۳۵ دقيقه شنبه شب اعلام کرد و گفت: تخطی راننده تانکر سوخت از سرعت مطمئنه و همچنين خستگی و خواب آلودگی، باعث انحراف به چپ اين وسيله نقليه شده و در برخورد با اتوبوس دچار آتش سوزی می شود.


حسين عليشاهی گفته است: «۳۰ دقيقه بعد از حادثه خودرو آتش نشانی به محل می رسد که به دليل گستردگی آتش سوزی موفق به نجات مسافران نمی شود.»


وی افزود: در پی برخورد تانکر سوخت با اتوبوس، هر دو وسيله نقليه دچار آتش شدند که بر اثر آن ۲۲ تن از مسافران اتوبوس کشته و هفت نفر نيز مجروح شدند.


جاده های ايران از خطرناک ترين جاده های جهان برای سفر و رانندگی توصيف شده و در پنج سال گذشته بيش از ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.

تصادف روز شنبه يکی از شديدترين حوادث رانندگی در ايران بوده که به فاصله کمتر از دو ماه جان چندين دانشجو را گرفته است.


در آذرماه گذشته، تصادف دو اتوبوس حامل ۸۰ دانشجوی دانشگاه علوم پايه دامغان سبب کشته شدن هفت دانشجو و مجروح شدن بيش از ۲۹ دانشجوی ديگر شد.


روز پنج شنبه، ۲۰ ارديبهشت سال جاری نيز خبرگزاری دانشجويان از برخورد يک دستگاه کاميون با اتوبوس حامل ۳۷ تن از دانشجويان زمين شناسی دانشگاه پيام نور ساری حين بازگشت از اردوی علمی در ۳۵ کيلومتری جاده کياسر به ساری خبر داد. آن سانحه نيز دست کم به کشته شدن پنج دانشجو و مجروح شدن ۱۵ تن ديگر منجر شد.


جاده های ايران از خطرناک ترين جاده های جهان برای سفر و رانندگی توصيف شده و در پنج سال گذشته بيش از ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.


روز يکشنبه، نهم دی ماه ۸۶، بر اثر واژگون شدن يک دستگاه مينی بوس حامل دانش آموزان حوالی شهر خوی در استان آذربايجان، دو دانش آموز کشته و پنج تن ديگر مجروح شدند.


در ۲۲ آذر سال جاری نيز بر اثر برخورد مينی بوس حامل ۳۰ تن از دانش آموزان دبيرستان دخترانه «کاظم آباد» کرمان با يک دستگاه تريلی حداقل چهار دختر دانش آموز به همراه دبير شيمی اين دبيرستان کشته شدند.


«مشکل کمبود اتوبوس و مينی بوس»، «فرسودگی سيستم حمل و نقل دانشگاه های کشور»، «برگزاری بدون برنامه ريزی اردوهای دانش آموزی و دانشجويی» و«خطای انسانی» از جمله مواردی است که کارشناسان از آن ها به عنوان عوامل سوانح اخير برای دانش آموزان، دانشجويان و معلمان نام می برند.


فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی اخيرا از کاهش ۲۰ درصدی آمار تصادفات رانندگی در کشور و کاهش ۱۵ درصدی تلفات ناشی از تصادفات خبر داد.


اما محمد رويانيان، فرمانده راهنمايی و رانندگی خبر داده است که تصادفات، روزانه بيش از ۲۰ ميليارد تومان خسارت به کشور وارد می کند.


وی در اظهاراتی که خبرگزاری های رسمی آن را منتشر کردند، با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص افزايش حداقل ۸۰ درصدی تعداد کشته های ناشی از تصادفات در ايران تا سال ۲۰۲۰، گفت: « بايد پذيرفت چنين آمار و ارقامی که به واسطه واقعيات موجود در جامعه اعلام می شود، فاجعه وحشتناکی است که طی ۱۴ سال آينده لاجرم در کشور رخ می دهد.»


XS
SM
MD
LG