لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

«دانشجویان چپگرا به صدور حکم ارتداد تهدید شده اند»


مهدی گرایلو، از دانشجویان چپگرا که گفته می شود مورد تهدید قرار گرفته است.
مهدی گرایلو، از دانشجویان چپگرا که گفته می شود مورد تهدید قرار گرفته است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه ای اعلام کرده است که ماموران اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی، در تماس های تلفنی با نه تن از دانشجويانی که در سال گذشته بازداشت شده بودند، با تهديد محاکمه به اتهام ارتداد، که حکم آن اعدام است، آنها را به وحشت انداخته اند.


دانشجويان تهديد شده، عضو جنبش سراسری دانشجويان آزادیخواه و برابری طلب هستند که به «دانشجویان چپگرا» معروف شده اند.


۵۱ نفر از اين دانشجويان طی ماه های آذر و دی سال ۱۳۸۶ توسط نيروهای امنيتی بازداشت و پس از چند ماه با توديع وثيقه هايی که ميزان آنها حتی به ۳۰۰ ميليون تومان هم رسيد، به طور موقت از زندان آزاد شدند .


انوشه آزادبر، بيژن صباغ، مجيد اشرف نژاد، امين قضايی، بهروز کريمی زاده، عابد توانچه، بيتا صميمی زاده، پيمان پيران و مهدی گرايلو از جمله دانشجويانی هستند که توسط اين مأموران تهديد شده اند.


پيمان پيران، يکی از اين دانشجويان به راديو فردا گفت که اين تهديدها در زندان نيز مطرح می شدند.


وی افزود: «اين تهديدها برای دوستان ما که در بازداشت بودند نيز وجود داشت. آنها می گفتند چون شما چپ هستيد، مرتد هستيد و چپ بودن را با ضد خدا بودن تعريف می کردند، در حالی که چپ يک سيستم برابری طلب اجتماعی است. آنها با نتيجه گيری از صحبت هايشان، ما را مرتد می دانستند و می گفتند که ما راحت می توانيم برای شما فتوا بگيريم و برخوردهای بيشتری کنيم. اکنون نيز که از زندان آزاد شديم و بيرون آمديم، دوباره تهديدها شروع شده و اين بار بسيار جدی تر است.»


آقای پيران، به اين پرسش که آيا هويت تهديد کنندگان برای دانشجويان مشخص است، پاسخ مثبت داد و گفت:« ما بعضی از آنها را می شناسيم. کسانی که با نام هايی چون حاج محمد و حاج سعيد صدايشان می کنند و کسان ديگری هستند که ما صدايشان را نمی شناسيم و می گويند در جريان پرونده های ما هستند.»


اين دانشجو از اين که خارج از موازين و قوانينی که خود مسئولين مطرح کرده اند، اقدام به تهديد و ضرب و شتم می شوند، ابراز تاسف کرد.


  • «اين تهديدها برای دوستان ما که در بازداشت بودند نيز وجود داشت. آنها می گفتند چون شما چپ هستيد، مرتد هستيد و چپ بودن را با ضد خدا بودن تعريف می کردند...آنها با نتيجه گيری از صحبت هايشان، ما را مرتد می دانستند و می گفتند که ما راحت می توانيم برای شما فتوا بگيريم و برخوردهای بيشتری کنيم.»
پيمان پيران، از دانشجویان چپگرا

اعمال فشارهای جسمی در زندان که اين دانشجوی آزادیخواه و برابری طلب به آنها اشاره کرد، از سوی ساير زندانيان موسوم به «عقيدتی و امنيتی» نيز مطرح شده، اما جمهوری اسلامی تاکنون اين اتهام ها را تکذيب کرده است.


کمپين بين المللی حقوق بشر درايران، در بيانيه خود نوشته است: «دانشجويان در سايه ترس مداوم، روزگار می گذرانند و معتقدند که دادگاه های آنان به زودی و در دوره تعطيلات دانشگاه ها برگزار خواهد شد تا از بروز هر گونه اعتراض دانشجويی عليه اين احکام جلوگيری شده باشد.»


رمضان حاجی مشهدی، وکيل مدافع برخی از اين دانشجويان، از چنين تهديدهايی از جانب افرادی که به گفته او بايد حافظ امنيت شهروندان باشند، ابراز تأسف کرد و گفت: «اين مسئله از نظر قانونی، غير قابل قبول است. موکلين من دانشجويانی هستند که انگيزه آنها شرافتمندانه است و به تبع، جرم آنها نيز در صورت اثبات و صحت، جرم سياسی است و آنها زندانيان عقيدتی هستند.»


وی در گفت و گو با رادیو فردا افزود: «داشتن عقايد سياسی که به زعم اينها ارتداد تلقی می شود، قطعا اين طور نيست و اين دانشجويان دارای افکار چپ هستند. داشتن چنين افکاری، مطابق قانون اساسی و اعلاميه جهانی حقوق بشر و ميثاق های بين المللی، نه تنها جرم نيست، بلکه حق هر شهروندی است. بنيان گذار جمهوری اسلامی نيز گفته بود که مارکسيست ها در بيان عقايد آزادند.»


«فشار برای گرفتن اعتراف»


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، به نقل از تعدادی از دانشجويان نوشته است که بازجويان در زندان، دانشجويان را برای اعتراف به ارتباط با گروه های کمونيستی خارج از کشور و فعاليت های مسلحانه، تحت فشار می گذاشتند.


آقای حاجی مشهدی، در ارتباط با اتهامات وارد شده به دانشجويان آزادیخواه و برابری طلب می گويد:«بر اساس اطلاعات و تحقيقات من، اين جنبش با هيچ يک از گروه های سياسی خارج از کشور ارتباط سازمانی و تشکيلاتی ندارد. اتهامی که اين دانشجويان با گروه های خارج از کشور ارتباط دارند، ظلم و اجحاف در حق آنها است.»


بر اساس بيانيه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، «از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در ايران، مقامات نظامی به رياست و مديريت های اجرايی در دانشگاه ها گمارده شدند. در پی انتصاب اين مديران، حق آموزش و آزادی علمی در دانشگاه ها به طور مرتب مورد تهاجم قرار گرفته و قوه قضاییه نيز تحت فشار نيروهای امنيتی، تعداد بسيار زيادی از دانشجويان را در دادگاه های غير عادلانه مورد پيگرد قضايی قرار داده است.»


اين سازمان حقوق بشری افزود:«هدف از تهديدها عليه دانشجويان، جلوگيری از آزادی انديشه، نقد و دگر انديشی در حوزه علمی است.»


در بيانيه اين سازمان همچنين آمده است: «تنها در يک سال، بيش از ۱۵۰ دانشجو بازداشت و بسياری از آنها تنها پس از توديع وثيقه های سنگين آزاد شده اند. ضمن آن که يکی از دانشجويان بازداشتی به نام ابراهيم لطف اللهی که در تاريخ ۱۶ دی ماه سال گذشته توسط مأموران امنيتی بازداشت شده بود، در زندان به طرز مشکوکی فوت کرد.»


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با تاکيد بر اين موضوع که « آزادی انديشه، بيان و تجمع، از حقوق بلامنازع جامعه دانشگاهی و همه مردم ايران است» نوشته است:« دولت ايران بايد هر چه سريع تر با نمايندگان دانشجويان و پرسنل دانشگاهی در سراسر کشور وارد گفت و گو شود تا اين حقوق آنها تضمين شده و آرامش به محيط دانشگاه ها برگردد. تنها در سايه اين گفت و گو، دانشگاهيان از حق آموزش و آزادی علمی بهره مند خواهند شد.»


اين سازمان در پايان بيانيه اش از دولت ايران خواست که «ماموران امنيتی خود را مجازات کند و به تهديد دانشجويان موقتا آزاد شده پايان دهد. همچنين محاکمه اين دانشجويان صرفا به خاطر عقيده و اعتقادشان بايد متوقف شود.»



ادامه بازداشت يک دانشجوی برابری طلب


در اين ميان، گزارش ها حکايت از ادامه بازداشت فرهاد حاجی ميرزايی، يکی از دانشجويان آزادیخواه و برابری طلب، دارد.


وی در ارتباط با برگزاری مراسم ۱۳ آذر در سال گذشته توسط ماموران امنيتی بازداشت شد .


رمضان حاجی مشهدی، وکيل مدافع او، در مورد وضعيت پرونده وی گفت:«متاسفانه علی رغم اينکه شعبه دوم بازپرسی امنيت، وکالت فرهاد حاجی ميرزايی را از طرف من پذيرفته بود، ولی تاکنون آن را به امضای موکل من نرسانده است.»


وی به ناراحتی اين دانشجو از ناحيه قلب و پا اشاره کرد و افزود:«با گذشت بيش از پنج ماه بازداشت موقت هنوز معلوم نيست که قاضی پرونده چه تصميمی می خواهد برای وی بگيرد.»


آقای حاجی مشهدی ابراز اميدواری کرد که با اتخاذ يک تصميم قاطع، از رنج و مشقت اين دانشجو کاسته و او با وثيقه آزاد شود و در عين حال، دادگاه عادلانه ای برای وی برگزار گردد .


پيمان پيران هم در مورد فرهاد حاجی ميرزايی که در بند ۲۰۹ زندان اوين نگاه داشته شده است، گفت که «دانشجويان درزندان شاهد شکنجه او از جمله توسط شوک برقی در جريان بازجويی بودند.»


او خواستار اقدامات سازمان های حقوق بشری برای آزادی اين فعال دانشجويی شد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG