لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

«مخالفت ۶۳ درصد اسراييلی ها با واگذاری شرق اورشليم»


يکی از موضوعاتی که فلسطينی ها آن را در شمار «مسائل حاد» مورد اختلاف خود با اسراييل می دانند، حاکميت بر اورشليم است.
يکی از موضوعاتی که فلسطينی ها آن را در شمار «مسائل حاد» مورد اختلاف خود با اسراييل می دانند، حاکميت بر اورشليم است.


۶۳ درصد اسراييلی ها در يک نظر سنجی که نتايج آن روز سه شنبه منتشر شد، گفته اند: با هر گونه مشارکت فلسطينی ها در اداره اورشليم به شدت مخالفند و حاضر به تاييد آن در يک همه پرسی بر سر توافق های نهايی صلح نيستند.


براساس این نظر سنجی که روزنامه یدیعیوت آخرونوت همراه با موسسه معتبر «داخاف» در اسراییل آن را انجام داده اند ۶۱ درصد از افراد مورد نظرسنجی اعلام کرده اند که «اداره اماکن مقدسه در شرق اورشليم نيز تنها بايد در اختيار اسراييل باشد.»


در آستانه همايش صلح خاورميانه، و در حالی که موضوع سرنوشت اورشليم و اختيارات اداره آن، يکی از مهمترين مسائلی است که فلسطينيان خواهان رسيدگی به آن هستند، پيشنهاد وزير اموراستراتژيک اسراييل، مبنی بر اينکه می توان بخش های عرب نشين شرق اورشليم را به دولت فلسطينی واگذار کرد، در محافل سياسی اسراييل واکنش های زيادی بدنبال داشته است.


اويگدور ليبرمن، وزير امور راهبردی اسراييل، گفته است: اعراب شرق اورشليم هيچ گونه همبستگی با کشور اسراييل نشان نمی دهند و محله های اعراب در شرق اورشليم، ازهويت فلسطينی برخوردار است.


  • فلسطينيها خواهان آن هستند که کشور مستقل فلسطين با پايتختی شرق اورشليم (بيت المقدس) برپا شود.


ليبرمن، رهبر حزب «اسراييل خانه ماست»، همواره به عنوان يک رهبر راست افراطی در اسراييل شناخته شده و اين پيشنهاد او موجب شگفتی احزاب اسراييل وفلسطينی ها شده است.

فلسطينيها خواهان آن هستند که کشور مستقل فلسطين با پايتختی شرق اورشليم (بيت المقدس) برپا شود.



يکی از موضوعاتی که فلسطينی ها آن را در شمار «مسائل حاد» مورد اختلاف خود با اسراييل می دانند، حاکميت بر اورشليم است.


اسراييل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بر شرق اورشليم مسلط شد و آن را به پايتخت خود ضميمه کرد. کشورهای بسياری در جهان، هيچ گاه با اين ديدگاه اسراييل کنار نيآمده و سفارتخانه های خود را نه در اورشليم، که در تل آويو برپا کرده اند.


در ميان فلسطينی ها، در حالی که بخشی از آنها، سراسر اورشليم را سرزمين متعلق به خود می دانند، بخشی ديگر معتقد است که بايد واقع گرا بود و تنها درخواست برای حاکميت بر شرق بيت المقدس را مطرح می کنند.


اين موضوع در شش ديداری که در ماه های اخير ميان اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل با محمود عباس ، رهبر تشکيلات فلسطينی صورت گرفته، مطرح شده است.


اما آنان می گويند، هنوز به توافق اصولی دست نيافته اند و اين موضوع در کنار مسائل مهم ديگر مورد اختلاف، بايد در کنفرانس پيش روی صلح خاورميانه در آمريکا، و در جريان مذاکرات پس از اين همآيش به بحث گذاشته شود.


۳۰۰ هزار عرب ساکن بخش شرقی


در شرق اورشليم حدود ۳۰۰ هزار عرب فلسطينی زندگی می کنند که از شناسنامه اسراييلی برخوردار شده اند اما شهروند تابع اسراييل محسوب نمی شوند.



  • در شرق اورشليم حدود ۳۰۰ هزار عرب فلسطينی زندگی می کنند که از شناسنامه اسراييلی برخوردار شده اند اما شهروند تابع اسراييل محسوب نمی شوند.

وزير امور استراتژيک اسراييل گفته است، «اعراب شرق اورشليم با شناسنامه اسراييلی تنها از مزايای دولت اسراييل استفاده می کنند و از حق بيمه بيکاری و بيمه بهداشتی بهره می گيرند.»


اويگدور لييرمن افزوده است: «تنها ارتباط واقعی اين اعراب با اسراييلی ها در ايامی است که برای گرفتن حق بيمه بيکاری و يا استفاده از مزايای پزشکی به موسسات اسراييلی مراجعه می کنند.»


استدلال این وزیر اسراییل معطوف به این دیدگاه است که «تل آویو باید خود را از درگیری با مسئله فلسطینی های ساکن در این بخش از شهر خلاص کند.»


فلسطینی ها هیچ واکنشی به این سخنان نشان نداده اند.


پيشنهاد وزير امور استراتژيک اسراييل در مورد واگذاری شرق اورشليم به فلسطينی ها در حالی مطرح شده که نيروهايی از احزاب ميانه و چپ اسراييل نيز با اين امر موافقند.


يک وزير مشاور در دولت اسراييل، حييم رامون، از حزب حاکم «کاديما»، پيشتر سندی برای واگذاری شرق اورشليم به فلسطينی ها در توافق نهايی صلح تنظيم کرد، که آن نيز واکنش های زيادی در اسراييل در پی آورد.


حزب ليکود، به رهبری بنيامين نتانياهو، اعلام کرده که از قصد خود برای هم پيمانی با اويگدور ليبرمن و حزب او در انتخابات پارلمانی بعدی اسراييل، در پی اين پيشنهاد او منصرف شده است.


رهبران احزاب راست اسراييل نيز، ليبرمن را «خائن» لقب داده اند. اما فلسطينی ها تاکيد کرده اند که اين پيشنهاد نشان می دهد که اسراييلی ها هرچه بيشتر به واقع گرايی روی می آورند.


XS
SM
MD
LG