لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

اهدا شیر طلایی جشنواره ونیز به برتولوچی


برناردو برتولوچی، فرزند یکی از بزرگترین شعرای معاصر ایتالیا، آتیلیو برتولوچی است و برادر کوچک تر وی، جوزپه نیز کارگردان سینماست
برناردو برتولوچی، فرزند یکی از بزرگترین شعرای معاصر ایتالیا، آتیلیو برتولوچی است و برادر کوچک تر وی، جوزپه نیز کارگردان سینماست

جشنواره سینمایی ونیز در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود، با شیر طلایی ویژه ای ازبرناردو برتولوچی، کارگردان نامدار ایتالیایی تقدیرکرد.


شیرطلایی جشنواره ونیز، پس از اکران فیلم مستند «جاده نفت» که برتولوچی در سال ۱۹۶۵ میلادی تهیه کرده و بخش های مهمی ازآن در ایران تصویربرداری شده، به وی اهدا شده است.


برناردو برتولوچی که از او به عنوان یکی از استادان بزرگ سینمای معاصر یاد می شود؛ آثاری چون«آخرین امپراطور»، «بودای کوچک»، «آخرین تانگو در پاریس» و یا«1900» به نمایش درآمده است.


جشنواره سینمایی ونیز، به عنوان اولین جشنواره سینمایی جهان و به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز فعالیت خود، تصمیم گرفت با شیر طلایی ویژه ای از این استاد سینما تقدیرکند.


برناردو برتولوچی، فرزند یکی از بزرگترین شعرای معاصر ایتالیا، آتیلیو برتولوچی است و برادر کوچک تر وی، جوزپه نیز کارگردان سینماست.


وی به عنوان دستیار پیرپائولو پازولینی، به جهان سینما گام گذاشت و برای اولین بار با فیلم «انگل» همین کارگردان در سال ۱۹۶۱ میلادی به جشنواره ونیز راه یافت.


فیلم «پارتنر» یا شریک اولین فیلمی بود که با کارگردانی برناردو برتولوچی در جشنواره ونیز اکران شد و آخرین اثر نمایش یافته او در این جشنواره«رویایی ها» بود که در سال ۲۰۰۳ به نمایش در آمد و به نوعی ادامه «آخرین تانگو در پاریس» محسوب می شود.


فیلم«آخرین تانگو در پاریس» با هنرنمایی مارلون براندو و رومی اشنایدر، یکی از پرفروشترین فیلم های تاریخ سینما در اروپا بوده است.


برناردوبرتولوچی تنها کارگردان اروپایی است که یکی از فیلم های اوبه نام«آخرین امپراطور» توانست در سال ۱۹۸۷ میلادی نه جایزه اسکار را به دست آورد

گفته می شود، علی رغم اینکه نمایش این فیلم سال ها در بسیاری از کشورها از جملهایتالیا ممنوع بود، بیش از ۱۴ میلیون نفردر سینما به تماشای این فیلم نشستند.


برناردوبرتولوچی تنها کارگردان اروپایی است که یکی از فیلم های اوبه نام«آخرین امپراطور» توانست در سال ۱۹۸۷ میلادی نه جایزه اسکار را به دست آورد.


در این دوره جشنواره دو اثرقدیمی ازبرتولوچی؛ فیلم داستانی «استراتژی عنکبوت» و مستند «جاده نفت» اکران شد.


مستند جاده نفت که در سال ۱۹۶۵ میلادی به درخواست شرکت ملی نفت ایتالیا تهیه شده، داستان طلای سیاه، از کشف و استخراج تا ورود به بازار مصرفی است.


بخش اول این فیلم که «منشا» نام دارد در حوزه های نفتی جنوب ایران فیلم برداری شده است.


بخش دوم به جریان انتقال نفت خام از خلیج فارس تا بندر جنوا در شمال ایتالیا، اختصاص دارد وبخش سوم روند تصفیه نفت و استفاده از آن برای چرخاندن صنایع اروپای غربی را به تصویر می کشد.


امسال فیلم «سانسور» به کارگردانی رایان دی پالما، که به موضوع جنگ عراق می پردازد، جایزه ویژه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، را از آن خود کرد.


برخی از تحلیلگران سینمایی می گویند ساخت فیلم هایی با محور جنگ عراق در هالیوود، به نشانه مخالفت بدنه سینمای آمریکا با جنگ عراق است، نظری که همه تحلیلگران با آن موافق نیستند.


جاناتان دام، کارگردان فیلم های چون «فیلادلفیا» و «سکوت بیگناهان»، آخرین اثرخود با نام « مردی از مزرعه» که مستندی در رابطه با جیمی کارتر، سی ونهمین رییس جمهوری آمریکاست، را در بخش «افق» ارائه داد.


این مستند بر مبنای کتابی از جیمی کارتر با عنوان «فلسطین: صلح آری، آپارتاید نه» ساخته شده و آنچنانکه از نامش پیداست، از حق فلسطینی ها برای تشکیل کشوری مستقل حمایت می کند.


امسال فیلم «سانسور» به کارگردانی رایان دی پالما، که به موضوع جنگ عراق می پردازد، جایزه ویژه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، را از آن خود کرد

دو فیلم آخری که در بخش رقابتی حضور دارند، « ۱۲ » به کارگردانی نیکیتا میخائیلکف روس، و«آشوب» به کارگردانی یوسف شاهین مصری، دو فیلم نهایی بخش رقابتی هستند.


فیلم «دوازده» به برخورد میان روس ها با چچن ها و دیگر اهالی منطقه قفقاز می پردازد و به گفته ناظران می تواند در این جشنواره جایزه ای دریافت کند.


درحالیکه فیلم «آشوب» به کارگردانی یوسف شاهین که احتمالا یکی از پرفروشترین فیلم های جهان عرب خواهد بود، قادر نیست فیلم تونسی «راز بذر» را که هنوز تنها کاندیدای دریافت شیرطلایی است، به چالش بکشد.


جشنواره فیلم ونیز تا روز شنبه هشتم سپتامبر ادامه خواهد داشت.


در بخش مسابقه ۲۰ فیلم به رقابت پرداختند و ۱۳ فیلم نیز در بخش غیر رقابتی به نمایش درآمد.


در بخش رقابتی جشنواره امسال، شش فیلم از آمریکا و چهار فیلم از بریتانیا حضور دارند.


امسال هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره فیلم ونیز است، در حالی که تنها شصت و چهار دوره برگزار شده وعلت برگزار نشدن آن در بعضی از سال ها، وقوع جنگ و برخی مشکلات دیگر بوده است.
XS
SM
MD
LG