لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

تقی رحمانی: نرگس محمدی تهدید به اعتصاب غذا کرده است


نرگس محمدی شامگاه بیستم خرداد بازداشت شده و به گفته همسرش اتهام او هنوز مشخص نیست.
نرگس محمدی شامگاه بیستم خرداد بازداشت شده و به گفته همسرش اتهام او هنوز مشخص نیست.
نرگس محمدی، نایب رئیس «کانون مدافعان حقوق بشر» که رئیس آن شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح است، در تماسی تلفنی از درون زندان اوین با یکی از بستگان خود تهدید کرده است که در صورت ادامه حبس در سلول انفرادی اعتصاب غذا خواهد کرد.

در همین حال، تقی رحمانی، همسر خانم محمدی، می گوید روز چهارشنبه، شکواییه ای را درباره نحوه رفتار با همسرش، تحویل دفتر رئیس قوه قضاییه داده است.

نرگس محمدی شامگاه بیستم خرداد بازداشت شده و به گفته همسرش اتهام او هنوز مشخص نیست.



رادیو فردا: آقای رحمانی، خانم محمدی در تماس تلفنی خود چه مطائل و مطالبی را بیان کردند؟

تقى رحمانى: روز سه شنبه ساعت پنج و نيم بعد از ظهر، ۲۵ خرداد ايشان با شوهر خواهر من تماس گرفت. در صورتى كه اين تماس خيلى عجيب است. تماس يا بايد با من و يا بچه ها گرفته مى شد. با خانواده گرفته مى شد. نه با يكى از بستگان. دقيقاً نشان مى دهد كه يك نوع فشار بوده در تماس گرفتن.

در اين تماس چه گفته بودند؟

در تماس، ايشان تصريح كرده كه در شب بيست و چهارم خرداد حالش در سلول به هم خورده و اين وضع تا صبح ۲۵ خرداد ادامه داشته و به بهدارى اوين رفته.

الان توى سلول انفرادى هستند؟

سلول انفرادى بودند بله. بهدارى گفته پرونده پزشكى اش را بياوريد. چون ايشان سال ۱۳۸۵ كه زايمان كرد دچار آمبولى ريه شد. آمبولى چيز خطرناكى است و اصلاً ممكن است منجر به مرگ شود. ايشان دو سال و نيم بعد از زايمان قرص وارفارين می خورد و به اين خاطر به شدت كم خونى داشت و همچنين جاهايى مثل سلول و امثال آن تنگى نفس به ايشان مى دهد. چون آمبولى ريه عوارض تنفسى دارد و فشار...

يك فعال حقوق بشرى چه چيز مخفى دارد و قابل كتمان كه حتى در زندان بايد در انفرادى نگاه داشته شود. لااقل مى تواند در يك فضاى بهتر در يك اتاق بزرگترى نگاهدارى شود. اينها به نظر من همه تحت فشار قرار دادن است براى ايجاد يك سناريو و من هم در اين بيست و هشت سالى كه چهارده سالش را در زندان بودم از اين سناريوهاى موفق و ناموفق زياد ديده ام.


تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی
نتيجه اين تماس چه بوده؟


مكالمه با اين حالت پايان پيدا كرده كه ايشان گفته اگر من ماندم و انفرادى طول بكشد اعتصاب غذا خواهم كرد كه مكالمه قطع شده.

تازه ترين اقدامى كه شما كرديد در ارتباط با پرونده خانم نرگس محمدى چه بوده؟

من يك نامه نوشتم و به دادستانى مراجعه كردم. به دفتر آقاى عباس جعفرى دولت آبادى. نامه ام را به ايشان تحويل دادم و به من گفتند صبر كن امكان ملاقات هست. دو ساعت صبر كردم ملاقات داده نشد.

در صورتى كه من شنيده ام ايشان چهارشنبه ها ملاقات مى كند با كسانى كه درخواست ملاقات دارند. با توجه به اينكه پريروز هم رفته بودم. دو روز پيش هم رفته بودم. وضعيت نرگس محمدى را برايش توضيح داده بودم، در اين نامه تاكيد كردم كه همسر من با توجه به اينكه ده روز قبل از دستگيرى پرونده اى برايش تشكيل شده و با قيد كفالت آزاد شده، اين دستگيرى فقط يك سناريو و فشار مى تواند باشد به مادرى كه دو فرزند دو قلو سه سال و نيمه دارد.

من ماه ها توى انفرادى بودم مى دانم شرايط انفرادى چيست، فقط مى تواند يك فشار باشد و آنجا هم به آقاى دادستان گفتم كه دستگيرى شبانه نرگس با توجه به حكمى (صورت گرفته) كه كلى و خيلى خيلى قابل تعبير است كه بايد رويش بحث كرد.
يعنى كسى كه حكم را دارد مى تواند وارد خانه بشود، افراد را دستگير كند و خانه را بازرسى كند. يعنى اختيار دارد هر كارى دوست داشت بكند.

جالب اين است كه حكم هم مى گويد بعد از انتخابات رياست جمهورى دهم. در صورتى كه خانم من قبل از انتخابات رياست جمهورى هم تحت فشار بوده است به خاطر فعاليت هايش در كانون مدافعان حقوق بشر و فعاليت هاى حقوق بشرى.

پيش از اين بازداشت مسئولان قضايى، خانم محمدى را چند بار احضار كردند. در آن احضارها صحبتى از اينكه بازداشتى در كار خواهد بود، به ميان آمده بود؟

آخرين بار ده روز قبل از دستگيرى ايشان تا پنج جلسه بازجويى شد و با قيد كفالت آزاد شد.

بازپرس گفت كه پرونده تو و وضعيت تو با توجه به مادر بودن تو من شما را دستگير نمى كنم. ولى ده روز بعد ايشان دستگير مى شود. آن هم با يك حكم كلى و شبانه.

با توجه به اينكه حكم نرگس محمدى فقط دو ساعت بعد از اعتراف شوهر خانم عبادى از شبكه دو تلويزيون كه البته من توى نامه ام هم نوشته ام كه جاى تاسف و تاثر دارد براى مجريان اين نوع سياست ها يعنى آن سخنانى كه ايشان گفتند در تلويزيون ايشان، دستگير شد.

همچنين آقاى رضا تاجيك كه مظلومانه سه بار است در عرض يك سال دستگير مى شود. من گفتم كه اينها در راستاى فشار مى تواند باشد.

درخواست مشخص تان در اين نامه از رئيس قوه قضائيه چيست؟

خواسته ام اين است كه ايشان آزاد شوند و با توجه به آن پرونده اى كه دارد در يك دادگاه علنى محاكمه اش برگزار شود.

چه لزومى دارد در انفرادى قرار بگيرد. يك فعال حقوق بشرى چه چيز مخفى دارد و قابل كتمان كه حتى در زندان بايد در انفرادى نگاه داشته شود. لااقل مى تواند در يك فضاى بهتر در يك اتاق بزرگترى نگاهدارى شود. اينها به نظر من همه تحت فشار قرار دادن است براى ايجاد يك سناريو و من هم در اين بيست و هشت سالى كه چهارده سالش را در زندان بودم از اين سناريوهاى موفق و ناموفق زياد ديده ام.

ولى اصل قضيه اين است كه اين سناريو شان قضايى و حقوقى نبايد داشته باشد و من خواسته ام از آقاى جعفرى دولت آبادى اين است كه ايشان بايد نشان دهد مسئله امنيتى از مسئله قضايى يك مقدار بايد تفكيك شود. در غير اين صورت يا رئيس قوه قضائيه بايد توضيح دهد در دورانى كه نظريه پردازى و بحث درباره قبض و بسط شريعت و امثالهم مى كرده، آيا در عرصه عمل مى تواند سياست قضاى ايران را از سياست امنيتى جدا كند و اين آزمون سختى است براى اين آقا.

آقاى لاريجانى تقريباً هم سن و سال من است، ما تجربه اى در اين جمهورى اسلامى گذرانديم. اين به نظر من يك آزمون بسيار مهمى است.

همچنين براى آقاى دادستان هم يك آزمون مهم است كه چنين حكم هايى كلى چرا بايد دست افراد باشد، بعد از يك سال بعد از انتخابات رياست جمهورى، كه بتوانند وارد خانه افراد شوند.

اگرچه جمعى كه وارد خانه ما شدند مسئول آن برخورد خوبى داشت. ولى اين حكم جايگاه قانونى نداشت.
XS
SM
MD
LG