لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

«دو فرمانده ارشد طالبان در موسی قلعه دستگیر شدند»


عمليات برای به کنترل در آوردن موسی قلعه از روز جمعه آغاز شد.
عمليات برای به کنترل در آوردن موسی قلعه از روز جمعه آغاز شد.


وزارت دفاع افغانستان روز يکشنبه اعلام کرد که در جریان عملیات برای بازپس گيری شهر موسی قلعه از کنترل طالبان دو فرمانده ارشد اين نيروی شورشی دستگير شدند.


عمليات برای به کنترل در آوردن موسی قلعه که از فوريه گذشته در تصرف نيروهای طالبان قرار دارد از روز جمعه با مشارکت نيروهای ناتو و ارتش ملی افغانستان آغاز شد و هنوز ادامه دارد.


اين منطقه پس از آن که نيروهای بريتانيايی مستقر در هلمند امور آن را به ريش سفيدان محلی واگذار کردند به تصرف گروه شورشی طالبان درآمد.



وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه در بيانيه ای گفت که در جريان عمليات در ولايت هلمند دو فرمانده ارشد طالبان به نام های ملا متين آخوند و ملا رحيم آخوند توسط نیروهای مشترک ناتو وافغانستان دستگير شدند.

دستگيری دو فرمانده


وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه در بيانيه ای گفت که در جريان عمليات در ولايت هلمند دو فرمانده ارشد طالبان به نام های ملا متين آخوند و ملا رحيم آخوند توسط نیروهای مشترک ناتو وافغانستان دستگير شدند.


ملا رحيم آخوند از سوی گروه طالبان به عنوان والی هلمند تعيين شده بود و ملا متين آخوند نيز والی منطقه موسی قلعه محسوب می شد.


دولت افغانستان از نيروهای شورشی مستقر در منطقه خواسته است تا سلاح های خود را بر زمين بگذارند. در بيانيه وزارت دفاع اين کشور اشاره شده بود که « طالبان در موسی قلعه بايد اسلحه خود را بر زمين گذاشته و تسليم شوند در غير اين صورت با عمليات نيروهای افغانی مواجه خواهند شد.»


وزارت دفاع افغانستان روز شنبه شمار نيروهای کشته شده طالبان در عمليات موسی قلعه را ۱۲ نفر اعلام کرده است و افزوده که دو کودک نيز در اين حمله جان خود را از دست داده اند.


بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز، روز شنبه يک سرباز بريتانيايی در جنوب افغانستان کشته شد اما مشخص نيست که آيا وی در جريان اين عمليات کشته شده است يا نه. يک شبه نظامی خارجی نيز در ميان کشته شدگان گروه طالبان به چشم می خورد.


يک سخنگوی طالبان گفته است که شورشيان بيش از ۳۰ نيروی ناتو و افغان را کشته اند و افزود: چهار جنگجوی طالبان نيز جان خود را از دست داده اند.


قاری محمد يوسف می گويد: شورشيان در پناهگاه های محکمی مستقر هستند و اگر نيروهای ناتو و افغان بخواهند که عمليات نهايی را عليه شهر موسی قلعه آغاز کنند تلفات سنگينی را متحمل خواهند شد.


طالبان در حال حاضر بخش هايی از دره رودخانه هلمند را در اختيار دارد که نيمی از ترياک جهان در این منطقه در جنوب افغانستان توليد می شود. شورشيان وابسته يه اين گروه با استفاده از مواد منفجره و بمبگذاری انتحاری در صدد هستند تا کنترل نيروهای دولتی بر هلمند را تضعيف کنند.


گفته می شود هدف طالبان از عمليات های انتحاری و حملات چريکی در ولايت هلمند نشان دادن ضعف نيروهای ناتو و افغان در برقراری امنيت در جنوب و غرب افغانستان است.


XS
SM
MD
LG