لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

«دستگیری هفت نفر به اتهام تلاش برای برنامه ریزی انفجار در تهران»


ایران بارها در انفجارهای مختلف پای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا را به میان کشیده و سازمان های اطلاعاتی آنها را متهم کرده است که در نا آرامی های داخلی ایران دست دارند.
ایران بارها در انفجارهای مختلف پای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا را به میان کشیده و سازمان های اطلاعاتی آنها را متهم کرده است که در نا آرامی های داخلی ایران دست دارند.
يك مقام قضايى جمهورى اسلامى ايران مى گويد هفت نفرى كه به اتهام برنامه ريزى براى انفجارهاى شديد در تهران دستگير شده اند با انجمن پادشاهى مستقر در آمریکا ارتباط دارند.

حسن حداد، معاونت امنيت دادسراى عمومى و انقلاب تهران گفت كه اتهام افراد بازداشت شده «همكارى با گروه هاى تروريستى، اقدام عليه امنيت و محاربه» است و «اين افراد با انجمن پادشاهى كه انفجار شيراز نيز توسط همين جريان انجام شده بود ارتباط داشتند.»

روز يكشنبه، غلامحسين محسنى اژه اى، وزير اطلاعات ايران اعلام كرد: يك تيم تروريستى دستگير شده اند كه قصد داشتند چندين انفجار متوالى به ويژه در آستانه برگزارى انتخابات دهمين دوره رياست جمهورى در سطح شهر تهران انجام دهند.

وى توضيح بيشترى در اين زمينه نداد ولى آقاى حداد با بيان اينكه افراد دستگير شده با «سرويس هاى اطلاعاتى موساد و آمريكا» ارتباط داشته اند گفت: «فردى كه اين جريان را هدايت مى‌ كند در آمريكا به سر مى ‌برد و آمريكايى ‌ها نيز از وى حمايت كرده و از نظر مادى وى را پشتيبانى مى ‌كنند.»

این نخستین بار نیست که مقام های جمهوری اسلامی، افراد بازداشت شده را به ارتباط با کشورهای خارجی متهم می کنند. ایران بارها در انفجارهای مختلف پای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا را به میان کشیده و سازمان های اطلاعاتی آنها را متهم کرده است که در نا آرامی های داخلی ایران دست دارند.

این در حالی است که دادگاه افراد متهم شده پشت درهای بسته برگزار می شود و هیچ اطلاعاتی از نحوه محاکمه، دسترسی متهمان به وکیل و روند دادرسی پرونده ها منتشر نمی شود.

نام انجمن موسوم به انجمن پادشاهى ايران که از سوی آقای حداد به برنامه ریزی برای انجام انفجارهای شدید در تهران متهم شده است در سال گذشته نيز به عنوان متهم اصلى در انفجار حسينيه سيدالشهداى شيراز به ميان آمد.

در اين انفجار كه روز ۲۴ فروردين سال ۱۳۸۷ و در جريان برگزارى يك مراسم عزادارى رخ داد ۱۴ نفر كشته و بيش از ۲۰۰ نفر زخمى شدند.

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران در ابتدا علت اين حادثه را « انفجار غير عمد مهمات انبار شده در محل» اعلام كرده بودند اما پس از چندى در ارديبهشت ماه سال گذشته، مصطفى پور محمدى، وزير كشور وقت ايران، علت حادثه را بمبگذارى خواند و گفت: عاملان اين انفجار كسانى هستند كه «به اسم سلطنت طلبى» به حمايت از «كشورهايى كه داعيه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‌ها و ضد تروريسم را دارند» دست به اين اقدام زده ‌اند.

دستگاه هاى امنيتى ايران اعلام كردند كه هفت نفر را به اتهام دست داشتن در اين حادثه بازداشت كرده اند.

دادگاه سه نفر از اين متهمان در آذرماه برگزار و براى آنها حكم اعدام صادر شد كه اين احكام روز بيست و يكم فروردين ماه سال جارى و در سالگرد انفجار شيراز اجرا شد.

عبدالفتاح سلطانی، وکيل خانواده یکی از اعدام شدگان گفته بود که دادگاه تجديد نظر استان تهران بدون دادن اجازه ملاقات او با موکلش حکم اعدام او را تأييد کرد. همچنين به گفته خانواده سه متهم، دادگاه بدوی به متهمان اجازه انتخاب وکيل نداده و برای آنان وکيل تسخيری تعيين کرده است .

به گفته معاونت امنيت دادسراى عمومى و انقلاب تهران، « پرونده چهار متهم ديگر نيز در شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب در حال رسيدگى است و در آينده نزديك دادگاه آنها برگزار خواهد شد.»

در صورتى كه اتهام افراد تازه بازداشت شده از دستگاه قضايى ثبات شود احتمالا آنها به اتهام محاربه و اقدام عليه امنيت ملى به اعدام محكوم خواهند شد.

آقاى حداد دربخش ديگرى از گفت و گوى خود كه با خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، انجام داده است مى گويد: «بيش از ۱۰۰ كيلو مواد منفجره» از افراد بازداشت شده براى انفجارهاى احتمالى تهران به دست آمده و «اين مواد آماده انفجار بود.»

به گفته او، «سه نفر از اين افراد، متهمان اصلى و چهار نفر ديگر در ارتباط با اين مسئله بودند كه قصد داشتند در مكان‌هاى شلوغ اين مواد را منفجر كنند كه بخش اصلى كار آنها در مراسم بزرگداشت رحلت حضرت امام بود.»
XS
SM
MD
LG