لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«تهران امروز» به دلیل انتقاد از احمدی نژاد تعطیل شد


محدودیت بر سر راه فعالیت روزنامه های ایرانی از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد افزایش یافته است.
محدودیت بر سر راه فعالیت روزنامه های ایرانی از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد افزایش یافته است.

«تهران امروز» از روزنامه های وابسته به جریان محافظه کار و نزدیک به شهردار تهران شنبه شب از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات لغو امتياز شد.


هيئت نظارت بر مطبوعات که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است لغو امتياز اين روزنامه را مستند به ماده ۱۱ قانون مطبوعات کرده است که بر اساس آن، «در صورتی که صاحب ‌پروانه يکی از شرايط مقرر در ماده ۹ اين قانون را فاقد شود به تشخيص هيئت نظارت مقرر در ماده ۱۰ و با رعايت تبصره‌های آن پروانه نشريه لغو می‌شود.»


این هیئت دلیل مشخصی برای لغو امتیاز این روزنامه ذکر نکرده است ولی خبرگزاری فارس در گزارش خود به طور تلويحی، ويژه نامه این روزنامه به مناسبت سوم تير را دليل لغو امتياز آن عنوان کرده است.


سوم تيرماه روز برگزاری انتخابات نهمين دوره رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ است که در جريان آن محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهوری اسلامی انتخاب شد.


روزنامه تهران امروز که نزديک به محمد باقر قاليباف، شهردار تهران و رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد است در ويژه نامه ۱۶ صفحه ای خود به همین مناسبت، به انتقاد شديد از عملکرد گذشته آقای احمدی نژاد در زمان تصدی پست شهردار تهران و سياست های وی در زمان رياست جمهوری اش پرداخته است.


وبلاگ های ایرانی درباره این موضوع چه می گویند؟ کلیک کنید


تهران امروز در این ویژه نامه که روز اول تیرماه منتشر شد، نوشته است: «احمدی نژاد در دوران رياست جمهوری علاقه دارد از روش «دوربرگردانی» برای تمشيت امور استفاده کند تا جايی که می توان دولت احمدی نژاد را دولت «دوربرگردان» نيز توصيف کرد.»



چاپ این عکس از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی یکی از دلایل توقیف روزنامه تهران امروز عنوان شده است.

اين روزنامه افزوده است:«ابهامات و تخلفات مالی شهرداری تهران در زمان مديريت احمدی نژاد يادگاری دولت نهمی ها و شاهنامه ای از شاهکارهای شهردار ديروز و رئيس جمهور امروزمان است... احمدی نژاد، شهردار وقت تهران که دکترای خود را هم در حوزه حمل و نقل عمومی و ترافيک گرفته است باعث و بانی اصلی احداث مونوريل صادقيه بود که سه سال است بر عقل و منطق همه تجربيات جهانی می خندد... امروز مونوريل در باغ وحش ها ، شهربازی ها و نمايشگاه های شهرهای جهان به کار گرفته می شود.»


تهران امروز، در بخش دیگری از انتقادات خود به سياست خارجی دولت نهم پرداخته و می نويسد: «افزايش فشار سياسی به ايران از يک سو و مظلوم نمايی هرچه بيشتر اسرائيل و جلب حمايت قاطع تر غرب از رژيم صهيونيستی در قبال موضع رئيس دولت ايران از سوی ديگر از جمله دستاوردهای پروژه نفی هولوکاست بود که توسط رئيس دولت نهم نصيب ايران شد.»


اين روزنامه می افزايد: «وقتی بنا به ادعای احمدی نژاد «مديريت» امور حتی مديريت جلسه دانشگاه کلمبيا با حضرت ولی عصر باشد، تکليف مخالفان و منتقدان اين دولت کاملاً قابل حدس است.»


از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد فشار بر مطبوعات و ایجاد محدودیت در زمینه انتقاد آنها از سياست های دولت، به شدت افزايش يافته است و هيئت نظارت بر مطبوعات به صورت مستقيم و بدون تشکيل دادگاه مطبوعات، تاکنون رای به تعطيلی چندين نشريه و خبرگزاری داده است.


کارشناسان حقوقی با انتقاد از اختيارات وسيعی که هيئت نظارت بر مطبوعات برای خود قائل شده است چنين اقدامی را موجب «قتل» مطبوعات و بيکاری بسياری از روزنامه نگاران عنوان می کنند.


گزارش ها حاکی است، مدیر مسئول روزنامه تهران امروز که نام او اعلام نشده است به اتهام «چاپ مطالب و تصاوير اهانت آميز نسبت به رییس جمهور و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و ايراد افترا»، با شکايت مدعی العموم به دادسرای کارکنان دولت احضار شده است.


روزنامه «تهران امروز» از ۲۷ آبان ۱۳۸۵ انتشار خود را با مدير مسئولی پرويز اسماعيلی آغاز کرد ولی وی در ارديبهشت سال جاری از سمت خود کناره گيری کرد.


XS
SM
MD
LG