لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

پليس تهران: ۱۰۰ نفر از تجمع‌كنندگان مقابل منزل كروبى شناسايى شده‌اند


فرمانده نيروى انتظامى تهران بزرگ مى‌گويد كه نزديک به ۱۰۰ نفر از تجمع‌كنندگان مقابل منزل مهدى كروبى، از رهبران مخالفان دولت در ايران، شناسايى شده اند و همزمان گزارش حاکی از افزایش محدودیت های امنیتی پیرامون میر حسین موسوی است.

حسين ساجدى‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگاران در تهران گفته است كه موضوع اين تجمع در حال بررسى دقيق است و افزوده است كه هنوز هيچ كدام از اين افراد دستگير نشده‌اند.

وى اظهار داشت: «مقرر شد پليس و بقيه دستگاه‌هاى مربوط در دستگيرى آنها اقدام كنند و هم اكنون منتظر دستور مراجع قضايى هستند».

در شب‌هاى موسوم به «قدر» در ماه رمضان، گروهى از مخالفان مهدى كروبى با تجمع مقابل واحد مسكونى وى اقدام به نوشتن شعارهايى بر ضد او كرده و عليه وی شعار دادند.

حسين كروبى، فرزند اين رهبر مخالفان در گفت‌وگو با راديو فردا گفته بود كه «مهاجمان با تيراندازى به سوى خانه، در ورودى به مجتمع را به آتش كشيده و به دنبال هجوم به داخل خانه بودند كه با مقاومت محافظان روبه‌رو شدند.»

گزارش‌ها حاكى است كه همزمان با مراسم «روز قدس» در تهران بار ديگر عده‌اى مقابل منزل آقاى كروبى رفته و عليه وى شعار سر داده و مانع از حضور او در اين مراسم شدند.

حملات مهاجمان به منزل مهدى كروبى واكنش‌هاى گسترده‌اى در ميان مخالفان برانگيخت و مجمع روحانيون مبارز و برخى از شخصيت‌هاى اصلاح‌طلب «نيروهاى رسمى» داراى تجهيزات گاز اشک‌آور و سلاح گرم را عامل اين حملات معرفى كردند.

ولى سپاه محمد رسول‌الله كه مسئوليت امنيت تهران را بر عهده دارد در بيانيه‌اى هر گونه وابستگى اين افراد به نيروهاى سپاه و بسيج را رد كرده و از آنها با عنوان «عناصر خودسر» نام برد.

برخى از سايت‌هاى خبرى نيز از ارتباط نزديک مهاجمان با دولت محمود احمدى‌نژاد خبر داده بودند ولى حسين ساجدى‌نيا، فرمانده نيروى انتظامى تهران بزرگ، روز دوشنبه گفته كه «اين موضوع را نه تأييد مى‌كنم و نه تكذيب و موضوع اين تجمع در دست بررسى است».

پيشتر برخى از رسانه‌هاى نزديک به اصولگرايان از جمله روزنامه كيهان، تجمع‌كنندگان مقابل منزل مهدى كروبى را «عناصر حزب‌اللهى و ملت شهيدپرور» معرفى كرده بودند.

مهدى كروبى كه از يكسال پيش و به دنبال معرفى محمود احمدى‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهور ايران، دولت وى را به رسميت نشناخته و آن را ناشى از «تقلب» مى‌داند، هدف انتقادهاى شديد هواداران دولت و آيت‌الله خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى، قرار داشته و بارها مورد حملات فيزيكى لباس‌شخصى‌ها قرار گرفته است.

سايت‌ها و افراد نزديک به دولت از وى، ميرحسين موسوى و محمد خاتمى به عنوان «سران فتنه» نام مى‌برند و خواهان محاکمه آنها هستند.

فرمانده نيروى انتظامى تهران بزرگ در گفت‌وگوى خود با خبرنگاران بار ديگر از اين عنوان استفاده كرده و گفته است كه «سران فتنه امسال هم اقداماتى داشتند كه مأموران پليس خوشبختانه تا كنون بر آن فارغ آمده‌اند».

وى در زمينه اين «اقدامات» جزئياتى ارائه نكرده است.

روز یکشنبه، ناصر سراج، معاون امنیتی و سیاسی دادستان كل كشور، از گشوده شدن پرونده‌ای برای «رسیدگی به جرائم سران فتنه» در دادسرای تهران خبر داد.

با این حال این مقام قضایی تصریح کرد که «در مورد اعلام جرم علیه سران فتنه و اطلاع‌رسانی در مورد دستگیرشدگان و متهمان صرفاً دادستانی تهران می‌تواند اطلاع‌‌رسانی كند».

افزایش محدودیت های امنیتی پیرامون موسوی

همزمان با این تحولات، وب سایت «کلمه» که اخبار مربوط به میر حسین موسوی، دیگر رهبر مخالفان دولت را منعکس می‌کند از «تشدید محدودیت‌های امنیتی» پیرامون وی خبر داده است.

کلمه با اعلام اینکه این محدودیت‌ها همزمان با حمله به منزل مهدی کروبی و مراجع شدت یافته است، گزارش داده است: «حدود چند هفته است مأموران امنیتی دولت محمود احمدی‌نژاد از حضور مردم و شخصیت‌ها در دفتر میر حسین موسوی جلوگیری می‌کنند و مراجعین را بازداشت و پس از ساعت‌ها بازجویی رها می‌کنند و یا آنها را به بازداشتگاه برده و تعهد کتبی برای عدم مراجعه مجدد می‌گیرند».

سایت میر حسین موسوی در این زمینه به بازداشت «حبیب صادقی از هنرمندان متعهد کشور» و محمدرضا خاتمی، برادر رئیس‌جمهور سابق ایران، اشاره کرده است.

پیشتر سایت نوروز، وابسته به جبهه مشارکت ایران اسلامی، خبر داده بود که محمدرضا خاتمی برای تبریک عید فطر به دفتر میرحسین موسوی رفته بود ولی از سوی مأموران بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

وب سایت «کلمه» گفته است که فشارها از مدت‌ها پیش وجود داشته است ولی «برای قرار نگرفتن در سناریوی منافقین حاکم بر دولت که قصدشان منحرف کردن اذهان مردم از آشفتگی های اداره کشور و ارتزاق از فضای بحرانی و امنیتی بود از رسانه‌ای کردن این اتفاقات خودداری شد».

این سایت خبری افزوده است: محدودیت‌های جدید امنیتی موجب «کند شدن حرکت جنبش برای بازگشت به آرمان‌های مردم نخواهد بود» و خبر داده که «هفته‌های آینده آبستن بسیاری از اتفاقات خواهد بود».

«فشارها نتیجه معکوس دارد»

در همین حال، مهدی کروبی در گفت‌وگویی با تلویزیون «العربیه» که بخش‌هایی از آن از سوی سایت «سحام نیوز» منتشر شده، گفته است که «از سخت بودن شرایط انتخابات آگاه بود اما نه او نه میرحسین موسوی و حتی محسن رضایی پیش‌بینی نمی‌کردند چنین فضایی حاکم شود».

وی اظهار عقیده کرده است که فشارهای به وجود آمده از سوی حاکمیت و نهادهای امنیتی بر معترضان، نتیجه معکوس دارد.

آقای کروبی افزوده است: «روزها و ماه‌های اول فشار آوردند. می‌خواستند اعتراض‌ها خاتمه پیدا کند اما خاتمه نیافت چون انبوه توده‌های جمعیت پشت اعتراض‌ها بودند. این مسئله خاص مردم بود. آنها خیال می‌کردند با یک فشار تمام می‌شود. بنابراین اگر فشار کمتر شده از باب این است که دیدند نتیجه ندارد».
XS
SM
MD
LG