لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

رآكتور تحقیقاتی تهران با كمبود سوخت اتمى مواجه است


مسئولان جمهورى اسلامى مى‌گويند كه ۸۵۰ هزار بيمار وابسته به راديو داروهاى توليدى توسط رآكتور تحقيقاتى تهران هستند.
مسئولان جمهورى اسلامى مى‌گويند كه ۸۵۰ هزار بيمار وابسته به راديو داروهاى توليدى توسط رآكتور تحقيقاتى تهران هستند.
سخنگوى وزارت امور خارجه و وزير بهداشت جمهورى اسلامى در اظهار نظرهاى جداگانه‌اى تأييد كردند كه رآكتور تحقيقاتى تهران به دليل ادامه تحريم‌ها با كمبود سوخت اتمى روبه‌رو شده و در حال حاضر به صورت يک هفته در ميان راديو دارو توليد مى‌كند.

رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران، روز سه‌شنبه گفت: چون مقدار سوخت رآكتور تهران در زمان حاضر محدود است، مجبوريم كه اين رآكتور را گاهى اوقات با تمام ظرفيت به كار نگيريم تا بتوانيم فعاليت‌هاى آن را در آينده هم شاهد باشيم.

آقاى مهمانپرست، آمريكا و برخى كشورهاى اروپايى را متهم كرده است كه در روند تأمين سوخت رآكتور تحقيقاتى تهران اخلال ايجاد مى‌كند و گفته است که اين گونه اقدامات آنها هيچ گونه توجيهى ندارد.

اظهارات اين مقام ايرانى در حالى بيان مى‌شود كه جمهورى اسلامى در ماه‌هاى گذشته بارها پيشنهاد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى براى مبادله سوخت را رد كرده و خواستار معاوضه آن در خاک خود شده بود.

با اين حال، تهران روز ۲۷ ارديبهشت ماه در چرخشى ناگهانى اعلام كرد كه با تركيه و برزيل بر سر طرح جديدى براى مبادله سوخت هسته‌اى در خارج از ایران به توافق رسيده است.

اگر تحريم ها ادامه پيدا كند مجبور مى شويم راديو داروها را با هزينه هاى بسيار زياد تهيه كنيم چون سوخت راكتور تهران رو به اتمام است.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران
بر اساس اين طرح، تركيه مكان مبادله اورانيوم كم غنى شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى كشورهاى غربى تعيين شد. كشورهاى غربى اين اقدام ايران را «ديرهنگام» توصيف كردند و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز آن را «ترفندی آشکار» از سوی تهران برای خلاصی از تحریم ها دانست.

سرانجام روز ۱۹ خرداد اعضاى شوراى امنيت سازمان ملل با وجود مخالفت تركيه و برزيل، قطعنامه ۱۹۲۹ را عليه جمهورى اسلامى ايران به تصويب رساندند.

تصويب اين قطعنامه با واكنش تند مقام‌هاى ايران روبه‌رو شد و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى اعلام كردند كه در نحوه همكارى تهران با آژانس تجديدنظر خواهند كرد.

محمود احمدى‌‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، نيز هفته گذشته اعلام كرد كه براى «ادب كردن» كشورهايى كه به قطعنامه چهارم رأى دادند، تا دو ماه ديگر با آنها درباره برنامه هسته‌اى مذاكره‌اى صورت نخواهد گرفت.

مشكل تحريم‌ها براى ايران

در همين حال، مرضيه وحيد دستجردى، وزير بهداشت جمهورى اسلامى روز دوشنبه گفت كه اگر تحريم‌ها ادامه پيدا كند مجبور مى‌شويم راديو داروها را با هزينه‌هاى بسيار زياد تهيه كنيم چون سوخت رآكتور تهران رو به اتمام است.

وى اعلام كرد كه در حال حاضر توليد راديو داروها در راكتور تهران به صورت يک هفته در ميان انجام مى‌شود كه جوابگوى نيازهاى مراكز پزشكى هسته‌اى نيست.

مسئولان جمهورى اسلامى مى‌گويند كه ۸۵۰ هزار بيمار وابسته به راديو داروهاى توليدى توسط رآكتور تحقيقاتى تهران هستند و علاء الدين بروجردى، رئيس كميسيون امنيت ملى مجلس گفته است که «براى به خطر نيفتادن جان اين افراد» طرح يک فوريتى صيانت از دستاوردهاى هسته‌اى به مجلس ارائه مى‌شود.

جمهورى اسلامى ايران مى‌گويد كه براى ادامه كار رآكتور تحقيقاتى تهران به ۱۲۰ كيلوگرم اورانيوم با غناى ۲۰ درصد نياز دارد.

در همین حال سخنگوى وزارت امور خارجه ايران روز سه‌شنبه گفت: «سوخت راكتور ياد شده يا از طريق خريدارى از كشورهاى ديگر يا از طريق مبادله و يا با توليد به دست جوانان دانشمند در داخل كشور تأمين خواهد شد.»

آقاى مهمانپرست اظهار اميدوارى كرده است كه «با برنامه‌ريزى‌هاى صورت گرفته سوخت مورد نياز راكتور تهران به موقع تأمين شود و هيچ توقفى در كار آن ايجاد نشود.»

اوايل تيرماه، على اكبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى ايران، با بيان اينكه ايران توانايى توليد ماهانه پنج كيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد را دارد گفت كه «بيش از ۱۷ كيلوگرم اورانيوم با غناى ۲۰ درصد در ايران توليد شده است.»

وى در عين حال افزود كه ايران براى توليد سوخت بيشتر «تعجيل ندارد».

آژانس بين المللى انرژى اتمى مهرماه سال گذشته پيشنهادى به تهران ارائه كرد كه بر اساس آن، ۱۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى شده ۳.۵ درصدى ايران به روسيه ارسال و پس از تبديل به سوخت ۲۰ درصدى در اين كشور و سپس تبديل آن به ميله هاى سوخت اتمى در فرانسه، براى استفاده در راكتور تهران در اختيار ايران قرار مى گرفت.

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران ابتدا با اين پيشنهاد موافقت كردند ولى بعد شرايطى را براى مبادله سوخت هسته اى اعلام كردند. از جمله اين شرايط، مبادله سوخت در خاک ايران و تحويل مرحله به مرحله آن بود.

آمريكا، روسيه و فرانسه كه از كشورهاى طرف مذاكره با ايران در جريان گفت‌وگوهاى ماه اكتبر بودند شرايط ايران را نپذيرفتند و از آن زمان اين معامله متوقف مانده است.
XS
SM
MD
LG