لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

نقش ايران در «سردی» روابط کاراکاس- تل آويو


دیدار محمود احمدی نژاد با هوگو چاوز در کاراکاس
دیدار محمود احمدی نژاد با هوگو چاوز در کاراکاس


سومين ديدارمحمود احمدی نژاد از ونزوئلا که جمعه گذشته انجام شد، اسراييل را به سوی کاهش سطح مناسبات خود با دولت کاراکاس سوق داده است.


مقامات وزارت امور خارجه اسراييل تاييد کرده اند که دولت اين کشور مذاکرات و نشست هايی برای کاهش روابط خود با ونزوئلا برگزار کرده است.


روزنامه اسراييلی هاآرتص نوشته است که «شلومو کهن، سفير اسراييل در ونزوئلا، ژوئن آينده به دوره خدمت خود در کاراکاس پايان می دهد واسراييل در نظر دارد که با خاتمه دوره سفارت کهن، ديگر سفيری برای اعزام به ونزوئلا اعزام نکند و اين کشور تنها به داشتن نماينده موقت اکتفا نمايد.»


به نوشته «هاآرتص»، «مفهوم اين امر در زبان ديپلماسی، کاهش سطح مناسبات است.»


مناسبات اسراييل با ونزوئلا از زمان به قدرت رسيدن هوگو چاوز دستخوش بحران شد. چاوز با در پيش گرفتن سياست های ضد آمريکايی در آمريکای لاتين، در دو سال اخير به جمهوری اسلامی ايران نزديک شده و با محمود احمدی نژاد مناسبات بسيار نزديک و ويژه برقرارکرده است.


روزنامه «هاآرتص» ياد آور شده که «هوگو چاوز، که يک برنامه خاص تلويزيونی خود را دارد، دو هفته پيش، در آستانه سفر سوم احمدی نژاد به کاراکاس، هيات نمايندگی جمهوری اسلامی ايران را به برنامه خود دعوت کرد و ازدولت ايران قدردانی کرد.» اين برنامه تلويزيونی چاوز بسيار پربيننده است.


ديپلمات های اسراييلی به اين روزنامه گفته اند: پاره ای از تغييراتی که چاوز اخيرا در صحنه سياسی و اقتصادی، و آرايش نظامی ونزوئلا به آن دست زده، «تحت تاثير جمهوری اسلامی ايران انجام می شود.» ديپلمات های اسراييلی از جمله به برپايی نيروهايی شبيه بسيج سپاه پاسداران، در برابر ارتش منظم ونزوئلا اشاره کرده اند.



چاوز با در پيش گرفتن سياست های ضد آمريکايی در آمريکای لاتين، در دو سال اخير به جمهوری اسلامی ايران نزديک شده و با محمود احمدی نژاد مناسبات بسيار نزديک و ويژه برقرارکرده است.


روزنامه اسراییلی «ها آرتص»


سخنان رييس جمهوری ونزوئلا نيز که اسراييل آن را «ضد يهودی» توصيف کرده، به گفته ديپلمات های اسراييلی، «روندی رو به افزايش دارد و تحت تاثير ديدگاه های رييس جمهوری اسلامی ايران بيان می شود.»


چاوز در جريان نبرد ۳۳ روزه ارتش اسراييل با گروه حزب الله لبنان، با محکوم کردن قاطعانه اسراييل، اين کشور را به در پيش گرفتن «شيوه های هيتلری» متهم کرده بود.


وی گفته بود: «اسراييلی ها کاری را انجام می دهند که هيتلر با يهوديان کرد. آنان کودکان بيگناه و خانواده ها را قتل عام می کنند.»


اسراييل پيشتر سفير ونزوئلا را فراخوانده و به اين سخنان چاوز اعتراض کرده بود. ونزوئلا نيز در واکنش، سفير خود را از اسراييل به کاراکاس فراخواند و سطح مناسبات را کاهش داد.


سفير کنونی اسراييل در ونزوئلا نيز برای مدتی به دستور وزير امور خارجه اين کشور، به اسراييل بازگشته بود، اما پس از چندی به کاراکاس بازگشت.


اسراييل، حضور جمهوری اسلامی ايران درآمريکای لاتين را «تلاشی برای نفوذ در حيات خلوت آمريکا» می داند.


اسراييل پيشتر با اشاره به پاره ای فعاليت های مسلمانان در کشورهای آمريکای لاتين، جمهوری اسلامی ايران و حزب الله لبنان را به دخالت در دو عمل تروريستی انفجار سفارتخانه اسراييل و کانون همياری يهوديان آرژانتين در بوئنوس آيرس متهم کرده است.


اين ادعا هيچگاه ثابت نشده و دولت ايران همواره اين اتهام را قويا رد کرده است.


در اين ميان، صفرعلی اسلاميان، مدير بخش آمريکای لاتين در امور وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران، تشکيل يک جبهه ضد آمريکايی از سوی ايران با همراهی کشورهای بوليوی و ونزوئلا را رد کرد. اسلاميان گفته است: «ايران جبهه ای عليه کشورهای ديگر تشکيل نداده بلکه راه ديگری از زندگی را برای خود و دوستانش دارد.»


احمدی نژاد و چاوز در ديدار روز جمعه در کاراکاس، پس از امضای سند جديد همکاری های دو جانبه، آنچه را که «امپرياليسم آمريکا» ناميدند، به باد انتقاد گرفتند.
XS
SM
MD
LG