لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

تغییرات تازه در شورای عالی امنیت ملی ایران


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به اتخاذ سیاست سختگیرانه تری در پرونده هسته ای ایران معروف است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به اتخاذ سیاست سختگیرانه تری در پرونده هسته ای ایران معروف است.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد اتمی ایران با انجام سه تغییر کلیدی در معاونان خود افراد تازه ای را جانشین تیم علی لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی کرد.


آقای جلیلی که از افراد نزدیک به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران محسوب می شود، مهرماه گذشته به عنوان جانشین علی لاریجانی به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که به اتخاذ سیاست سختگیرانه تری در پرونده هسته ای ایران معروف است، در احکامی مدیران حوزه های سیاست خارجی، اقتصادی و رسانه ای دبیرخانه این شورا را تغییر داده است.


بر اساس این احکام، سید مهدی بخارایی زاده به عنوان مدیر امور سیاست خارجی، احمد خالدی به عنوان مدیر امور اقتصادی و احمد خادم المله به عنوان مدیر امور رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تعیین شدند.


گزارش ها حاکی است که آقای بخارایی زاده دارای سابقه طولانی فعالیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و پیش از این به عنوان دبیر مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح و رییس اداره ارتباطات علمی مراکز راهبردی سپاه فعالیت کرده است.


احمد خالدی، که پست اقتصادی را در شورای عالی امنیت ملی بر عهده گرفته است، پیش از این معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالا و خدمات بوده است.


مدیر جدید امور رسانه ای شورای عالی امنیت ملی نیز پیش از این مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، و رییس نمایندگی این خبرگزاری در دفتر سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است.


تیم تازه سعید جلیلی جانشین علی منفرد، محمد نهاوندیان و عبدالرضا رحمانی فضلی شده اند که از افراد وابسته به جناح محافظه کار و نزدیک به علی لاریجانی به شمار می رفتند.


دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از سوی رییس جمهوری تعیین می شود و مسئولیت رسیدگی به تمام مسائل مربوط به امنیت ملی و پرونده هسته ای ایران را بر عهده دارد.


بر اساس اهداف اعلام شده، «تعیین سیاست های دفاعی و امنیتی کشور»، «هماهنگ نمودن فعالیت‏های سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی – امنیتی» و «بهره ‏گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی» از جمله وظایفی است که برای شورای عالی امنیت ملی ایران تعریف شده است.


دبیر این شورا همچنین طرف گفت وگو با مذاکره کنندگان اروپایی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است که توسط خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نمایندگی می شود.


رسانه های داخلی و خارجی در ماه نوامبر گزارش داده بودند که آقا سولانا پس از دیداری پنج ساعته با سعید جلیلی در لندن از نتایج گفت وگو ها «ابراز نا امیدی» کرده بود.


کشورهای غربی از ایران خواسته اند تا تا برنامه حساس غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد را به حال تعلیق درآورد ولی جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG