لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

افزایش ۱۲ درصدی درخواست پناهندگی از کشورهای غربی


بر اساس گزارش كميسيارياى عالى پناهندگان سازمان ملل، ۳۸۳ هزار نفر خواهان پناهندگى از غرب هستند.
بر اساس گزارش كميسيارياى عالى پناهندگان سازمان ملل، ۳۸۳ هزار نفر خواهان پناهندگى از غرب هستند.
سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام كرد كه شمار درخواست پناهندگى از كشورهاى غربى در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال قبل از آن ۱۲ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش كميسيارياى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان، ۳۸۳ هزار نفر خواهان پناهندگى از غرب هستند و اغلب آنها از اتباع كشورهاى افغانستان و سومالى به شمار مى روند كه به دليل جنگ و درگيرى از كشور خود گريخته اند.

این كميسياريا مى گويد، پناهندگان عراقى و برخى ديگر از كشورها در جستجوى سر پناه دائمى ديگرى به جز كشورهاى سنتى پناهنده پذير نظير سوئد هستند.

سوئد اخيرا قوانين سختگيرانه ترى را براى دادن پناهندگى به اتباع ساير كشورها وضع كرده است. به همين دليل، ميزان درخواست عراقى ها از اين كشور ۶۷ درصد كاهش يافته است. با اين حال، روند درخواست پناهندگى عراقى ها از نروژ و فنلاند افزايش پیدا کرده است.

گزارش ها حاكى است كه حدود ۴۰ هزار و ۵۰۰ عراقى در سال ۲۰۰۸ درخواست پناهندگى داده اند كه براى سومين سال متوالى آنها را در صدر فهرست بيشترين درخواست كننده پناهندگى قرار داده است.

به گفته كميسيارياى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان، تعداد درخواست پناهندگان عراقى ده درصد كاهش يافته است ولى آنها خواستار اقامت در كشورهاى بيشترى در غرب شده اند كه به ۳۷ كشور مى رسد.

اتباع سومالى با ۲۱ هزار و ۸۰۰ درخواست پناهندگى در رتبه دوم قرار دارند كه بيشتر آنها خواستار مهاجرت به ايتاليا شده اند. شمار افراد سوماليايى براى پناهندگى ۷۷ درصد افزايش داشته است كه به گفته سازمان ملل، «بيانگر بغرنج تر شدن وضعيت در اين كشور است.»

در سال ۲۰۰۸ كشورهاى اروپايى حدود ۲۹۰ هزار مورد از كل درخواست هاى پناهندگى را دريافت كرده اند كه نسبت به سال قبل از آن ۱۳ درصد رشد نشان مى دهد.
اتباع روسى با با ۲۰ هزار و ۵۰۰ درخواست در رتبه سوم قرار دارند كه انتخاب نخست آنها براى مهاجرت، لهستان است. افغانستان با ۱۸ هزار و ۵۰۰ درخواست پناهندگى در رده بعدى قرار دارد كه شمار اين درخواست ها نسبت به سال ۲۰۰۷ دو برابر افزايش داشته است.

اتباع اين كشور به طور عمده خواستار مهاجرت به بريتانيا، تركيه و يونان هستند.

كميسيارياى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش جديد خود مى افزايد: چينى ها با ۱۷ هزار و ۴۰۰ درخواست بيشتر خواهان مهاجرت به آمريكا هستند.

اتباع نيجريه (۱۳ هزار و ۷۰۰ درخواست)، پاكستان (۱۳ هزار و ۳۰۰)، اريتره (۱۲ هزار و ۳۰۰)، مكزيك (۱۲ هزار و ۲۰۰) و ايران با ۱۰ هزار و ۸۰۰ درخواست پناهندگى، گروه هاى عمده خواستار پناهندگى از ۵۱ كشور غرب در سال ۲۰۰۸ بوده اند.

کشورهای جذاب برای پناهندگان

بر اساس اين گزارش، در سال ۲۰۰۸ كشورهاى اروپايى حدود ۲۹۰ هزار مورد از كل درخواست هاى پناهندگى را دريافت كرده اند كه نسبت به سال قبل از آن ۱۳ درصد رشد نشان مى دهد.

ايالات متحده آمريكا در اين سال ۴۹ هزار درخواست پناهندگى را ثبت كرده است كه نسبت به سال ۲۰۰۷ سه درصد كاهش يافته است. با اين حال، آمريكا مقصد اصلى افراد همه مليت هاست كه در فرم هاى خود خواستار پناهنده شدن به آن هستند.

كميسيارياى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان مى گويد، با وجود اين، آمريكا از هر هزار متقاضى پناهندگى تنها درخواست يك نفر را پذيرفته است و اين در حالى است كه در اروپا اين رقم به بيش از دو نفر مى رسد.

در سال ۲۰۰۸، كانادا به عنوان دومين كشور جذاب براى پناهندگان در آمده است كه بيانگر رشدى ۳۰ درصدى در انتخاب اين كشور به عنوان يكى از مقصدهاى اصلى است. ۳۶ هزار و ۹۰۰ نفر خواستار مهاجرت به اين كشور شده بودند.

فرانسه با ۳۵ هزار و ۲۰۰ متقاضى پناهندگى در رتبه سوم قرار مى گيرد كه جذاب ترين نقطه اروپا براى پناهندگان به شمار مى رود.
XS
SM
MD
LG