لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

تصویب قطعنامه تازه منع گسترش سلاح های هسته ای در شورای امنیت


اين پنجمين بار است كه شوراى امنيت سازمان ملل از سال ۱۹۴۵ نشستى در سطح سران كشورهاى عضو خود برگزار مى كند و باراك اوباما، نخستين رييس جمهور آمريكا است كه رياست اين نشست را بر عهده داشت.اين پنجمين بار است كه شوراى امنيت سازمان ملل از سال ۱۹۴۵ نشستى در سطح س
اين پنجمين بار است كه شوراى امنيت سازمان ملل از سال ۱۹۴۵ نشستى در سطح سران كشورهاى عضو خود برگزار مى كند و باراك اوباما، نخستين رييس جمهور آمريكا است كه رياست اين نشست را بر عهده داشت.اين پنجمين بار است كه شوراى امنيت سازمان ملل از سال ۱۹۴۵ نشستى در سطح س
شوراى امنيت سازمان ملل در نشستى تاريخى به رياست باراك اوباما، قطعنامه جديدى را به اتفاق آراء در مورد منع گسترش سلاح هاى هسته اى، خلع سلاح عمومى و كاهش خطر ترويسم هسته اى تصويب كرد.

اين قطعنامه از كشورهايى كه تاكنون «پيمان منع گسترش سلاح هاى هسته اى» و «پيمان منع همه جانبه آزمايش هاى هسته اى» را امضاء يا تصويب نكرده اند، مى خواهد كه اينكار را انجام دهند.

به گزارش خبرگزارى ها، پيش نويس قطعنامه جديد را آمريكا تهيه كرده بود و روسيه، چين و كشورهاى در حال توسعه با حمايت از آن، پشتوانه قوى بين المللى براى اجراى آن شكل دادند.

در اين قطعنامه از شوراى امنيت خواسته شده است در صورتى كه مشخص شود ناقضان تعهدات هسته اى صلح و امنيت جهان را به خطر مى اندازند، تا تدابيرى را براى مجازات آنها در نظر بگيرد.

شوراى امنيت، در گذشته در چنين مواردى مجوز تحريم هاى اقتصادى و حمله نظامى را صادر كرده است.

اين پنجمين بار است كه شوراى امنيت سازمان ملل از سال ۱۹۴۵ نشستى در سطح سران كشورهاى عضو خود برگزار مى كند و باراك اوباما، نخستين رييس جمهور آمريكا است كه رياست اين نشست را بر عهده داشت.

آقاى اوباما پس از راى گيرى شوراى امنيت گفت: «تصويب اين قطعنامه تاريخى تاكيدى بر تعهد ما مبنى بر ايجاد جهانى بدون سلاح هاى هسته اى است و به شوراى امنيت امكان مى دهد تا براى كاهش خطرات هسته اى و دستيابى به اين هدف در چارچوبى وسيع دست به اقدام بزند.»

به گفته رييس جمهور آمريكا، «انفجار حتى يك سلاح اتمى در شهرى بزرگ مى تواند ويرانى هاى گسترده اى را بدنبال داشته باشد.»

باراك اوباما افزود: تلاش هاى جهانى براى اين است كه «تمام مواد هسته اى آسيب پذير را ظرف چهار سال تحت كنترل در آورد.»

بان كى مون، دبير كل سازمان ملل با ستايش از اقدام رهبران كشورهاى عضو شوراى امنيت، از نشست روز پنجشنبه به عنوان «لحظه اى تاريخى» ياد كرد كه به گفته وى، «آغازى تازه به سوى آينده اى جديد» است.

مشاوران باراك اوباما ارائه اين قطعنامه از سوى آمريكا را حمايت از هدف مورد اشاره رييس جمهورى اين كشور در سخنرانى ماه آوريل در پراگ عنوان كردند كه در آن سخنرانى، آقاى اوباما خواستار «جهانى عارى از سلاح هسته اى» شده بود.

وى در اين سخنرانى پيشنهاد كرد كه زرادخانه هسته اى آمريكا و روسيه همزمان كاهش يابد، معاهده اى براى منع تمام آزمايش هاى اتمى تصويب شود و بانك جهانى سوخت هسته اى براى دسترسى امن به آن تاسيس شود.
XS
SM
MD
LG